Pozycjonowanie SEO – co właściwie kryje się pod tym terminem. Prowadząc stronę internetową chcemy, aby nasza witryna była popularna i generował jak największą liczbę odwiedzin i przynosiła jakieś zyski. Jest to możliwe dzięki pozycjonowaniu, dzięki czemu nasza strona po wpisaniu konkretnej frazy pojawia się w wynikach przeglądarki Google na wysokiej pozycji.
Jednak na pewno niejedna osoba prowadząca swoją stronę zastanawiał się czy pozycjonowanie SEO rzeczywiście działa. Jak więc sprawdzić czy firma, która zajmuje się pozycjonowaniem naszej strony dobrze wykonuje swoją pracę. Przecież każdy kto inwestuje w swoją witrynę oczekuje efektów.
Obecnie proces sprawdzania pozycjonowania naszej strony nie jest łatwy, a wpływa na to wiele czynników, na które powinniśmy zwrócić uwagę.
Optymalizacja strony
Przede wszystkim musimy skupić się na optymalizacji strony, ponieważ jest to jeden z głównych elementów gwarantujący sukcesywne pozycjonowanie. W przypadku kiedy nasza strona nie jest dobrze zoptymalizowana i panuje na niej chaos działania SEO mogą okazać się bezskuteczne.
Jeśli zawieramy umowę z profesjonalną firmą zajmującą się pozycjonowaniem stron SEO powinniśmy zwrócić uwagę czy w umowie zawarte zostały wskazówki do samodzielnego dokonywania optymalizacji strony. Często jest tak, że tą odpowiedzialność na siebie bierze właśnie firma pozycjonująca. Jeśli wskazówki te nie zostały przekazane, a firma SEO nie ma dostępu do kodu strony lub panelu administracyjnego powinniśmy przyglądnąć się tej sprawie.
W celu upewnienia się czy nasza strona jest zoptymalizowana pod pozycjonowanie SEO sprawdźmy kilka rzeczy, które wyjaśnią nam sytuację.
– tytuł – jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania stron. Poprawny tytuł artykułu powinien zawierać słowo kluczowe. Warto też zwrócić uwagę na tytuły podstron – powinny być unikalne i zawierać słowa kluczowe dla danej podstrony.
– opis – element ten nie jest w dzisiejszych czasach ważnym aspektem w pozycjonowaniu stron SEO. Jednak wyświetla się on w wynikach wyszukiwania. Opis powinien zawierać słowo kluczowe, być napisany w sposób logiczny i poprawny stylistycznie. Musi znajdować się na stronie głównej.
– nagłówki – na stronie, jaki na każdej podstronie powinien znaleźć się nagłówek H1-H6. Obowiązkowo w kodzie obecny musi być znacznik H1, jednak nie może pojawić się więcej niż jeden raz.
– atrybuty obrazków – obrazki powinny posiadać opisy. Najlepiej gdyby posiadał on atrybuty “alt” oraz “title”.
– adres URL – tutaj nie powinny znajdować się zbędne znaki. Poprawny adres powinien prezentować się w ten sposób https://www.nazwastrony.pl/kategoria/tytuł-artykułu.html
Zwróć uwagę na ruch na stronie
Celem pozycjonowania strony internetowej jest przyciągnięcie ruchu z wyszukiwarki Google i użytkowników, którzy szukali konkretnej frazy związanej z tematyką naszej strony. Efekty tego działania powinny być widoczne po kilku tygodniach po rozpoczęciu pozycjonowania SEO. Jeśli jednak działania SEO nie przynoszą oczekiwanych przez nas efektów, warto zajrzeć na dwa narzędzia i sprawdzić ruch pochodzący.
– Google Webmaster Tools to narzędzie, które pozwala sprawdzenie dla jakich kluczowych fraz nasza strona jest odwiedzana. Dodatkowo Raport związany z wyszukiwaniem daje nam możliwość sprawdzenia jakie słowa kluczowe wyszukiwane są na naszej stronie. Wtedy dowiemy się czy wybrane przez nas frazy do działań SEO powodują wejścia na stronę. W przypadku, gdy wybrane przez nas słowa są wysoko, jednak nie generują odwiedzin musimy je jak najszybciej zmienić.
– Google Analytics to narzędzie, które pozwoli nam sprawdzić ruch na stronie pochodzący z wyszukiwarki Google. Jeśli nasza strona jest pozycjonowana dobrze ruch powinien być o wiele większy niż przed rozpoczęciem działań SEO.
Linki prowadzące do strony
Jeśli chcemy sprawdzić czy pozycjonowanie SEO działa poprawnie warto sprawdzić ilość odnośników kierujących do pozycjonowanej strony. Najdokładniejszą liczbę linków zaoferuje nam wyżej wspomniany Google Webmaster Tools. Jeśli chcemy sprawdzić stronę pod kątem przyrostu odnośników oraz ich jakości, skorzystajmy z innych narzędzi SEO służących do analizy linków. Dobrym wyborem są Majestic SEO oraz Ahrefs. Niestety, są to narzędzia płatne, jednak do sprawdzenia podstawowych informacji wystarczą nam wersje darmowe tych programów.
Na co więc zwrócić uwagę w pozycjonowaniu SEO?
Anchory, czyli słowa składające się na link, który prowadzi do naszej strony WWW. W obu wymienionych programach są to opcje wyraźnie zaznaczone. Sprawdzając dane musimy zwrócić uwagę na to, aby anchory z pozycjonowanymi frazami kluczowymi nie przeważały innych linków. Jeśli linki ze słowami kluczowymi a anchorach przeważają, naszej witrynie może grozić kara. Według Google najbardziej naturalnymi odnośnikami są te z anchorem zawierającym nazwę firmy lub adres strony.
Jeśli po rozpoczęciu współpracy z firmą zajmującą się pozycjonowaniem SEO przyrost linków jest znikomy, to jest to sygnał mówiący, że coś jest nie tak. W obu wymienionych narzędziach znajdziemy wykresu przyrostu i spadku linków w określonym czasie. Może zdarzyć się również tak, że firma SEO zdobywa linki z miejsc, do których Majestic SEO czy Ahrefs nie mają dostępu, wtedy więc musimy przeanalizować raport w Google Webmaster Tools. Jest to jednak bardzo rzadki przypadek.