Breadcrumbs to nic innego jak okruszki, a bardziej menu okruszkowe. Oczywiście w kwestii pozycjonowania są one bardzo ważne. Co jednak można powiedzieć o breadcrumbs menu w kwestii SEO? Jak można się domyślać, jest to bardzo ważny element pozycjonowania. Warto poznać je bliżej, by osiągać jeszcze lepsze wyniki w wyszukiwarkach takich jak na przykład Google.
Breadcrumbs to specjalna ścieżka, którą dodaje się do mapy witryny. Jej poszczególne elementy są zawsze oddzielone specjalnymi separatorami. Co ważne, każda z części może być klikalna, aby nasz czytelnik mógł odwiedzić konkretną część tego menu. Tak zwane okruszki, czyli breadcrumbs zaczynają się od strony głównej, a kończą na najbardziej odległych częściach naszej witryny. Zawsze ostatnim linkiem w tego typu menu jest ta podstrona, na której się znajdujemy. Breadbrumbs najczęściej możemy doświadczyć w biznesie e-commerce. Mowa oczywiście o sklepach internetowych. Jak to wygląda w praktyce? Wystarczy podać przykład z branży modowej, gdzie menu okruszkowe będzie wyglądać mniej więcej tak: Strona Główna / Moda męska / Spodnie / Jeansy / Jeansy Wrangler czarne
Czy korzystanie z breadcrumbs wpływa na pozycjonowanie?
Oczywiście, że tak! Przede wszystkim osoba, która przegląda nasz sklep internetowy łatwo odnajdzie się pomiędzy poszczególnymi podstronami kiedy na przykład przeszukuje interesujące pozycje. Nie inaczej jest w przypadku robotów wyszukiwarek, które za pomocą breadcrumbs mogą w prosty sposób przeanalizować całą naszą stronę. Mowa tu także o jasnych informacjach na temat podziału na kategorie, czy o kwestii tematyki naszej witryny. Krótko mówiąc, odpowiednio przygotowane menu okruszkowe świadczy o dobrej optymalizacji, co może pozytywnie wpłynąć na analizę wykonaną przez roboty.
W czym jeszcze może nam pomóc menu okruszkowe? Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, gdzie ktoś przegląda ofertę naszego sklepu internetowego. W pewnym momencie woli jednak inny model, na przykład butów, które już ogląda. Zamiast wychodzić ze strony, co podniesie współczynnik odrzuceń klika w łatwo dostępne menu okruszkowe i nadal pozostaje w naszym sklepie.
Na co zwracać uwagę podczas tworzenia menu okruszkowego?
Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni separator. Podstawowymi separatorami są między innymi “/” oraz “>”. Wystarczy spojrzeć na jakiś sklep internetowy, który posiada dobrze przygotowane menu okruszkowe, aby zobaczyć, że w kodzie panuje ład i porządek. Oczywiście możemy również wykorzystać na przykład wtyczki, które wykorzystują graficzne separatory, także te na bazie HTML-a, co owocować będzie fajnie wyglądającym breadcrumbs na naszej witrynie.
Warto wiedzieć jeszcze o tym, jak dzielimy menu okruszkowe.
Pierwszy rodzaj to tak zwany based on hierarchy, czyli w skrócie tak zwana struktura naszej witryny. Można to łatwo zobrazować w następujący sposób: strona główna / kategoria / podkategoria / podkategoria / strona docelowa.
Kolejnym rodzajem jest based on history, czyli breadcrumbs historyczny. Nie określa on struktury strony i nie jest tworzony typowo pod działania związane z pozycjonowaniem. Bardziej chodzi tu o wygodę użytkownika, który może zobaczyć jak trafił na docelową stronę. W tym przypadku wygląda to mniej – więcej tak: strona główna / pierwsza odwiedzona podstrona / druga odwiedzona podstrona / strona, która jest przeglądana aktualnie.
Ostatnim rodzajem breadcrumbs jest rodzaj atrybutowy, czyli based on attribute. Jak można się łatwo domyślić chodzi tutaj o konkretne atrybuty, które nie są typowo związane z kategorią nadrzędną. Na przykładzie sklepów internetowych można przedstawić ten typ następująco: strona główna / kategoria / podkategoria / atrybut (rodzaj materiału z jakiego wykonano np koszulę) / atrybut nr 2 (rozmiar koszuli).
Czy warto wykorzystać menu okruszkowe na naszej stronie?
Zdecydowanie tak! Przede wszystkim ułatwiamy nawigowanie osobom odwiedzającym naszą witrynę bądź sklep internetowy. Oczywiście, o ile breadcrumbs będą zaprojektowane czytelnie i rzecz jasna funkcjonalnie. Dzięki temu każdy nasz użytkownik od razu widzi w jakim miejscu się znajduje i w przypadku, gdy będzie chciał przejść na przykład do kategorii wyższego poziomu nie będzie musiał od nowa przeszukiwać całej witryny w tym celu. Krótko mówiąc, stosując menu okruszkowe możemy znacznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń.