Sklepy internetowe mają z reguły jedną wspólną cechę. Na tego typu witrynach znajdziemy tysiące produktów wraz ze zdjęciami, które po prostu nie mieszczą się na jednej stronie. Dlatego też w przypadku sklepowych stron internetowych używane jest stronicowanie. Nawet tak mały z pozoru szczegół ma wpływ na to jak strona będzie odbierana przez roboty Google, i od tego będzie również zależeć jej użyteczność. Wszystko to w rezultacie przenosi się na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Czym jest paginacja stron?
Paginacja to nic innego jak stronicowanie. Treść znajdująca się na stronie jest podzielona i umieszczana na innych podstronach. Treścią tą może być artykuł, wpis na blogu czy jak w przypadku sklepów internetowych, produkt. Każda z tych podstron posiada swój własny adres URL. Największą i najważniejszą funkcją paginacji stron jest zmniejszenie czasu ładowania się strony, co w rezultacie przenosi się na znacznie większą użyteczność dla użytkowników. Jeśli więc strona z produktami ładuje się zbyt długo, z każdą sekundą zwiększa się prawdopodobieństwo utraty potencjalnego klienta.
Indeksowanie – jak wielkie znaczenie ma paginacja?
Najważniejszym elementem podczas wdrażania paginacji na naszej stronie jest przede wszystkim indeksowanie strony, czyli proces dodawania stron internetowych do wyszukiwarki. Indeksowanie odbywa się podczas wizyty robotów Google na naszej witrynie. Podczas takiego procesu roboty analizują treść umieszczoną na poszczególnych podstronach oraz zawartość ich kodu. Na podstawie przeprowadzonej analizy roboty decydują czy dana podstrona zostanie umieszczona w wyszukiwarce i jeśli tak to na której stronie wyników wyszukiwania się pojawi. Na pozycję strony ma wpływ wiele czynników, jednak największym zazwyczaj jest niepoprawne wprowadzenie paginacji na naszej witrynie.
Niepoprawne wprowadzenie paginacji
Co więc wpływa na niepoprawne wprowadzenie paginacji na naszej stronie? Powodów jest kilka i poniżej się im przyjrzymy.
Zwiększona duplikacja wewnętrzna
Jednym z głównych i najczęstszych powodów jaki możemy napotkać podczas tworzenia stron, na których sprzedawane są różnego rodzaju produkty jest zwiększony poziom duplikacji wewnętrznej. Zjawisko to występuje w momencie kiedy taka sama lub podobna treść znajduje się na kilku podstronach jednej witryny. Przykładowo na stronie butiku, na podstronie kategorii “topy” znajdziemy ponad 100 produktów. Podczas wprowadzenia paginacji na tę właśnie podstronę zaznaczamy wykorzystanie tego samego tekstu do 20 pozycji. Z racji tego, że poszczególne strony nie są zablokowane przed indeksowaniem dostęp do nich mają roboty Google. W takim przypadku każda z podstron posiadająca własny URL i tą samą treść zwiększa duplikację wewnętrzną serwisu co wpływa na pozycję w wyszukiwaniach nie tylko tej konkretnej podstrony, ale również całej domeny.
Crawl budget
Kolejnym problemem powodującym niepoprawnie wdrożoną paginację strony jest marnowanie budżetu indeksowania strony, czyli tzw. crawl budget. W skrócie jest to liczba stron, które Google może zaindeksować pod naszą domeną.
Oznacza to, że gdy stworzymy stronę sklepu internetowego i wszystkie podstrony zostaną zaindeksowane roboty Google będą poinstruowane tak, by na każdą z nich wejść i ją przeanalizować. W takim przypadku roboty odwiedzają podstrony na których znajduje się ta sama lub zduplikowana treść. W efekcie proces znalezienia wartościowych treści na naszej stronie znacznie się opóźnia.
Brak użyteczności
Jeśli przygotowujemy stronę lub sklep internetowy musimy myśleć o użyteczności i o osobach, które będą z naszej witryny korzystać. Jeśli paginacja ma działać poprawnie musimy wybrać odpowiedni rozmiar czcionki jeśli chodzi o cyfry oznaczające kolejne strony. Gdy czcionka jest za mała potencjalny klient traci chęć dalszego przeglądania i w rezultacie opuszcza sklep. Tyczy się to również zbyt dużej ilości podstron oraz małych odstępów między cyframi.
Jak poprawnie wykorzystać paginację?
Linki kanoniczne
Używanie linków kanonicznych (potocznie nazywanych tag rel canonical czy też rel=canonical) jest procesem pozwalającym eliminację duplikacji wewnętrznej. Linki kanoniczne to meta znaczniki, które mają za zadanie informować roboty wyszukiwarki, który z adresów URL jest oryginalnym. Dzięki linkom kanonicznym możemy podpowiedzieć robotom Google których linków nie powinny indeksować.
Tag “no index”
Jest to kolejny proces pozwalający na blokadę poszczególnych podstron przed indeksacją. Potrzebny jest tutaj jedynie meta tag “no index”. Poprzez umieszczenie go w kodzie podstrony w sekcji <head>, sprawiamy, że roboty Google nie będą indeksowały konkretnej podstrony i nie będzie się ona wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Nie będzie też ona analizowana pod względem treści.
Plik “robots.txt.”
Jeśli chcemy zaoszczędzić budżet indeksowania witryny, a także ograniczyć ilość duplikacji powinniśmy na naszej stronie umieścić plik “robots.txt”. Zabieg ten pomaga w komunikacji z robotami Google indeksującymi naszą witrynę. Dzięki temu plikowi możemy mieć wpływ na kierunek ruchu robotów, a także ograniczyć ich dostęp do podstron. Tak jak w przypadku tagu “no index” plik robots.txt wprowadzany jest dla kolejnych stron paginacji (oprócz pierwszej).
Używanie Sitemap
Sitemap to oczywiście nic innego jak mapa służąca do nawigacji robotów wyszukiwarek analizujących naszą stronę. Tutaj wskazujemy adresy URL, które chcemy aby były odwiedzane przez roboty Google. W sitemap powinny znaleźć się jedynie główne strony kategorii, w których użyliśmy oryginalną treść. Sitemap nie gwarantuje jednak, że roboty nie sprawdzą danego adresu umieszczonego w pliku. Jeśli chcemy mieć taką pewność musimy skorzystać z wyżej wymienionych praktyk.
Paginacja stron to rozwiązanie bardzo praktyczne. Dzięki niemu korzystanie ze sklepów internetowych jest o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze. Wykorzystanie paginacji nie tylko pozwala na nakierowanie na poszczególne strony potencjalnych klientów, ale również robotów Google analizujących naszą witrynę. Dobrze wdrożona paginacja może pozwolić na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Potrzebujesz kompleksowego rozwiązania dla Twojej firmy? Skontaktuj się z naszą agencją interaktywną!