Wielu przedsiębiorców uważa, że jeśli zapozna ze swoją ofertą jak najszerszą grupę odbiorców – gwarantuje sobie większą liczbę klientów. Dla pewnej części firm może to być prawda, jednakże można zaryzykować stwierdzenie, że nie sprawdzi się to w przypadku większości, której skuteczniejsze pozyskiwanie klientów wiąże się ze sprofilowaniem przekazu marketingowego. Jednym ze sposobów na to jest wykorzystanie pozycjonowania lokalnego. Dlaczego warto zdecydować się czasem na pozycjonowanie lokalne dla swojej firmy?
Mniejsza konkurencja
Decydując się na pozycjonowanie ogólne, na przykład na całą Polskę, zderzamy swoją ofertę z ofertami wszystkich firm z naszej branży. Znacząco łatwiej przebić się do świadomości klientów, jeśli nie musimy rywalizować o ich uwagę z bardzo wieloma przedsiębiorstwami. Także tymi, którzy istotnie działają ogólnopolsko. Jeśli prowadzimy na przykład niespecjalnie dużą firmę budowlaną, nie chcemy by nasza oferta ukazała się tuż obok firm Budimex czy Skanska, a możemy się spodziewać, że raczej na pewno nawet nie przebijemy się ze swoim przekazem marketingowym przy obecności takich gigantów branży. Tym samym by uniknąć silnej rywalizacji o uwagę potencjalnych klientów, lepiej zdecydować się na pozycjonowanie lokalne.
Dopasowanie do własnych możliwości
Posłużmy się dalej przykładem naszej niezbyt dużej firmy budowlanej. Wysoce prawdopodobne jest to, że nie wykonujemy swoich usług na terenie całego kraju, a nawet na terenie całego województwa. Nie mamy na to zasobów organizacyjnych, kadrowych, zwyczajnie nie opłaca nam się wysyłać pracowników i sprzętu na drugi koniec Polski by zrealizować zlecenie. Tak jak nieopłacalne jest dla nas realizowanie usługi w innym województwie, tak samo nieopłacalne jest reklamowanie się ze swoją ofertą w nim. Pozycjonowanie lokalne pozwala na dopasowanie do charakterystyki i potrzeb przedsiębiorstwa i uniknięcie nieracjonalnych kosztów promowania się.
Dopasowanie się do potrzeb klientów
Z drugiej strony także nasi klienci prawdopodobnie poszukując wykonawcy robót budowlanych nie będą skłonni skorzystać z oferty firmy, która ma siedzibę na drugim końcu kraju. Takich przedsiębiorstw (ale i wielu, wielu innych) poszukuje się jak najbardziej lokalnie. Kierując swoją promocję do zawężonej grupy odbiorców mamy większe prawdopodobieństwo, że tych klientów znajdziemy i spodoba im się nasza oferta. Tym bardziej, że często oni sami będą poszukiwać wykonawców danych usług w najbliższej okolicy.
Mniejsze koszty
Jeśli nie posiadamy zbyt dużych funduszy na promowanie naszego przedsiębiorstwa, lepszym wyjściem będzie zdecydowanie się na umiejętne pozycjonowanie lokalne. Pozycjonowanie na frazy ogólne, dla całego kraju jest droższe, gdyż cieszą się one dużo większą popularnością. Frazy związane z pozycjonowaniem lokalnym to zdecydowanie tańsza opcja.
Pomysł na start
Jeśli startujemy ze swoim biznesem i nie jesteśmy przekonani na 100% co do jego powodzenia, warto rozpocząć od przetestowania go na odbiorcach lokalnych. Jeśli produkt lub usługa, którą dopiero co wprowadzamy na rynek, zyska uznanie w węższej społeczności, mamy wtedy większą pewność co do działania na szerszą skalę. Nim to nastąpi, można wykorzystać pozycjonowanie lokalne, by przetestować nasz pomysł za znacząco mniejsze nakłady finansowe i organizacyjne.
Szybciej na szczycie
Pozycjonowanie lokalne może nam zająć znacząco mniej czasu niż pozycjonowanie ogólnokrajowe. Na zbudowanie swojej pozycji w wynikach wyszukiwania dla popularnych fraz trzeba poświęcić sporo czasu i energii. Wybór odpowiednich fraz związanych z pozycjonowaniem lokalnym powinien szybciej przynieść rezultaty i satysfakcjonujące miejsca w rezultatach wyszukiwania. Pozycjonowanie lokalne może pozwolić zatem na zaoszczędzenie czasu na skuteczną promocję.
Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to idealna opcja na małych i średnich przedsiębiorstw – a tych jest w Polsce najwięcej. Pozwala ona na skuteczne trafianie z ofertą do najbliższych klientów w racjonalnych kosztach, które są bardzo ważne dla tego typu firm. Są także specyficzne branże, w których duże znaczenie będzie miało pozycjonowanie lokalne z uwagi na to, że klienci szukają właśnie takich firm jak najbardziej lokalnie. Będą to fryzjerzy, lekarze czy mechanicy samochodowi, a także firmy oferujące produkty lokalne. Warto wiedzieć, że istnieje coś takiego jak pozycjonowanie lokalne i skorzystać z niego, jeśli może się sprawdzić w naszej działalności.