Jeżeli masz chociaż podstawową wiedzę SEO i pozycjonowaniu, to z pewnością wiesz, że budowanie wiarygodności i autorytetu strony jest procesem żmudnym i czasochłonnym. Czasem trzeba czekać tygodniami, aby nasze działania zaczęły przynosić efekty, a dopiero ich suma po dłuższym czasie przekłada się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Niestety, efekty tej ciężkiej pracy można łatwo i błyskawicznie stracić. Wystarczy zmiana adresu URL, aby zniweczyć dotychczasowy trud i zaczynać cały proces od nowa. Na szczęście da się tego uniknąć – służy do tego przekierowanie 301. Co więcej, umiejętnie go używając, można znacznie poprawić wyniki i maksymalnie wykorzystać możliwości naszej domeny.
Czym jest przekierowanie 301?
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego czasem podczas ładowania się strony internetowej zmienia się jej adres (na przykład znika „www”)? To właśnie tytułowe przekierowanie 301 w akcji. Co się stało? Zostaliście błyskawicznie przekierowani z jednego adresu na drugi (choć zazwyczaj bardzo podobny). Odpowiada za to umieszczone w kodzie pierwszego adresu permanentne przekierowanie na drugi. Przekierowanie 301 umożliwia to płynne i bezobsługowe „przerzucenie” użytkownika na inny adres URL. Dlaczego jest tak ważne?
Jeżeli przenosisz stronę pod nowy adres bez przekierowania, wyszukiwarki potraktują go jako nową stronę i całe dotychczasowe budowanie „siły” pójdzie na marne. Pozostawiając dotychczasowy adres i ustawiając na nim przekierowanie 301, utrzymasz dotychczasowe wyniki. Co ważne unikniesz zdezorientowania użytkowników, którzy często nie mają czasu ani ochoty szukać nowej strony lub nawet klikać w link. Tyczy się to nie tylko sytuacji, kiedy całą stronę internetową przenosimy pod nowy adres, ale także bardziej „codziennych” działań.
Jak i kiedy stosować przekierowanie 301?
Przede wszystkim warto zebrać wszystkie wersje domeny do jej głównej wersji. Tak jak w przykładzie z pierwszego akapitu – jeżeli masz możliwość korzystania z różnych adresów zawierających na przykład „www”, „http://”, „https://”, to warto ustawić na nich przekierowania, aby po pierwsze ułatwić użytkownikom życie, a po drugie zmaksymalizować autorytet strony. Przekierowanie 301 jest rekomendowane przez Google, które uwzględnia pozycje, wiarygodność i zewnętrzne linki ze wszystkich połączonych adresów.
Nawet przy radykalnej zmianie nazwy firmy, a co za tym idzie nowym adresem, należy koniecznie ustawić przekierowanie na starym, aby utrzymać dotychczasowe wyniki i pomóc klientom. Wielu przedsiębiorców, jeżeli może sobie na to pozwolić, wykupuje domeny z nazwami podobnymi do swojej lub związanymi z branżą. Taka technika zwiększa szanse odwiedzin docelowej strony, oczywiście pod warunkiem umieszczenia przekierowania na dodatkowych adresach.
Naprawianie błędów
Czasem zdarzy się, że jakaś podstrona zdobędzie popularność i będzie osiągać dobre wyniki, ale po jakimś czasie zorientujesz się, że zawiera błąd w adresie (na przykład rażącą literówkę w tytule). Co zrobić, aby go skorygować, a jednocześnie nie tracić dotychczasowych wyników i linków umieszczonych na zewnętrznych stronach? Wystarczy przenieść zawartość na poprawny adres, a na pierwotnym umieścić przekierowanie 301.
Inne zastosowania przekierowania 301
Jeżeli masz możliwość umieszczenia przekierowania na zaprzyjaźnionych zewnętrznych stronach, to także będzie wartościowym ruchem. Dobrym ruchem jest też umieszczenie go w banerach i innego rodzaju reklamach. Dzięki temu użytkownicy szybko dotrą na stronę, a Ty zyskasz możliwość bezpośredniego monitorowania skuteczności reklam.
Najczęściej popełniane błędy
Choć przekierowanie 301 wydaje się cudownie prostym rozwiązaniem wielu problemów, trzeba pamiętać, że jest jedynie narzędziem. I jak wszystkie narzędzia musi być wykorzystywane rozsądnie. Na koniec przedstawiamy najczęściej spotykane błędy związane z tą funkcją i sposoby ich uniknięcia.
Zła kolejność działań
To chyba najpopularniejsza wpadka. Mechanizm jest prosty – przenosimy stronę na nowy adres, a na starym ustawiamy przekierowanie… po jakimś czasie. Wystarczy kilka dni, aby wyszukiwarki zaindeksowały stronę jako nową i w ten sposób wyzerowały miesiące lub lata pozycjonowania, a skorygowanie błędu nic już nie pomoże. Dlatego bezwzględnie przekierowanie należy umieścić na starym adresie przed uruchomieniem nowego!
Przekierowanie 302
Użycie błędnego przekierowania to kolejny częsty błąd. 302 to przekierowanie tymczasowe, używane tylko, gdy zamierza się szybko powrócić do pierwotnego adresu. Dla użytkownika wyglądają tak samo, ale wyszukiwarki nie przekazują siły SEO na nową witrynę w przypadku przekierowania 302!
Nieodpowiednia treść
Jeżeli do tej pory sprzedawałeś samochody, a chcesz otworzyć salon kosmetyczny, to użycie autorytetu poprzedniej domeny się nie uda. Google szybko wyłapie nieprawidłowość i utnie wszystkie wyniki. To samo tyczy się zdublowanej treści i innych błędnych przekierowań.
Wystrzegając się tych błędów i rozsądnie korzystając z przekierowania 301, wykorzystasz optymalnie swoje możliwości i umożliwisz użytkownikom płynne poruszanie się po Twoich stronach. A o to przecież chodzi!
Potrzebujesz firmy, która zajmie się skutecznym pozycjonowaniem sklepu internetowego bądź przeprowadzi angażującą kampanię reklamową Google Ads – skontaktuj się z Nami!