Marketing to pojęcie ogólne związane z promocją między innymi usług, lub produktów. Jedną z “odnóg” jest tak zwany real-time marketing, który już z samej nazwy (o ile znamy język angielski) może sugerować czym się zajmuje. W tym artykule przedstawione zostaną wszystkie informacje na temat tego rodzaju strategii reklamowej.
Tłumacząc słowa z angielskiego możemy wyjaśnić znaczenie pojęcia w prosty sposób. Jest to marketing czasu rzeczywistego. Chodzi o wykorzystanie w celach promocyjnych jakiegoś popularnego, aktualnie występującego wydarzenia społecznego, bądź kulturalnego. Krótko mówiąc: dzieje się coś ciekawego, o czym mówi wiele osób, a my na podstawie tego wydarzenia tworzymy materiały marketingowe. Dzięki temu tworzy się tak zwany viral, który sprawia, że ludzie bardzo chętnie przekazują sobie dalej dane informacje.
Jak łatwo się domyślić, dobrze przygotowana kampania real-time marketing’owa może przynieść naszej marce bardzo dużą rozpoznawalność. Zasięgi mogą być wręcz ogromne, a my nie będziemy musieli przeznaczać bardzo dużego budżetu na przygotowanie takiej reklamy. Najważniejsza jest szybka reakcja. Im będzie ona wolniejsza, tym odbiór może być gorszy, a nawet negatywny. Dlaczego? Osoby, które spędzają dużo czasu w sieci mogą uznać, że za kampanię odpowiadał ktoś, kto nie powinien w ogóle się za to zabierać, ponieważ nie jest “na czasie” z wydarzeniami. Tak czy inaczej, jeśli aktualnie dzieje się coś, o czym mówi każdy, na przykład pojawił się śmieszny film w sieci, który udostępniany jest przez wiele ludzi, bądź też w kinach premierę ma jakiś bardzo głośny film, powinniśmy wtedy wykorzystać ten czas i przygotować prostą, ale ciekawą kampanię real-time marketing, która może pomóc nam w rozgłosie naszej firmy, bądź produktu.
Real-time marketing posiada wiele zalet. O ile będziemy potrafili stworzyć dobrą kampanię
Osoba, która przygotowuje kampanię reklamową związaną z marketingiem czasu rzeczywistego może puścić wodze fantazji. Oczywiście, w miarę rozsądku, gdyż nie możemy przesadzać, ponieważ ktoś może odebrać naszą firmę negatywnie. Rzecz jasna, żarty i śmieszne grafiki są wskazane, ale trzeba mieć pod tym względem umiar i wyczucie. Materiały reklamowe powinny nawiązywać do wydarzeń, które w danym momencie “dzieją się” i są popularne, aczkolwiek głównym sensem działania będzie reklama naszego przedsiębiorstwa i to na tym należy się skupiać. Krótko mówiąc, real-time marketing to świetna odskocznia od często nudnych i poważnych kampanii reklamowych. Forma ta może spodobać się różnym osobom tak bardzo, że mogą oni rozpocząć przesyłanie jej swoim znajomym, a kto wie, może w końcu reklama trafi do kogoś, kto stanie się naszym nowym klientem.
Jak stworzyć taką reklamę?
Real-time marketing wymaga od nas wyobraźni i znajomości aktualnych trendów (mowa o wydarzeniach i tym podobnych) oraz… luzu. Czasami wystarczy krótki tekst z grafiką nawiązującą do naszych produktów oraz oczywiście do tematu, który będzie motywem przewodnim danego działania reklamowego. Gdzie publikować takie materiały? Najlepiej w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Twitter, czy Instagram. Oczywiście, jeśli będzie to film, możemy użyć YouTube. Aby “pomóc” naszej reklamie możemy użyć płatnych narzędzi takich jak Google Ads, bądź też Facebook Ads. Krótko mówiąc: tworzymy grafikę lub film. Im szybciej zareagujemy, tym lepiej.
O ile trudno wskazać “szablon”, który można użyć podczas działań real-time marketing, o tyle łatwo przedstawić kilka bardzo fajnych i udanych kampanii. Warto przypomnieć głośny problem iPhone 6 plus, którego obudowa wyginała się w prosty sposób. Nestle wykorzystało ten popularny news do tego, by pokazać, że wafelek Kit Kat nie wygina się, a… łamie. Co ciekawe, również Haineken dołączył do “wyśmiewania się” z produktu Apple sugerując, że również ma ten problem. Kiedy ktoś otwiera napój kapsel zostaje wygięty. Na “naszym podwórku” także mogliśmy zobaczyć fajne kampanie RTM. Jakiś czas temu, podczas meczu Bayern Monachium – VfL Wolfsburg nasz rodak, Robert Lewandowski strzelił pięć goli w dziewięć minut. Castorama Polska wykorzystała ten bardzo głośny wynik i stworzyła reklamę w której sugeruje, by “strzelić sobie pięć piłek, a promocja trwa dziewięć minut”. KFC również podjęło temat rekordu Lewandowskiego i zasugerowało, że oferuje pięć kawałków kurczaka za dziewięć złotych.
Czy warto tworzyć reklamy RTM?
Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że warto. Dzięki temu fani naszych profili w mediach społecznościowych, a kto wie, być może nasi potencjalni klienci zobaczą, że w firmie nie panuje “sztywna” atmosfera. Czasami humorystyczne podejście do różnych tematów – oczywiście “ze smakiem” i umiarem jest o wiele lepsze niż typowe, nudne reklamy oferty pojawiające się w sieci. Tych jest ogromna ilość i często jest tak, że jakaś osoba może nie zwrócić uwagi na materiał graficzny, bowiem widzi ich wiele. Dobre kampanie RTM sprawią, że ktoś może się uśmiechnąć widząc naszą reklamę i wysyłając ją znajomym nawet nie będzie zdawał sobie sprawy z tego, że wykorzystuje dla nas za darmo pracę nazywaną… marketingiem szeptanym.
Jeśli szukasz dla swojej firmy skutecznej reklamy – skontaktuj się z naszą Agencją Interaktywną!