E-mail marketing pozwala na wykorzystywanie poczty elektronicznej do komunikowania się z potencjalnymi klientami. Mowa między innymi o newsletterze, czy też reklamach, które otrzymujemy na skrzynkę. Nasuwa się pytanie, czy działania związane z e-mail marketingiem mają jeszcze sens? Warto zastanowić się również nad kolejną kwestią. Czy ten rodzaj reklamy może pomóc nam w pozycjonowaniu, a więc SEO naszej firmy? Odpowiedź jest bardzo krótka i treściwa – tak, zdecydowanie może. Warto jednak dowiedzieć się w jaki sposób e-mail marketing pomoże naszemu SEO.
Czym jest e-mail marketing?
Jak sama nazwa mówi, jest to działanie, które wykorzystuje pocztę e-mail do komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem, a potencjalnym klientem. Mowa tutaj między innymi o reklamach, ale głównie o newsletterach. Ta druga jest o wiele bardziej atrakcyjną formą, gdyż dana osoba sama decyduje się na otrzymywanie informacji o naszym przedsiębiorstwie. Krótko mówiąc – jest zainteresowana ofertą, promocjami itp, które dotyczą naszej firmy.
Marketing za pomocą e-maila i jego skuteczność
Niestety, często wiadomości reklamowe traktowane są jako spam, a według wielu różnych ankiet wiele osób nawet nie zagląda do takowego folderu. Tak czy inaczej, pewna część osób otrzymując poprawnie przygotowany newsletter decyduje się na odwiedzenie naszej strony, co z kolei może skutkować dokonaniem zakupu. Jak powinna wyglądać taka forma reklamy? Przede wszystkim zadbajmy o atrakcyjny tytuł oraz odpowiednio opisanego nadawcę. Nie oszukujmy się, nikt nie przeczyta wiadomości, która już na wstępie nas nie zainteresuje. Szczególnie, że często mailingi są przygotowane źle. Tytuł nie jest zachęcający, a wiadomość pochodzi od anonimowego nadawcy. Jeśli oprogramowanie samo nie “przesunie” takiej wiadomości do folderu z niechcianymi reklamami, zapewne odbiorca sam to zrobi bez czytania jej.
Jak e-mail marketing ma pomóc w pozycjonowaniu?
Mogłoby się wydawać, że SEO nie ma zupełnie związku z e-mail marketingiem. Nic bardziej mylnego! Odpowiednio przygotowany mailing, a konkretnie działania realizowane wokół niego mogą znacznie zwiększyć atrakcyjność naszej witryny dla algorytmów. Zacznijmy od treści. Z pewnością na blogu firmowym publikowanych jest wiele artykułów. Nie trudno domyślić się, że każdemu zależy na tym, aby były one widoczne dla jak największej liczby osób, dlatego też warto wykorzystać mailing, aby zyskać nie tylko dużą liczbę odsłon, ale również dodatkowy content w postaci komentarzy. To z kolei powinno pomóc nam w kwestii poprawy widoczności w tak zwanych wynikach organicznych.
Kolejną rzeczą, która może pomóc SEO w przypadku e-mail marketingu jest archiwizacja wiadomości e-mail. Wystarczy odpowiednio przygotować tekst mailingu. Można na przykład dodać słowa kluczowe w tytule, a także wykorzystać nagłówki i mamy kolejną treść na naszą witrynę firmową. Nie można zapominać również o atrybutach alt do wszystkich grafik. Powinniśmy również umieścić linki do innych tekstów, co znacznie poprawi linkowanie wewnętrzne. Co ciekawe, z tak zwanego archiwum newsletterów korzystają nie tylko przedsiębiorstwa, ale również instytucje państwowe. Jest jeszcze jedna rzecz, która sprawia, że e-mail marketing może pomóc SEO. Chodzi o zmniejszenie współczynnika odrzuceń, a także zwiększenie czasu spędzonego na naszej witrynie. Może być tak, że na stronie posiadamy wiele interesujących treści, jednak niestety przez wysoki bounce rate (współczynnik odrzuceń) oraz niewielki average time (czas przebywania) algorytmy traktują naszą witrynę jako niezbyt atrakcyjną. Przez to, rzecz jasna nasza pozycja w wynikach wyszukiwania nie jest dobra.
Dlatego wykorzystując e-mail marketing możemy pomóc SEO. Poprzez newsletter, oczywiście odpowiednio skonstruowany możemy zachęcić odbiorców do odwiedzenia naszej strony i spędzenia na niej kilku długich chwil. Warto jednak pamiętać, że te dwie wartości niekoniecznie muszą wpływać na wyniki SEO, jednak “podjęcie kontaktu” z czytelnikiem, a więc i być może naszym potencjalnym klientem bądź odbiorcą treści, które posiadamy może sprawić, że ten umieści link do tekstu na zewnętrznej witrynie. Owocem takich działań będzie poprawa współczynnika klikalności, a więc tak zwanego CTR. Jest on bardzo ważny w przypadku pozycjonowania.
Warto próbować różnych technik, które pozwolą nam na osiąganie dobrych wyników SEO
Po lekturze tego tekstu można stwierdzić, że samo rozsyłanie mailingu nie do końca może pomóc nam w osiąganiu zadowalających efektów związanych z pozycjonowaniem. To prawda, jednak nie o bezpośredni wpływ na widoczność chodzi, a o poboczne działania, które w pewnym stopniu powinny poprawić widoczność naszej strony w Google’u. Warto spróbować wielu różnych technik. Wspomniane w tym artykule sugestie na pewno nie zaszkodzą, a z pewnością mogą wzmocnić wewnętrzne linkowanie. Mogą“dać nam” dodatkowy, wartościowy content oraz być może sprawią, że algorytmy pracujące nad poprawą wyników pomogą nam w działaniach SEO.