SEO dzielimy głównie na dwie kategorie – pozycjonowanie organiczne oraz płatną promocję w Google Ads. Specjaliści mają podzielone zdanie jeśli chodzi o skuteczność tych metod. Jedni z nich twierdzą, że wybór płatnej promocji jest skuteczniejszy. Inni natomiast mówią, że staromodny sposób promowania witryny przynosi lepsze i długotrwałe efekty.
Pozycjonowanie organiczne
Pozycjonowanie organiczne, zwane też naturalnym, to sposób promocji stron w wyszukiwarce Google. Mowa tutaj o naturalnych wynikach, czyli pozycjach, które znajdują się zaraz pod opłaconymi reklamami Google lub Google Maps. Pozycjonowanie organiczne sprawdza się w przypadku mniej wyszukiwanych fraz, w których przypadku Google Ads nie funkcjonuje. Pozycjonowanie organiczne tyczy się wyników Google na komputerze, ale również w wersji mobilnej. Warto mieć również na uwadze to, że wyniki pozycjonowania organicznego tyczą się także grafiki i innych zakładek Google.
Jakie są zalety pozycjonowania
Dużą zaletą pozycjonowania organicznego jest to, że jest ono darmowe – nie musimy płacić żadnych pieniędzy Google. Nie ma znaczenia czy nasza witryna znajduje się na pierwszym miejscu przez miesiąc czy lata. Na brak opłat nie ma również to ile wejść generuje nasza witryna. Dodatkowo pozycjonowanie organiczne nie pobiera opłat za każde kliknięcie w odnośnik strony czy przekierowanie.
Jedną z najważniejszych zalet pozycjonowania organicznego w wyszukiwarce Google jest pełna kontrola nad naszym serwisem. W przypadku Google Ads zdarza się tak, że Google nakazuje pewnych zmian na stronie. Sugeruje zmiany wyglądu czy budowy witryny pod reklamę. Nie każda branża może reklamować się za pomocą Google Ads. Strony hazardowe, prawnicy czy militaria mogą korzystać jedynie z wyszukiwania organicznego. W takim przypadku Google nie może narzucić nam żadnych warunków budowania naszej witryny.
Atutem pozycjonowania naturalnego uznaje się trwałość efektów optymalizacji, linkowania i contentu. Są to niezwykle ważne aspekty, ponieważ dobrze prowadzona strona, bogata w oryginalne i ciekawe treści znacznie szybciej i łatwiej zyskuje pozycje dla fraz „long tail”, tym samym umacniając swoją pozycję w wynikach wyszukiwania Google dla słów kluczowych.
Największa wadą pozycjonowania organicznego jest czas oczekania na efekty. Może się to ciągnąć miesiącami. Kolejną wadą jest brak gwarancji wysokiej pozycji w wyszukiwaniach i brak pożądanych efektów. Algorytm Google jest zmienny i niezależny, dlatego też coś co działało kilka miesięcy temu może już nie być tak skuteczne. W najgorszym wypadku nasza strona może zostać ukarana i usunięta z wyników wyszukiwania. Może to stać się z powodu nieprzystosowania się do zaleceń.
Czym jest Google Ads
Drugą metodą promocji naszej witryny w Google jest korzystanie z płatnej usługi Google Ads. Ta metoda promocji, to nic innego jak korzystanie ze specjalnego programu, który umożliwia dodawanie kampanii dla określonej strony, budżetu i ustalenie reklamowanych fraz. Google Ads natychmiast wyświetla linki do naszej witryny użytkownikom, którzy wyszukują kojarzone z naszą stroną frazy.
Strony korzystające z usług Google Ads w wyszukiwaniach wyświetlają się nad wynikami organicznymi. Za każde kliknięcie w link strony korzystającej z usług oprogramowania amerykańskiego giganta Google pobiera określoną stawkę. Wysokość stawki zależy od konkurencyjności frazy. Od tego czy nasza strona pojawi się na samej górze wyszukiwań zależy od ilość fraz jaką mamy zamiar promować, budżetu na reklamą oraz wysokość stawki jaką określimy. Warto jednak pamiętać, że pomimo tego, że Google Ads to program, który pozwala w szybki sposób wypromować naszą witrynę, to przez niewłaściwe i nieumiejętne zarządzanie może zrobić dużo krzywdy.
Zalety płatnej kampanii
Największą zaletą korzystania z Google Ads jest to, że nie musimy czekać na efekty miesiącami, tak jak w przypadku pozycjonowania naturalnego. Odpowiednio skonfigurowana kampania reklamowa sprawia, że po uruchomieniu będziemy w stanie zauważyć efekty działania programu. Nasza witryna będzie pojawiać się na samej górze wyszukiwań, co przeniesie się na większą ilość odwiedzin i rozpoznawalność wśród internautów, czyli potencjalnych klientów. Jest to idealne wyjście dla osób, które zajmują się sprzedażą sezonową lub dla sklepów, które chcą zorganizować krótką kampanię reklamową. Efekt ten nie musi być jednak chwilowy, ponieważ wiele firm stosuje Google Ads jako stały element promocji swoich produktów. Wszystko zależy od promowanych fraz czy ogólnego budżetu.
Kolejnym ważnym aspektem promowania za pomocą Google Ads jest miejsce, w którym pokazuje się nasza strona. Wyświetla się ona nad naturalnymi wynikami, w zakładkach z informacjami, zakupami czy nawet mapach. Bardzo często reklamowane są w AdSense i o ile korzystamy z odpowiednich ustawień, to nasz produkt można zobaczyć w każdym zakątku internetu.
W przypadku Google Ads największą wadą jest fakt, że musimy płacić za każde kliknięcie w link naszej strony, o ile to dotyczy sekcji strony promowanej w Ads. Stawki też nie należą do najmniejszych. W przypadku najpopularniejszych fraz zmuszeni jesteśmy do ustalenia stawki po kilka złoty za kliknięcie. Kolejną wadą są ograniczenia narzucane przez Google. Jeśli chcemy korzystać z Google Ads musimy zgodzić się na wiele ustępstw. Google może kazać nam wprowadzić wiele zmian na naszej stronie, a jeśli tego nie zastosujemy nasza kampania reklamowa może zostać całkowicie zablokowana.
Czy model hybrydowy się spisze?
Niektórzy użytkownicy szukając danej usługi czy produktu wyszukują ją w Google po frazie, inni zaś wolą klikać w reklamy wyświetlające się na innych stronach internetowych. Patrząc na zróżnicowane zachowania konsumentów i sposoby wyszukiwania interesujących ich treści można stwierdzić, że pozycjonowanie i Google Ads, to połączenie jak najbardziej wskazane. Tym sposobem trafiłam do szerszego grona użytkowników i zyskamy większą ilość potencjalnych klientów. Jeżeli szukasz agencji, która ma doświadczenie w prowadzeniu skutecznych reklam Google Ads jak również w pozycjonowaniu – skontaktuj się z KoboSystem!