Nie stanowi większej tajemnicy fakt, że działania SEO muszą być wykonywane kompleksowo i konsekwentnie, aby przyniosły oczekiwany efekt. Na nic się zdadzą pojedyncze zrywy i wpisy blogowe tworzone „na czuja” – pochłonie to czas i środki, a Google nie zwróci na nas najmniejszej uwagi. Dopiero regularna praca poprzedzona wnikliwą analizą konkurencji i zainteresowań klientów oraz solidne przygotowanie teoretyczne pozwoli nam osiągnąć wysokie pozycje i zbudować wiarygodność strony. To jednak nie wszystko. Aby cały proces przebiegał optymalnie, należy go na bieżąco obserwować. Właśnie tym jest monitorowanie stron WWW. Analizując zachowania użytkowników związane z naszą stroną i powodzenie działań SEO, możemy je na bieżąco korygować i zmieniać. W ten sposób możemy mądrzej zarządzać czasem, poświęcając go na kluczowe kwestie, a także uniknąć wielu błędów i zdusić w zarodku niekorzystne tendencje. Na co więc należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności zabierając się za monitorowanie stron WWW?
Monitorowanie pozycji w wyszukiwarce
Wskaźniki monitorowania stron możemy z grubsza podzielić na dwie grupy. Zewnętrzne, czyli te, które odnoszą się do pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania i tego, jak docierają na nią użytkownicy oraz wewnętrzne, opisujące zachowania użytkowników na stronie. Choć są ze sobą mocno związane i oddziałują na siebie wzajemnie, to podtrzymamy to rozdzielenie w ramach utrzymania porządku i łatwiejszego wyjaśnienia sprawy. W pierwszej kolejności zajmiemy się tymi pierwszymi.
Liczba odwiedzin
Tu chyba nie trzeba wiele tłumaczyć. Ważny jest jedynie podział na unikalnych użytkowników i ogólną liczbę odwiedzin. W końcu jedna osoba może wejść na Twoją stronę kilka razy dziennie.
Ruch prowadzący na stronę
Jak użytkownicy docierają na Twoją stronę? Poprzez linki z innych witryn, social media, kampanie e-mailowe czy właśnie wyszukiwania w Google? A może bezpośrednio, wpisując jej adres? To bardzo ważna wiedza, gdyż pozwala określić, które z naszych działań są skuteczne i gdzie pozyskujemy najwięcej użytkowników. Jeżeli na przykład konkretne, specjalistyczne strony internetowe są źródłem stałego ruchu, to warto postarać się o umieszczenie na nich większej ilości linków.
Pozycje na dane frazy
Jeden z najważniejszych wskaźników. Pokazuje, na którym miejscu od góry Twoja strona pokazuje się w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnego zapytania. Jeżeli zajmujesz się dla przykładu usługami ogrodowymi w Trójmieście, to warto postarać się, aby Twoja strona pokazywała się jako pierwszy z trzech wyników dla zapytania „koszenie trawy w Gdyni”. Bycie na pierwszej stronie to absolutne minimum. Mało który internauta dociera na drugą stronę Google’a.
Liczba fraz
A właściwie liczba fraz z wysokimi pozycjami. Pokazuje, jak często odnosimy sukces w pozycjonowaniu naszej strony. Zazwyczaj kilka fraz z wysokimi pozycjami to zbyt mało, dlatego ten wskaźnik powinien nieustanie pokazywać coraz wyższą wartość. Jest nierozerwalnie związany z poprzednim. Razem tworzą podstawę określenia autorytetu Twojej strony i tego, jak odbiera ją wyszukiwarka.
Działania użytkowników na stronie
To tutaj dzieją się kluczowe wydarzenia. Na nic nam będzie ogromna liczba odwiedzin, jeżeli zawiedzeni użytkownicy nie znajdą obiecanej zawartości na stronie. Nie tylko ją opuszczą, ale prawdopodobnie już nigdy nie wrócą zirytowani zawodem. Monitorowanie stron WWW pod tym kątem pomaga ją ulepszyć i przynosi wiele informacji o klientach, przydatnych także w innych celach.
Ruch na stronie
Czyli co tak naprawdę robią użytkownicy, gdy już znajdą się na Twojej stronie internetowej. Czy korzystają z wewnętrznych odnośników i docierają do sekcji związanych ze sprzedażą? Monitorowanie pokazuje, które podstrony cieszą się największym zainteresowaniem, a które nie radzą sobie dobrze i pozwala określić, które z naszych działań są skuteczne.
Czas trwania wizyt
Jak dużo czasu odbiorcy spędzają na poszczególnych podstronach oraz w ciągu całej sesji. Pozwala określić, czy treści, które chcesz przekazać, rzeczywiście do nich docierają, czy są jedynie pospiesznie scroll’owane.
Konwersje
Czy to się opłaca? Konwersje to wizyty, które zakończyły się zakupem lub dokonaniem zdarzenia na którym nam najbardziej zależy. Stosunek tej liczby do wszystkich wyświetleń lub wizyt na stronie pozwalają określić skuteczność naszej strony i opłacalność inwestycji. Zazwyczaj jest to niewielki procent lub promil wszystkich wizyt.
Współczynnik odrzuceń
Smutna konieczność – należy wiedzieć, gdzie poniosło się porażkę. Odrzucenia, czyli wizyty zakończone na pierwszej stronie świadczą o tym, że odbiorca z jakiegoś powodu szybko się zniechęcił. Jeżeli zdarza się to często, to może warto sprawdzić, co jest przyczyną sytuacji.
Dane demograficzne
Poznaj swoich klientów. Monitorowanie stron WWW umożliwia pozyskanie danych o płci, wieku i miejscu zamieszkania klientów. Dzięki temu dowiesz się, czy trafiasz do założonej grupy docelowej i kim są osoby odwiedzające Twoją stronę. Może okazać się, że Twoimi produktami zainteresowani są kompletnie inni ludzie, niż można by się spodziewać.