Jeśli strona internetowa ma przynosić zyski (bez różnicy czy pośrednio, czy bezpośrednio) musi żyć. Jej zadaniem jest zachęcać do poruszania się i poznawania treści oraz innej zawartości. Ruch na stronie internetowej wynika z wielu czynników i warto się przyjrzeć każdemu z nich osobno. Może się bowiem okazać, że zadbaliśmy o kilka z nich, ale wyniki nadal nie są zadowalające. W takiej sytuacji najpewniej brakuje czegoś jeszcze. Tylko wdrożenie całościowych działań przekłada się na skuteczne zainteresowanie użytkowników, ich wizyty i czas spędzony na Twojej witrynie. A to ma bezpośredni wpływ na konwersje. Przyjrzyjmy się więc wszystkim żelaznym punktom po kolei.
Solidne podstawy
Przede wszystkim strona internetowa musi stać na stabilnym serwerze, który pozwoli na jej sprawne działanie. Ważna jest też nadmiarowość – musi on być w stanie utrzymać większy ruch na stronie internetowej w przypadku większego zainteresowania. Sam serwis musi też działać szybko i to niezależnie od urządzenia, na którym został uruchomiony. Pamiętaj też o certyfikatach bezpieczeństwa! Bez tych rzeczy nie zdobędziesz zaufania i zadowolenia użytkowników, a i Google zwraca na nie dużo uwagi. A skoro przy tym jesteśmy.
Ruch na stronie internetowej jest zależny od SEO
Klienci muszą dotrzeć do Twojej witryny, a jedną z głównych dróg jest wyszukiwarka Google. Warto więc zadbać o to, aby pojawiać się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania. Mają na to wpływ działania z poprzedniego punktu, ale przede wszystkim odpowiednio napisane treści i opisy. Muszą zawierać odpowiednie słowa kluczowe (ale nie za dużo!), nagłówki oraz być jedyne w swoim rodzaju. Do tego niezwykle ważne są metadane – opisy stron widoczne dla wyszukiwarek i użytkowników w wynikach, opisy obrazków, podstron itp. W ten sposób więcej osób dotrze na Twoją stronę i pozna jej ofertę. Pozytywnie na ocenę wpływa też regularne uzupełnianie wizytówki Google Moja Firma.
Unikalne treści
To prawdziwy gwóźdź programu. Ruch na stronie internetowej to przede wszystkim autentyczna wiedza, produkty, rozrywka lub inny towar, który sprzedajesz lub używasz do przyciągnięcia klientów. Zapewniając rzeczy, których nie ma nigdzie indziej, niejako skazujesz (jakkolwiek to nie brzmi) użytkowników na swój portal. Pozostaje jedynie to odpowiednio wykorzystać. Pamiętaj, że pisze się przede wszystkim dla ludzi, nie dla robotów – teksty muszą być poprawne językowo i konkretnie odpowiadać na zagadnienia w temacie i nagłówkach. Jak często trafiałaś lub trafiałaś na artykuł, który zupełnie nie rozwiązywał tytułowego tematu? Taką stronę natychmiast się porzuca i potem omija szerokim łukiem. Skup się na tym, co związane z Twoją działalnością i opowiadaj o tym w oryginalny i wciągający sposób.
Warto też poświęcić sporo uwagi opisom produktów i usług. Udziel wszelkich potrzebnych informacji, zaproponuj różne zastosowania i przekonaj, że warto kupować u Ciebie, a nie konkurencji. W budowaniu zaufania pomoże też sekcja „o nas” wypełniona Twoją historią, ale też ciekawostkami.
Sprawne poruszanie się po stronie
Pozwól użytkownikom na łatwe podróżowanie po witrynie. Intuicyjne menu i podział podstron, skróty i ułatwienia – to wszystko wpływa na zadowolenie i przyjemne docieranie do treści. Zadbaj o dobrą wyszukiwarkę i wewnętrzne linkowanie. To drugie pozwoli na podpowiedzenie treści i produktów, które mogą zainteresować użytkownika i sprawi, że pozostanie na dłużej. W ten sposób ruch na stronie internetowej będzie przebiegać płynnie i intuicyjnie.
Umieść linki do Twojej strony w sensownych miejscach
Warto działać aktywnie w mediach społecznościowych, na forach i blogach. To właśnie tam możesz znaleźć ludzi zainteresowanych Twoją branżą, a więc potencjalnych klientów. Linkowanie realnie zwiększa ruch na stronie internetowej, pod warunkiem, że drogi do Twojej witryny prowadzą tylko z serwisów o dobrej reputacji, najlepiej związanych z polem działalności. Nie warto tu oszukiwać i przyciągać osób, które nie są zainteresowane – to tylko zwiększy liczbę szybkich wyjść ze strony i przełoży się na gorsze wyniki SEO.
Za ruch na stronie internetowej warto zapłacić
Skutecznym i jedynym szybkim (względnie) sposobem na zwiększenie ruchu jest płatna promocja. Obejmuje to media społecznościowe, Google i bardziej tradycyjne banery na innych stronach. Ważne jest, aby był to jeden z finalnych etapów Twoich działań. W końcu użytkownicy, którzy klikną reklamę i znajdą się na Twojej stronie, muszą zobaczyć dopracowany serwis najwyższej jakości. W innym wypadku zużyjesz niepotrzebnie pieniądze, a straconego zaufania możesz nie odzyskać.
Warto dodać, że zarówno roboty Google oraz użytkownicy potrzebują czasu na zapoznanie się ze stroną i polecenie jej innym. Indeksowanie i budowanie zaufania trwają tygodniami, a często miesiącami (to drugie nieraz nawet latami). Konsekwentnie dbaj o jakość i regularne aktualizacje, a efekty z pewnością się pojawią. Nie przegapisz ich!