Chyba każdy zwrócił uwagę na to, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Google hasła mogącego być nazwą towaru (na przykład „rower górski”), oprócz standardowych wyników wyszukiwania otrzymujemy kafelki na górze kafelki ze zdjęciami produktów, nazwami i cenami. Widnieje na nich również nazwa sprzedawcy, a kliknięcie kafelka prowadzi prosto do sklepu internetowego (a dokładniej jego podstron z daną rzeczą). Wielce wygodne dla użytkownika, szczególnie takiego, który nie ma zamiaru spędzać wiele czasu na wyszukiwaniu. Dlatego każdy sklep powinien starać się o miejsce w niewielkiej galeryjce i między innymi do tego służy Google Merchant Center.
Co to jest Google Merchant Center?
To usługa Google (zaskoczenie) umożliwiająca tworzenie reklam i mikrostron produktowych widocznych w wyszukiwarce. To nie tylko wspomniane wcześniej kafelki, ale także produkty widoczne w zakładce „zakupy”. Zakupy Google umożliwiają porównanie produktów wielu marek oferowanych w różnych sklepach. Aby tam się pojawiły, muszą zostać ręcznie wgrane właśnie poprzez konto Google Merchant Center. Dodatkowo w połączeniu z Google Ads pozwala ono na tworzenie efektywnych kampanii reklamowych i szczegółowego monitorowania wyników, co przekłada się także na doświadczenie w tworzeniu stron produktowych. Jeśli zarządzasz sklepem internetowym, to zwyczajnie musisz je mieć!
Stworzenie konta jest bajecznie proste
Wystarczy wejść na stronę Google dla Sprzedawców i kliknąć zapraszający niebieski guzik z napisem „rozpocznij”. Dalej zostaniemy poproszeni o zalogowanie się przy pomocy konta Google (dobrze jest mieć jedno do wszystkich usług związanych z firmą). Następnie należy podać podstawowe dane – nazwę firmy, strefę czasową oraz kraj. Następnie do wyboru mamy metody płatności i informacje o innych porównywarkach i platformach, których używamy. Można wypełnić te pola później, ale radzimy zrobić to od razu, żeby zwyczajnie nie zapomnieć. Należy jeszcze potwierdzić zapoznanie się z warunkami korzystania z usługi oraz chęci testowania nowych funkcji. To pierwsze oczywiście jest warunkiem kontynuowania. To drugie nie, ale warto mieć dostęp do nowych rozwiązań szybciej niż bardziej leniwa konkurencja.
Pozostało tylko potwierdzić wszystko sakramentalnym „utwórz konto” i gotowe!
Konfiguracja Google Merchant Center
Bardzo ważne jest połączenie konta GMC z kontem Google Ads. Uczynisz to w zakładce… „połączone konta” w ustawieniach. Należy podać tam identyfikator konta klienta Google Ads, który znajdziesz w zakładce pomocy platformy reklamowej. To jednak nie koniec, gdyż trzeba jeszcze połączenie potwierdzić w analogicznej zakładce na Google Ads. W tym momencie status połączenia powinien w obu narzędziach być opisany jako aktywny.
Nie warto chyba tu opisywać każdego okna z danymi firmy, które trzeba uzupełnić. Nie broń się przed numerem telefonu, który konieczny jest do weryfikacji konta. Wymagane jest też potwierdzenie praw do witryny. Najlepszym sposobem do tego jest umieszczenie wygenerowanego przy pomocy Google Merchant Center tagu HTML w kodzie Twojej strony (w sekcji head).
Gdy się z tym uporasz, najważniejsze masz za sobą. Pozostało uzupełnić dane o kosztach wysyłki (koniecznie zgodne z tym, co na stronie), zwrotach itp. Nie jest to trudne, choć zabiera nieco czasu. Dobrze zrobić to dokładnie i kompleksowo.
Pliki produktowe
Czas przejść do akcji. Aby zaistnieć w świecie Zakupów Google potrzebne będą pliki produktowe. Z pomocą Google Merchant Center możesz wygenerować plik w formie arkusza kalkulacyjnego. To niezwykle wygodna forma umieszczania produktów, szczególnie tych podobnych do siebie, gdy wiele informacji zwyczajnie się kopiuje. To tu wpisujemy cenę, opis produktu, jego numer katalogowy i mnóstwo innych informacji, które będą widzieć potencjalni kupujący. Zdjęcia dodaje się poprzez wpisanie adresu URL w odpowiednim polu tabeli. Po wgraniu pliku należy poczekać na akceptację produktów, która zajmuje do trzech dni (zazwyczaj mniej więcej połowę tego czasu). W wypadku odrzucenia niektórych produktów konieczna będzie poprawka wedle uwag GMC.
Nic, tylko reklamować
Na typ etapie można przeskoczyć do Google Ads i stworzyć kampanię reklamową przy pomocy połączenia z Google Merchant Center. Zapewniamy, że warto, a znaczenie tego narzędzia będzie tylko rosnąć. Dlatego należy zdobywać doświadczenie już dziś i być zawsze o krok do przodu (pamiętaj o testowych funkcjach!). To prosty sposób na dotarcie do klientów niezwykle bezpośrednio, a do tego często tańszy od standardowych wyników sponsorowanych. Wymaga nieco cierpliwości, ale odwdzięcza się murowanymi wynikami!