Prowadząc działania promocyjno-reklamowe w Sieci, z pewnością wiesz, jakie efekty chciałbyś uzyskać. Może być to kliknięcie w link, zapis na newsletter, przejście do konkretnej podstrony Twojej witryny… Możliwości jest naprawdę wiele i w każdym przypadku konwersja to właśnie konkretne działanie, wykonane przez Internautę. Jeżeli chce się prowadzić skuteczne działania w Sieci, warto pamiętać o stałym monitorowaniu parametru, jakim jest współczynnik konwersji. Czym on dokładnie jest i jak go obliczyć? Dowiesz się tego właśnie z tego tekstu!
Współczynnik konwersji – definicja
Zanim przejdziemy do sposobu obliczania współczynnika konwersji, warto dokładnie omówić, czym on jest i dlaczego tak ważne jest to, by regularnie monitorować jego aktualny poziom. Chcąc sprawdzić jego definicję w zagranicznych źródłach, najczęściej znajdziesz go pod skrótem “CR”, czyli Conversion Rate. Opisuje on procentowo ilość użytkowników, którzy dokonali konkretnej, ustalonej przez Ciebie czynności. Co może być konwersją? Czy istnieją w tym przypadku jakieś ograniczenia? Konwersją może być każde działanie, które da się “wyliczyć” czy też “zobaczyć”. Może być to zarówno wypełnienie formularza kontaktowego, kliknięcie w określony przycisk na stronie www, przejście na konkretną witrynę czy też finalizacja zakupu. Co istotne, konwersja może dotyczyć również mniej “pozytywnych” działań, jak chociażby porzucenie koszyka…
Jak obliczyć?
Współczynnik konwersji można obliczyć w bardzo prosty sposób. Najpierw dzieli się liczbę konwersji przez łączną liczbę użytkowników, a następnie, by uzyskać wynik określony w procentach, mnoży się go razy 100%. Innymi słowy – najpierw dzieli się liczbę osób, które wykonały określone działanie przez wszystkie osoby, które potencjalnie mogły to zrobić, a potem otrzymany wynik mnoży się razy 100%. Samo działanie matematyczne jest banalnie proste, ale interpretacja wyniku potrafi czasami być już bardziej problematyczna…
Jaki powinien być współczynnik konwersji?
No właśnie… Przyjmijmy, że współczynnik konwersji jest już wyliczony. W jaki sposób jednak ocenić, czy jest on wystarczający? To już kwestia bardziej problematyczna. W większości branż średni współczynnik konwersji wynosi między 2 a 5%. W pierwszym momencie możesz stwierdzić, że jest to bardzo słaby wynik, ale nie można tego rozpatrywać tak jednoznacznie. Weź pod uwagę chociażby łączną liczbę osób, które potencjalnie mogą wykonać interesujące Cię działanie… Jeżeli byłoby to 100 osób, by uzyskać współczynnik konwersji na poziomie 5% potrzeba np. jedynie 5 transakcji (w przypadku brania pod uwagę finalizacji sprzedaży). Czy – np. na poziomie miesiąca – jest to satysfakcjonujący wynik? Niekoniecznie. Inaczej sprawa wygląda w sytuacji, gdy odwiedzin na stronie jest nie 100, a 10 000… W tym przypadku, by uzyskać analogiczny współczynnik, powinno być 500 transakcji, co wygląda już zupełnie inaczej. Jak widzisz – wszystko jest względne, dlatego też każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie.
Od czego zależy współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji zależy od wielu czynników – wbrew pozorom, nie tylko ilości wejść na stronę www. Ma na niego wpływ również branża, w jakiej się działa. W niszowych biznesach czy przy produktach luksusowych trudniej jest uzyskać wysoki współczynnik konwersji. Ponadto, liczy się także kanał reklamowy oraz urządzenie, z którego korzystają użytkownicy. Może być więc tak, że współczynnik konwersji powinien być obliczany oddzielnie dla użytkowników urządzeń mobilnych i stacjonarnych. Tylko wtedy można mieć pełen pogląd na aktualną sytuację i dokonywać umiejętnej optymalizacji konwersji!
Grunt to umiejętna optymalizacja konwersji!
Podejmowanie działań, które bezpośrednio (lub pośrednio) pozytywnie wpłyną na wskaźnik konwersji, jest koniecznością. W końcu współczynnik konwersji jest nierozerwalnie związany z ilością sprzedaży i – w dalszej perspektywie – funkcjonowaniem biznesów! Samo podejmowanie działań reklamowych czy promocyjnych – bez ich wielopłaszczyznowej analizy – może nie gwarantować sukcesu. Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że nie każdy właściciel firmy ma czas (i możliwości) dokładnego analizowania działań. W tej sytuacji warto pomyśleć o nawiązaniu kompleksowej współpracy z dobrą Agencją Interaktywną, która nie tylko pomoże w konfiguracji reklam, ale i na bieżąco będzie analizować ich skuteczność, by móc stale optymalizować konwersję.