Współczynnik konwersji to parametr, który jest jednym z najważniejszych dla właścicieli m.in. sklepów internetowych. Oblicza się go w prosty sposób, ale jego analiza potrafi przysparzać mniejsze lub większe problemy. Jeśli współczynnik konwersji jest na stałym, satysfakcjonującym Cię poziomie, nie ma większych problemów. Co jednak wtedy, gdy drastycznie spada? Kluczowym aspektem jest znalezienie przyczyny tego zjawiska. Pozwól, że pokażemy Ci, jakie są najczęstsze przyczyny spadku współczynnika konwersji. Być może to właśnie któraś z nich odpowiada i za Twoje – miejmy nadzieję, przejściowe – gorsze wyniki w firmie…
Spadek współczynnika konwersji – przyczyny
Czy istnieje jedna, najczęściej występująca przyczyna spadku współczynnika konwersji? Trudno byłoby nam wymienić tę, która odpowiada za najwięcej kryzysów. Dzięki naszym wieloletnim doświadczeniom jesteśmy natomiast w stanie wymienić (i opisać) aż 10 czynników, które wpływają na spadek współczynnika konwersji.
Brak działań optymalizacyjnych na stronie www
Pierwsza przyczyna to niedostateczna optymalizacja (lub wręcz brak działań optymalizacyjnych) sklepu www. Jeżeli po uruchomieniu witryny nie analizuje się jej skuteczności ani dostosowania do wymogów użytkowników, spadek współczynnika konwersji to jedynie kwestia czasu. W takich sytuacjach dość często wystarcza optymalizacja strony sklepu internetowego i – następnie – stałe monitorowanie jego skuteczności.
Nieresponsywność strony www
Kolejnym istotnym czynnikiem jest dostosowywanie się strony www do rozmiaru okna przeglądarki i konkretnego urządzenia, z którego się z niej korzysta. Nieresponsywność potrafi w ogromnej mierze wpłynąć na użytkowników sklepu www. Jeżeli strona jest nieczytelna, niewiele osób będzie skorych do przejścia przez proces zakupowy (nie mówiąc o jego finalizacji).
Niezgodność produktów z opisami
Przyznaj się – czy nie miałeś nigdy ochoty na “podkoloryzowanie” opisów produktów w sklepie www tak, by były one bardziej idealne niż w rzeczywistości? Jeśli to zrobiłeś, konsekwencje tego działania będą widoczne dopiero po pewnym czasie. Z pewnością wielu użytkowników chętnie kupi oferowane przez Ciebie produkty. Po zauważeniu niezgodności produktu z opisem, możesz mieć jednak do czynienia z plagą zwrotów lub – w najlepszym układzie – klienci nie wrócą już do Twojego sklepu.
Brak wystarczającej ilości przycisków CTA
Czy podczas tworzenia tekstów na stronę sklepu internetowego przewidziałeś wystarczającą ilość przycisków call to action, czyli tych “nawołujących do określonych działań”? Są to teksty typu “kup teraz”, “skorzystaj z promocji” czy “zapisz się teraz”. Mimo, że może Ci się wydawać, że i bez tych zwrotów każdy potencjalny Klient będzie wiedział, jak poruszać się po stronie i wykona odpowiednie czynności, rzeczywistość może być zupełnie inna…
Słabej jakości grafiki i zdjęcia
Jak użytkownicy mają chcieć dokonać transakcji, jeśli zdjęcia produktów w ogóle do tego nie zachęcają…? Istnieje generalna zasada, że lepiej dodać jedno “porządne” zdjęcie niż kilka kiepskiej jakości. Podobnie jest zresztą z grafikami czy wideo.
Słabej jakości teksty
Wydaje Ci się, że internauci kupują głównie “oczami” i tylko zdjęcia się liczą…? Nie do końca… Teksty na stronach www są równie ważne i potrafią skutecznie zniechęcić użytkowników sklepu www od dokonania zakupu…
Awaria modułu płatności
Często bywa tak, że za gwałtowny, okresowy spadek współczynnika konwersji odpowiada tymczasowa awaria któregoś z modułu sklepu www, np. płatności. Rzadko który Klient, który kilka razy nie może sfinalizować transakcji, wejdzie na stronę kolejny raz, by po jakimś czasie sprawdzić, czy sytuacja uległa poprawie.
Nieregularność dostaw
Warto przyzwyczajać użytkowników strony do regularnych dostaw i się z tego wywiązywać. Jeżeli obiecujesz, że nowe produkty będą się pojawiać w określonych dniach i kilka razy o tym zapomnisz, nie informując uprzednio o sytuacji, użytkownicy się zniechęcą i nie będą już zaglądać na stronę Twojego sklepu www, więc przestaną również dokonywać transakcji…
Niejasna polityka zwrotów
Czy masz ustalone jasne zasady zwrotów? To bardzo istotne z perspektywy (coraz bardziej wymagających) użytkowników sklepów internetowych. Jeżeli zmieniłeś zasady zwrotów, nie informując o tym Klientów, możesz być pewien, że po pewnym czasie współczynnik konwersji spadnie – podobnie zresztą jak satysfakcja z korzystania z Twojej strony www.
Niewsłuchiwanie się w potrzeby Klientów
Czy okresowo badasz zadowolenie Klientów z korzystania z Twojej strony www? Jeśli nie, może się tak zdarzyć, że nie zauważysz, że na rynku coś się zmieniło i Twój sklep nie spełnia już oczekiwań jego użytkowników. Wtedy współczynnik konwersji potrafi gwałtownie spaść w krótkim czasie i utrzymywać się na niskim poziomie – przynajmniej do momentu, w którym na nowo zoptymalizujesz stronę.
Analiza konwersji jest koniecznością!
Jeżeli zależy Ci na rozwoju Twojego biznesu, stała analiza współczynnika konwersji to nie tyle opcja, co wręcz konieczność! Monitoruj skuteczność swoich działań i procesów, a będziesz mógł szybko zareagować na zmieniającą się sytuację i powrócić do satysfakcjonującego Cię poziomu konwersji.
Szukasz Specjalisty do obsługi kampanii Google Ads? Skontaktuj się z KoboSystem już teraz i zapytaj o bezpłatną wycenę!