Na pierwszy rzut oka cała sprawa może wydawać się przerostem formy nad treścią. W końcu, po co tracić czas na te kilka słów widocznych w adresie strony, którą właśnie przeglądasz. Nie trzeba ich wpisywać, zazwyczaj też są one wyświetlane na szaro, nie rzucają się więc w oczy. O co więc cały ambaras?
Adresy URL mają realny wpływ na odczucia użytkowników oraz… pozycjonowanie. Nie jest to może znaczenie pierwszoligowe, ale z pewnością warte odnotowania. W tym artykule przedstawimy najważniejsze cechy dobrego adresu URL i każdą z nich uzasadnimy. To chyba najlepszy sposób, aby pokazać, że szczegóły mają znaczenie!
Przede wszystkim bezbłędnie
Zacznijmy of podstaw. Najczęstszym błędem w adresach URL są literówki. Nie chodzi tylko o to, że wygląda to nieprofesjonalnie. Taki adres zwiększa prawdopodobieństwo błędu przy przekierowaniu, jest też gorzej widziany przez Google. Można też popełnić inne błędy.
Kilka zasad technicznych
Adresy URL to technicznie bardzo stary mechanizm. Z tego względu wiele przeglądarek obsługuje tylko ich podstawowe wersje, a to wymusza pewne ograniczenia. Nie używaj wielkich liter – może to spowodować wyświetlenie błędu 404 zamiast pożądanej strony. To samo tyczy się polskich znaków. Pamiętaj też, że część znaków, na przykład „?”, „/” lub „:” ma swoje konkretne znaczenie i działanie, przez c może namieszać. A choćby taki znak „#” jest zwyczajnie niedozwolony. Ogranicz się do podstawowych liter, a słowa oddzielaj myślnikami.
Tak już po prostu jest – źle lub niechlujnie skonstruowany adres będzie powodować poważne problemy w działaniu strony. No i wygląda amatorsko.
Rzeczowo – pamiętaj o słowach kluczowych
Po pierwsze dlatego, aby użytkownik nie miał wątpliwości, że znajduje się w dobrym miejscu. Po drugie dlatego, że roboty Google sprawdzają adresy URL, a ich spójność z tematem oraz treścią wpływa na przyznaną ocenę. To prosty sposób na poprawę pozycji na liście wyszukiwania. Oczywiście umieść tylko główną frazę – przyjazne adresy URL nie są zlepkiem chaotycznych słów. I tu przechodzimy do kolejnego punktu.
Czytelnie
Przyjazny adres URL musi być konkretny i jasny dla użytkownika. Weźmy taki przykład: https://www.kobosystem.pl/blog/dane-strukturalne-w-seo/ – jak widać, unikalnym wyróżnikiem jest tu zwyczajnie tytuł artykułu (a jednocześnie główna fraza kluczowa). Można by oczywiście użyć skrótu „dane”, byłoby to jednak zdecydowanie mniej klarowne, a do tego bardzo prawdopodobne, że dość szybko by się powtórzyło – mielibyśmy dwie strony o takim samym adresie. Z drugiej strony zbyt długi adres nie wygląda dobrze, a co gorsza w przypadku umieszczenia go na zewnętrznej stronie będzie skracany (jeśli w ogóle zostanie użyty). A to zmniejsza skuteczność działań SEO na zewnętrznych stronach i budowanego zaplecza.
Warto też zwrócić uwagę, że czytelny adres URL jest ważny w przypadku umieszczania linków na mediach społecznościowych – staje się on wtedy opisem.
Spójnie – to jak karteczki w katalogu
Niezależnie od tego, jakim językiem i systemem będziesz pisać adresy URL, dbaj o to, aby trzymać się jednej koncepcji. Idealnym przykładem jest właśnie nasz prosty system bazujący na tytułach artykułów. Łatwo jest przekombinować, tymczasem intuicyjne rozwiązania są najlepsze. Dla użytkowników, którzy przyjmują je jako integralną część strony lub widzą na zewnętrznych witrynach i dla Ciebie. W końcu to Ty musisz utrzymywać porządek i się w tym wszystkim orientować.
Przyjazne adresy URL – co to wszystko mi da?
Pozwoli budować profesjonalny wizerunek i dbać o User eXperience w każdym detalu. Użytkownik nie zwróci uwagi na to, jak wspaniale skonstruowano dany adres. Natomiast szanse na to, że zwróci uwagę na błąd, są dużo większe. Ma to szczególne znaczenie na zewnętrznych serwisach, gdzie adres prowadzący do Twojej strony jest mocniej wyeksponowany, a to ma już niebagatelne znaczenie, jeśli chodzi o współczynniki klikalności linków, a co za tym idzie organiczny ruch na stronie (który z kolei przekłada się na pozycjonowanie).
Do tego realne korzyści SEO – jak wspominaliśmy wcześniej, roboty przeczesują także adresy i sprawdzają ich poprawność. To detal, o który należy dbać choćby dlatego, aby nie zmarnować innych działań związanych z pozycjonowaniem i budowaniem autorytetu. Na szczęście to bardzo proste – wystarczy tylko pamiętać o wymienionych tu zasadach i dbać o to regularnie przy tworzeniu nowych podstron.