Nie ma chyba takiej branży, która nie mogłaby skutecznie zaprząc marketingu internetowego (czyli właśnie e-commerce) do zwiększenia efektywności sprzedaży. To całe spektrum działań, od ogólnych i dalekosiężnych po zupełnie bezpośrednie. Cała sztuka polega na tym, aby użyć ich wszystkich w odpowiednich, dostosowanych do Twojej firmy proporcjach. Jakie są najpopularniejsze zastosowania e-commerce do zwiększenia sprzedaży?
Ściągaj klientów do swojego sklepu stacjonarnego
Jeśli taki posiadasz, to nie ma lepszego miejsca do sprzedaży produktów i usług. Tu ważna jest przede wszystkim regularna obsługa konta „Google Moja Firma” – zadbany profil, pełen zdjęć, komentarzy (koniecznie z odpowiedziami!). To gwarancja sympatii algorytmów, które będą chętniej Cię wyświetlać użytkownikom, a Ci z kolei docenią podanie im rzeczowych informacji. Dopełnieniem będzie także pozycjonowanie lokalne na stronie i kampanie reklamowe Google Ads związane z frazami lokalnymi.
Utwórz sklep internetowy
To chyba najważniejszy punkt tego artykułu. Sklep, w którym użytkownicy łatwo mogą nabyć produkty lub zamówić usługi to podstawa. Stwórz prostą w obsłudze, przyjazną stronę kierując się zasadą jak najszybszego przejścia do finalizacji zakupu. Pamiętaj, że ludzie są leniwi – nie ma opcji, że będą czekać kilka sekund na załadowanie strony lub bawić się z ręcznym przeklejaniem numeru konta do aplikacji bankowej. To także pokazuje, że jeśli można coś załatwić, nie wychodząc z domu, to z pewnością będzie na to mnóstwo chętnych. Na szczęście jest wiele platform pozwalających na stworzenie sklepu bez potrzeby zatrudniania kosztownego sztabu specjalistów i czasochłonnego budowania indywidualnego systemu. Pamiętaj tylko o optymalizacji pod urządzenia mobilne!
Użyj e-commerce do budowania wizerunku marki
To mniej bezpośrednia metoda. Tworząc wartościowego bloga, umieszczając na branżowych stronach artykuły sponsorowane i działając w mediach społecznościowych, dbasz o to, aby Twoja firma zapadała w pamięć. Co ważne zapadała jako marka ekspercka w swojej dziedzinie. To nie przyniesie efektu szybko, ale z czasem przełoży się na zwiększenie sprzedaży.
Prowadź potencjalnych klientów po ścieżce zakupowej
E-commerce dzięki niezwykle dokładnym możliwościom targetowania pozwala docierać do wąskich grup klientów, które można bądź to bezpośrednio zachęcać do zakupu, lub „przesuwać” w kierunku decyzji poprzez stwarzanie świadomości potrzeby danego produktu czy usługi, na przykład przy pomocy artykułów poradnikowych.
E-commerce to świetne pole do poznania Twoich klientów
Kolejny pośredni sposób – marketing internetowy dostarcza mnóstwa danych o klientach i użytkownikach. Jakie produkty związane z Twoją branżą cieszą się największą popularnością (w tym kwestia sezonowości), u jakich grup masz największą skuteczność, jaki język sprawdza się najlepiej – to wszystko niezwykle ważne. Możesz użyć tych informacji do optymalizacji swojej oferty, a co za tym idzie zwiększenia prawdopodobieństwa sprzedaży.
Sprzedawaj na zewnętrznych platformach
Nie każdy chce przeczesywać Sieć w poszukiwaniu danej rzeczy. Czasem liczy się szybkość i prostota, a wtedy portale skupiające tysiące sprzedawców lub usługodawców są niezastąpione. Allegro, Fixly czy OLX otwierają Ci możliwości dotarcia do klientów, którzy nigdy indziej by Cię nie znaleźli, dlatego zdecydowanie warto umieścić tam swoją ofertę.
Pamiętaj, aby zawsze działać wedle strategii
Nigdy nie opieraj się na czystej intuicji czy ułańskiej fantazji. Każde z powyższych działań powinno być wykonywane w konkretnym celu – budowania rozpoznawalności brandu, zwiększania sprzedaży, zdobycia nowych albo powracających klientów czy pozyskiwania ich danych. Muszą to być cele możliwe do zmierzenia – tylko wtedy jesteś w stanie ocenić skuteczność swoich wysiłków i tego, czy są one w ogóle opłacalne. A przecież do tego wszystko się tu sprowadza, prawda?