Demografia w mediach społecznościowych nieustannie się zmienia. Choć Facebook nadal jest niekwestionowanym królem, to zainteresowanie i aktywność osób między 20 i 30 rokiem życia mocno przesuwa się na Instagrama (który zresztą należy do Facebooka). Instagram jest „mniej wymagający”, lżejszy, bardziej skupiony na pozytywnej stronie życia. A ze względu na większe skupienie na urządzeniach mobilnych, towarzyszy użytkownikom w bardziej prywatnych chwilach. Jednocześnie sprzyja „wpadnięciu na chwilę” i przejrzeniu kilku zdjęć. Stawiając na materiały wizualne, jest wymarzonym miejscem, aby nawiązać kontakt z klientami, zdobyć nowych i pokazać swoje usługi lub produkty. Jak to zrobić?
Jak działa Instagram?
Instagram to platforma, która opiera się przede wszystkim na zdjęciach. Charakterystyczny kwadratowy format solidnie wpłynął na świat fotografii, a nawet budowę komiksów czy obrazów. Oprócz tradycyjnych postów ważnym elementem są też „stories” – obrazy lub krótkie filmy, które wyświetlane są w aktualnościach przez 12 godzin i z założenia mają być materiałami na gorąco. W przeciwieństwie do Facebooka bardzo dużą rolę grają tu hashtagi. Odpowiednio je dobierając, można przyciągnąć mnóstwo nowych użytkowników i zdobyć potencjalnych klientów. Podobnie jak FB, Instagram uważnie śledzi aktywność swoich użytkowników i proponuje im treści dopasowane do ich zainteresowań. Podobnie ma się rzecz z reklamami. Dlatego warto prowadzić profil tak, aby trafiał do odpowiednich odbiorców.
Krok 1 – stwórz ciekawy profil
To podstawa. Częstym błędem jest powielanie schematu z Facebooka lub swojej strony internetowej. Tymczasem konto na Instagramie powinno być unikalne i prezentować ciekawe treści z życia firmy. Staraj się mówić luźnym, przystępnym językiem, dopasowanym do grupy docelowej. Oczywiście, jeśli jest to dla Ciebie naturalne. Użytkownicy od razu wyczuwają, gdy ktoś stroi się w cudze piórka. Ważne, aby zadbać o zdjęcia dobrej jakości. Nawet prosty produkt może wyglądać pięknie dzięki profesjonalnej sesji zdjęciowej. Pokaż też ludziom to, czego normalnie nie mogą zobaczyć. W cenie są zdjęcia z warsztatu, produkcji i wszelkiego typu „od kuchni”. W ten sposób możesz opowiedzieć o sobie i udowodnić, że za Twoją działalnością stoją prawdziwi ludzie i ciężka praca. Każda ciekawostka sprawia, że Twój profil zapada w pamięć.
W miarę możliwości staraj się też, aby Twój profil wyglądał zachęcająco od pierwszego kontaktu. Zdjęcia w galerii powinny składać się na przykład w grupy o podobnej kolorystyce, aby sprawiały spójne wrażenie. Opis firmy powinien być krótki i klarowny dla laika. Daj szansę się poznać i pokaż swój świat.
Krok 2 – Bądź aktywny, obserwuj innych i wchodź z nimi w interakcje
Nie wystarczy sam ładny profil. On musi tętnić życiem. Regularne publikowanie wysokiej jakości postów to konieczność, choć nie musisz robić tego codziennie. Mimo wszystko jakość jest ważniejsza niż ilość. Za to dużo więcej musi dziać się w Twoich aktualnościach. Stories nie muszą być tak dopracowane, jak posty, ważne, aby były ciekawe, naturalne i spontaniczne.
Dobrze jest uważnie obserwować podobne profile. To nie tylko źródło inspiracji, ale także możliwość pozyskania nowych obserwujących. Jak? Trzeba komentować posty innych, wchodzić w dyskusję i oznaczać ich konta. Metaforycznie mówiąc, musisz pokazywać się poza domem, aby zdobyć nowych znajomych.
Autentyczności dodadzą Ci wszelkie materiały z klientami. A Ci często sami będą oznaczać Twoje produkty lub wizytę w siedzibie. Takie materiały koniecznie muszą znaleźć się w stories, gdyż budują Twoją wiarygodność.
Krok 3 – zainwestuj w reklamę
Najmniej przyjemna część, będąca konsekwencją rosnącej potęgi mediów społecznościowych. Jeśli chcesz dotrzeć do dużej grupy nowych odbiorców, a w szczególności, jeśli zależy CI na czasie, będzie to konieczność. Na szczęście reklamy na Instagramie nie muszą być drogie, więc przed zainwestowaniem dużych środków można spokojnie poeksperymentować na mniejszych kwotach. A reklama na Instagramie to bardzo szeroki temat. Możesz budować większą świadomość marki dotychczasowych klientów, pozyskiwać nowych lub promować sprzedaż konkretnych produktów.
Bądź konsekwentny, ale nie bój się eksperymentować
Aby przekonać do siebie obserwujących i pozwolić im stać się klientami, musisz zapewniać równą jakość publikowanych materiałów spójny styl narracji. Nie możesz jednak stać w miejscu. Warto co jakiś czas zaskoczyć i spróbować czegoś nowego. Inna sceneria do fotografii, może nieco prywaty o hobby pracowników lub ciekawostka związana z branżą? Pomyśl, co może zainteresować ludzi i nie zrażaj się, jeśli nie zadziała. W końcu uczymy się na błędach.