Jeszcze kilkanaście lat temu Page Rank był jednym z najważniejszych, jak nie najważniejszym narzędziem, które decydowało o tym, czy nasza witryna internetowa będzie miała wysoką pozycję w wyszukiwarce, czy wręcz przeciwnie. Dziś możemy o nim mówić w formie przeszłej, gdyż bardziej uznaje się go jako ciekawostkę, a nie coś, co faktycznie wpływa na pozycję w Google. Sprawdźmy, czym był Page Rank oraz przeanalizujmy, jakie jest jego znaczenie.
Dwadzieścia trzy lata temu, a konkretnie w 1998 Larry Page i Sergey Brin, założyciele Google, utworzyli specjalny algorytm, który sprawdzał wiarygodność witryn internetowych pojawiających się w wyszukiwarce. Robot monitorując linki przychodzące i wychodzące był w stanie sprawdzić wartość strony wyrażonej według specjalnie przygotowanego wzoru. Witryny wcześniej zaindeksowane otrzymywały na początku Page Rank równy 0, aby następnie, po każdej aktualizacji zyskiwać we wspomnianym rankingu lub przeciwnie – tracić. Było to więc najważniejsze dla pozycjonerów narzędzie w tamtych czasach, które pozwalało im na przeanalizowanie jakości strony oraz zaplanowanie pozyskania łącz przychodzących.
Page Rank, czyli im więcej tym lepiej
Analizując to, jak działał algorytm możemy wywnioskować, że głównie opierał się na ocenie treści. Konkretnie chodziło o dalsze udostępnianie artykułu opublikowanego na danej witrynie przez inne portale. Im więcej linków przychodzących – z wartościowych witryn – tym Page Rank był wyższy. Warto wiedzieć, że o wartości wskaźnika decydowały również słowa kluczowe i liczba użytkowników przebywających na naszej witrynie. Autorzy stron www mogli sprawdzać Page Rank za pomocą specjalnej witryny, aczkolwiek wielu administratorów dopisywało kod, który w formie specjalnego buttona wyświetlał aktualny wynik strony.
Nie do końca działał tak, jak powinien
Niestety, Page Rank nie był produktem doskonałym. Ba, można śmiało rzec, że był bardzo nie miarodajnym narzędziem. Wystarczyło, że witryna, która na początku “cechowała się” niskim wskaźnikiem “otrzymała” kilkaset linków ze stron, które posiadały wyższy Page Rank, w krótkim czasie również osiągała wynik zbliżony do wspomnianych portali. To sprawiało, że osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie stron internetowych bardzo mocno nadużywały tego typu “luki”. Efektem była ogromna liczba portali – tak zwanych zapleczowych witryn, które nie posiadały praktycznie wcale wartościowych treści, a jedyne czym się cechowały to ogromna liczba linków, które miały spowodować, że inny portal miał za jakiś czas uzyskać lepszy wskaźnik. Z kolei osoba uczciwa, która faktycznie rzetelnie zajmowała się tworzeniem i rozwojem własnej strony, a także w sposób naturalny pozyskiwała linki przychodzące, mogła nadal uzyskiwać niezbyt atrakcyjny wynik.
Page Rank dziś
Minęło wiele lat od usunięcia narzędzia związanego z pozycjonowaniem. W latach 2010 – 2013 Google aktualizowało ranking coraz rzadziej, by finalnie w 2016 zaprzestano nad nim prac. Wcale nikogo to nie powinno dziwić. Wiele osób wykorzystywało “nieudolność” tego algorytmu by fikcyjnie podbijać wyniki, co przekładało się na wysokie miejsca w wyszukiwarce. Co ciekawe, dziś, po wielu latach można uznać, że Page Rank “umarł”. Tak się jednak nie stało. Oczywiście, pozycjonerzy nie sprawdzają już wskaźnika, nie “bombardują” wszystkich wokół linkami, jednak Google potwierdziło, że algorytm nadal działa i wykorzystywany jest do kwestii związanych z pozycjonowaniem. Może się jednak wydawać, że firma korzysta z niego raczej dla wewnętrznych informacji i tak naprawdę nie ma on już tak dużego znaczenia jak kilkanaście lat temu.