Kto stoi w miejscu ten się cofa. To mądre słowa, które można uznać za motywacyjne dla każdego przedsiębiorcy. Co ciekawe, idealnie pasują również do wizerunku firmy, bowiem także w tym przypadku panuje moda, która rzecz jasna cały czas się zmienia. Co prawda należy cały czas nawiązywać do historii marki, do jej tradycji i misji, jednak co jakiś czas należy odświeżać wizerunek, aby iść z duchem czasu. Tym właśnie jest rebranding. Na co zwracać uwagę podczas odświeżenia marki firmy? Odpowiedź znajduje się w dalszej części tego tekstu.
Rebranding to nic innego jak szereg działań, które mają na celu zmianę postrzegania naszej firmy i marki przez potencjalnych klientów. Chodzi między innymi o zmiany graficzne. A więc na przykład odświeżenie logo, zmianę wyglądu strony, a nawet przeprojektowanie opakowań. Jest to częstą praktyką w przypadku producentów produktów spożywczych. Co ciekawe, rebranding to także zmiana cen, czy kanałów dystrybucji. Jak również zmiany kontaktu z klientami, edycja oprogramowania (o ile klienci z takowego korzystają), oraz ulepszenie obsługi technicznej.
Po co odświeżać markę?
Wiele przedsiębiorstw dokonuje zmian wizerunkowych wtedy, gdy coś dzieje się nie tak. Na przykład sprzedaż nie jest taka, jakiej oczekuje zarząd firmy. Oczywiście, zmiana identyfikacji wizualnej powinna być wykonana, jeśli na przykład nie ma zapytań od klientów, produkt jest słabo oznaczony. Czasami, kiedy na przykład otrzymujemy negatywne komentarze nie powinniśmy uciekać od odpowiedzialności zmianą wizerunku wizualnego. Lecz rebranding powinien odbywać się w kwestii polepszenia jakości produktu oraz zmiany kontaktu z klientem.
Warto również zauważyć, że zły branding może odrzucać potencjalnych klientów, gdyż ta cała “otoczka” nie zainteresuje nikogo do podjęcia działań z nami. Warto więc dowiedzieć się co jest nie tak i czego oczekujemy. Następnie wtedy, po takiej analizie należy zastanowić się w którym kierunku, jeśli chodzi o rebranding iść. Rzecz jasna, działanie to wykonuje się nie tylko, kiedy coś jest nie tak. Często dokonuje się zmiany identyfikacji firmy po przejęciu przez inny podmiot. Bądź też wtedy, gdy zarząd decyduje się na zmianę strategii firmowej.
Podsumowując pytanie zadane w nagłówku. Należy zastanowić się po co chcemy dokonywać zmian. Co chcemy osiągnąć, jakie działania powinniśmy wykonać. Następnie po burzy mózgów należy przygotować działania rebrandingowe, aby finalnie osiągnąć sukces. Przykładowo, mamy przestarzały wygląd księgi znaku (inaczej nazywanej księgi identyfikacji wizualnej) i chcielibyśmy wykonać pewne kroki, aby iść z duchem czasu i panującą w UX/UI modą. Dokonujemy zmian, bądź zlecamy je przedsiębiorstwu, które na co dzień zajmuje się projektami graficznymi i po akceptacji cieszymy się odświeżeniem marki firmy. Oczywiście mówimy o jednej z możliwości zmian związanych z rebrandingiem.
Kolejną formą może być na przykład lepsza obsługa klienta. Przykładowo dochodzą do nas sygnały, że potencjalni kontrahenci nie mogą znaleźć ważnych zagadnień na naszej stronie, bądź ta jest nieintuicyjna. W takim przypadku również należy dokonać działań związanych z odświeżeniem marki. Jakie jeszcze istnieją formy rebrandingu? Jeśli, chcemy wyróżniać się na tle innych firm, bądź planujemy tworzyć nowe produkty, jednak każdy z nich jest inny i brakuje nam spójności w działaniu. To właśnie wtedy również trzeba zastanowić się nad rebrandingiem, który odpowiednio przygotowany sprawi, że za jakiś czas odniesiemy sukces.
Nie tylko rebranding
Odświeżenie, czyli rebranding to bardzo szerokie pojęcie. Opisuje ono nie tylko wygląd i ogólną grafikę związaną z naszym przedsiębiorstwem, ale również misję firmy, a nawet produkty. Krótko mówiąc, tak zwany rebranding będzie często rewolucją w naszej firmie. Zmienia się tak naprawdę wszystko – o ile na taki krok się zdecydujemy. Dlatego, kiedy chcemy jedynie odświeżyć elementy graficzne, dokonujemy redesignu, czyli zmiany logo, czy projektu graficznego naszej witryny. Z kolei lifting jest podobny do redesignu, ale dotyczy na przykład opakowań produktowych.
Jak odświeżyć markę firmy?
Jak już wcześniej zostało wspomniane, rebranding może dotyczyć identyfikacji wizualnej, bądź strategii firmy. Najważniejsze jest to, aby iść z duchem czasu. Podnosić jakość obsługi klientów oraz działać tak, aby zadowolenie kontrahentów było jak największe. Najtrudniejszą formą rebrandingu będzie oczywiście zmiana nazwy. Wiąże się to ze sporym nakładem pieniężnym związanym z poinformowaniem w mediach naszych potencjalnych klientów o zmianach. Przykładami dużych przedsiębiorstwo, które dokonały kompleksowego rebrandingu są na przykład Idea, która zmieniła się w Orange (jako ciekawostkę warto dodać, że cała kampania mająca na celu poinformowanie o zmianach kosztowała 1 mld złotych), CPN zmieniony w PKN ORlen, czy Tablica.pl, która zmieniła się na OLX.pl.
Jeśli szukasz Agencji Interaktywnej, która kompleksowo zajmie się Twoją firmą – sprawdź KoboSystem i nasze usługi!