Skrót UX pochodzi od angielskich słów user experience i oznacza doświadczenie użytkownika. To określenie często pojawiające się w kontekście tworzenia stron internetowych. Co oznacza? Czym właściwie jest?
Czym jest User Experience (UX)?
User Experience (UX) definiowane jest jako całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z określonego produktu. Może odnosić się do kontaktu z dowolnym produktem, jednakże najczęściej odnosi się to pojęcie to korzystania z urządzeń elektronicznych, oprogramowania oraz stron internetowych. UX może być nazwany zbiorem doświadczeń wynikających z interakcji z daną stroną internetową czy oprogramowaniem.
Co składa się na User Experience (UX)?
Na User Experience (UX) składa się bardzo wiele czynników z różnych obszarów. Wśród tych czynników można wymienić nieawaryjność (odporność na pojawianie się błędów), klarowność wykorzystywanego języka (dostarczanie jasnych informacji i kierowanie łatwych do interpretacji komunikatów), prostotę nawigacji (zapewnie łatwości w poszukiwaniu określonych elementów w oprogramowaniu lub na stronie internetowej) czy estetykę (przyjazność dla oka, przejrzystość).
O co chodzi w User Experience (UX)?
Tworząc oprogramowanie lub strony internetowe z myślą o kwestiach związanych z UX, uwzględnia się potrzeby i preferencje osób, które będą z danego rozwiązania korzystać. Prace nad UX podobne są do próby przewidzenia, jak użytkownicy chcieliby widzieć dany produkt i jak pracowałoby się im z nim najlepiej i najwygodniej. Produkty, które dobrze rokują w zakresie UX najczęściej powinny być poręczne, intuicyjne i skutecznie realizować określone cele. Praca na User Experience (UX) wymaga poznawania przyzwyczajeń użytkowników internetu i dostosowywania oferowanych rozwiązań pod te przyzwyczajenia i potrzeby.
Jak się tworzy User Experience (UX)?
Tworząc daną witrynę internetową https://www.kobosystem.pl/uslugi/sklepy-internetowe/ i mając na uwadze User Experience (UX) warto zacząć od etapu przygotowania i badania tego, jakie oczekiwania wobec niej mogą mieć użytkownicy. Warto w tym celu zastanowić się, kim są klienci. Jeśli to w dużej części osoby starsze, mogą one potrzebować na przykład większej czcionki, wyraźniejszych ikon. A nawet klarowniejszego wyjaśniania poszczególnych działań, jakich się podejmują na stronie (na przykład kolejnych kroków w procesie zakupowym). Warto też przejrzeć konkurencyjne, podobne strony internetowe – użytkownicy korzystając z nich wcześniej nabierają przyzwyczajeń. Nie jest bowiem przypadkiem, że miejsce odsyłające do koszyka w sklepie internetowym prawie zawsze znajduje się w prawej-górnej części ekranu.
Kolejny etap to projektowanie, w ramach którego wprowadzamy zauważone przez nas kwestie do rzeczywistego wyglądu strony internetowej. Najpewniej powstanie w międzyczasie model testowy strony – ten świetnie nada się do etapu testowania.
W etapie testowania sprawdzamy, jak funkcjonuje zaprojektowany przez nas produkt. Powinni pojawić się testerzy, którzy ocenią, jak pracuje im się z nową witryną i wskarzą kwestie do poprawy. Uwagi od testujących witrynę powinny zostać uwzględnione w procesie jej ulepszania – który tak naprawdę powinien trwać cały czas. Nowinki techniczne na arenie rozwiązań internetowych bardzo zmieniają bowiem to, jak wyglądają strony internetowe. Dzisiejsze witryny wyglądają zupełnie inaczej niż te sprzed nawet pięciu lat. Jak również doświadczenie użytkownika z korzystania z przestarzałych technologii na stronie internetowej na pewno jest dalekie od pozytywnych.
Dlaczego świadomość znaczenia User Experience (UX) jest ważna?
Świadomość, jak duże znaczenie dla sukcesu danej strony internetowej ma kwestia doświadczeń, z jaką korzystanie z niej ma użytkownik wydaje się być połową drogi do sukcesu. Jeśli twórca strony, sklepu internetowego czy oprogramowania zda sobie sprawę z tego, że dany produkt nie powinien być idealny w jego rozumieniu, ale powinno się dobrze z niego korzystać użytkownikowi – będzie w stanie stworzyć zdecydowanie bardziej korzystne rozwiązanie. Należy mieć na uwadze, że upodobania użytkowników często mogą się wydawać bez sensu. Jak również, że można coś zrobić lepiej w inny sposób. „Lepsze” rozwiązania nie zadziałają jednak, jeśli będą stały w sprzeczności z upodobaniami, a już w szczególności z przyzwyczajeniami użytkowników.
Można to porównać z próbą przesunięcia krzyżyka zamykającego okno na inne miejsce niż prawy-górny róg tego okna – może dla kogoś umiejscowienie go gdzieś indziej być bardziej logiczne, ale przyzwyczajenie użytkownika sprawia, że taki zabieg wzbudzi jedynie złość i zniechęcenie. A nie z takimi uczuciami chciałoby się zostawić odwiedzającego nasza stronę internetową.
Związki SEO i User Experience (UX)?
Można stwierdzić, że na User Experience (UX) korzystających ze strony internetowej wpływa także łatwość jej wyszukiwania w sieci. Jeśli daną witrynę łatwo jest znaleźć – jest ona lepiej postrzegana w obsłudze przez użytkownika. Tym samym jednym z działań z obszaru polepszania User Experience (UX) stają się prace na optymalizacją stron internetowych (SEO) https://www.kobosystem.pl/uslugi/pozycjonowanie/.