Poprawne umieszczanie słów kluczowych w tekstach na stronie internetowej jest – nomen omen – kluczowe dla efektywnego jej pozycjonowania. Gdzie umieszczać słowa kluczowe i jak robić to dobrze by uzyskiwać jak najlepsze rezultaty w rozgrywce o jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania w przeglądarkach internetowych?
Adres URL
Idąc od góry strony internetowej, pierwsze miejsce, gdzie stosuje się słowa kluczowe to adres URL. Podpowiada on od razu użytkownikowi, co znajduje się na danej stronie lub podstronie. Warto dla każdej z podstron zastosowań osobne słowa kluczowe – na przykład dla różnych rodzajów usług w ofercie przedsiębiorstwa. Zdecydowanie nie zaleca się w kontekście pozycjonowania pozostawiać adresów URL z cyframi czy nic niemówiącymi ciągami znaków. Tracimy tym samym dobrą okazję do wzbogacenia każdej z podstron swojej witryny o słowa kluczowe. W przypadku adresu URL słowa kluczowe wstawia się bez polskich znaków, oddzielone myślnikami.
Meta tytuł
Meta tytuł to miejsce, gdzie umieścić słowa kluczowe nie będzie łatwo – mamy tam miejsce na ok. 60 znaków. Jest to jednak strategiczne miejsce w zakresie optymalizacji z wykorzystaniem słów kluczowych – to właśnie meta tytuł wyświetla się w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych. Meta tytuł powinien odpowiadać na pytanie postawione przez użytkownika. Warto pochylić się chwilę nad jak najlepszym wykorzystaniem tego krótkiego pola dla osiągnięcia jak najlepszych wyników.
Meta opis
Meta opis to dalsza część tekstu, jaka pojawia się w wynikach wyszukiwania, która informuje już w dłuższej formie (choć nadal jest to ok. 155 znaków) o tym, co użytkownik może znaleźć na danej witrynie. W tym miejscu można doprecyzować opis tego, co zawiera strona, wykorzystując przy tym słowa kluczowe.
Nagłówki – od H1 do H-ile konieczne
I dla komfortu czytelnika, i dla celów optymalizacji dla wyszukiwarek dobrze jest podzielić teksty znajdujące się na stronie internetowej na części, oddzielone nagłówkami. Na pewno poszczególne podstrony potrzebują przynajmniej jednego nagłówka – H1. W sklepach internetowych będzie w nim umieszczona nazwa produktu. Na stronach firm – nazwa danego rodzaju usługi, a na blogach – tytuł danego wpisu. Kolejne podtytuły – H2, H3 i tak dalej – dzielą i porządkują tekst. Dobrze jest zawrzeć w nich słowa kluczowe w różnych odmianach albo ich synonimy.
Treść strony internetowej
Używanie słów kluczowych i ich synonimów w treści witryny internetowej nie powinno być ograniczone jedynie do nagłówków. Koniecznie trzeba je wpleść w pozostałą treść zawartą na stronie. Łatwo to uczynić w przypadku blogów firmowych. Trudniejsze się może wydawać to w przypadku sklepów internetowych – tutaj warto zadbać o dobre, treściwe opisy kategorii i produktów. Warto zawrzeć w nich te słowa, których mogą poszukiwać klienci. Na przykład na temat modeli produktów, ich konkretnych funkcjonalności czy możliwości zastosowania.
Atrybut ALT
Atrybut ALT dotyczy grafik – zdjęć, ilustracji, obrazków, ikonografik. To kolejny element, którego lepiej nie pozostawiać niewypełnionym lub wypełnionym cyframi czy bezsensownym ciągiem liter. Opis grafiki powinien wskazywać, co się na niej znajduje – jednocześnie jednak może dobrze pozycjonować stronę w wyszukiwarkach na przykład w dziale z grafiką. Zyskujemy tym samym kolejną okazję by poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania i ściągnąć na naszą witrynę nowych użytkowników.
Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne to kolejny element, w przypadku którego znaczącą rolę może odegrać umiejscowienie słów kluczowych. Warto zastosować je w tekście jako słowa z podlinkowaniem odsyłającym. Ma to duże znaczenie przede wszystkim w przypadku stron internetowych z dużą liczbą podstron – dodatkowo wspomoże to użytkownika w poruszaniu się po danym serwisie.
W jaki sposób umieszczać słowa kluczowe?
Jak nadmieniano wcześniej, warto sprawić, by w poszczególnych obszarach treści na stronie słowa kluczowe pojawiały się w różnych odmianach albo by korzystać z wyrazów bliskoznacznych. Dobrym zabiegiem jest wykorzystanie – na przykład w nagłówku – pytania, które użytkownicy sami mogą wpisywać w wyszukiwarkę – w stylu „Co to są słowa kluczowe?”, „Jak korzystać ze słów kluczowych?”. Używanie najbardziej popularnych słów kluczowych nie jest uznawane za najlepszy zabieg – w tym przypadku trudno przebić się przez konkurencję. Dobrze jest zawrzeć słowa kluczowe z tzw. długiego ogona. Czyli takie, które bardziej uszczegółowiają zagadnienie i w przypadku których znacząco łatwiej jest wybić się na jedne z pierwszych pól w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych.