Osoby, które zarządzają, bądź planują zarządzać kampaniami eCommerce w Google Ads powinny zapoznać się z Google Merchant Center. Narzędzie pomaga w stworzeniu kampanii w Google Shopping, gdzie wykorzystuje się reklamy produktowe. Oprogramowanie jest przygotowane tak, aby zoptymalizować karty produktowe. Finalnie rozwiązanie to ma pomóc we wzroście sprzedaży produktów, dla których prowadzimy kampanię reklamową.
Osoby prowadzące biznes w sieci, a konkretniej zajmujący się działaniami e-commerce doskonale wiedzą jak ważne jest wykorzystywanie Google’a do promowania produktów. Nic w tym dziwnego. Przecież większość z nas, jak nie każda osoba korzystająca z Internetu, aby wyszukać jakiś produkt korzysta z najpopularniejszej wyszukiwarki. Warto zauważyć, że od pewnego czasu Google prezentuje tak zwane reklamy produktowe, które wyświetlają zdjęcie danego produktu, a także jego nazwę i cenę. Powstała również w tym celu specjalna zakładka “zakupy”, w której prezentowane są produkty, które potencjalnie mogą nas zainteresować. GMC (nie, nie chodzi o amerykańskiego producenta samochodów), czyli Google Merchant Center pomaga nam w przygotowaniu oferty z naszego sklepu, aby ta finalnie znalazła się właśnie we wspomnianej części wyników wyszukiwania oraz w zakładce “zakupy”. Korzystanie z tego narzędzia jest więc dla każdego biznesmena wręcz obowiązkowe. Sprawdźmy od czego zacząć.
Zaczynamy, czyli pierwsze kroki z Google Merchant Center
Aby wykorzystywać GMC należy się zarejestrować. W tym przypadku możemy skorzystać na przykład z naszego konta Google. Zapewne każdy z nas takowe posiada. Najpierw odwiedzamy stronę google.com/retail/solutions/merchant-center. Następnie klikamy “rozpocznij”, aby skonfigurować konto. Wpisujemy tam ważne szczegóły. Mowa między innymi o informacjach o firmie, czy danych kontaktowych. Jest to bardzo łatwe, ponieważ przez każdy z etapów jest dobrze opisany. Kolejny krok jest nieco bardziej skomplikowany, ale tylko na pierwszy rzut oka.
Wgrywamy plik produktowy
Google Merchant Center wymaga od przedsiębiorcy wczytania pliku produktowego, który będzie zawierał niezbędne informacje na temat oferty. Mowa tu między innymi o nazwie produktu, opisie, cenie, dostępności, czy kategorii. Plik ten powinien posiadać również takie dane jak koszt dostawy, numer katalogowy, link do fotki, a także łącze do karty produktowej. Oczywiście, danych jest znacznie więcej. Warto wiedzieć, że małe sklepy, a więc nawet takie, które sprzedają jeden produkt, również mogą dodać plik, aby utworzyć reklamy w Google Shopping. Krótko mówiąc, firma udostępniła narzędzie zarówno dla małych, jak i wręcz gigantycznych przedsiębiorstw.
Czas dodać plik. Na początku wybieramy kraj sprzedaży. Zapewne dla wielu osób, które skorzystają z Google Merchant Center będzie to Polska. Następnie wybieramy język: polski bądź angielski. Dlaczego akurat te dwa? Przede wszystkim jeden z nich jest dla nas ojczysty, drugi z kolei popularny. Przechodząc dalej wybieramy nazwę pliku oraz sposób jego wgrania. Warto zauważyć, że akceptacja może trwać do trzech dni roboczych. Lepiej uzbroić się w cierpliwość. Nie jest to jednak reguła – często zdarza się tak, że jest on już zaakceptowany po jednym dniu.
Co dalej?
Jeśli już plik zostanie nie tylko wgrany, ale również zatwierdzony przez pracownika Google możemy zobaczyć komunikat, który zaprezentuje nam tak zwane oczekujące produkty. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, a produkty zostały opisane poprawnie będą one oznaczone kolorem zielonym. W przypadku, gdy zrobimy coś nie tak, Google odrzuci taki produkt oznaczając go kolorem czerwonym. Oczywiście to “nie koniec świata”, bowiem możemy zapoznać się z uwagami i przesłać plik do ponownej weryfikacji. Google stosuje również trzeci kolor – żółty, który zawiera tak zwane wygasające produkty. Wtedy trzeba w przeciągu trzech dni podjąć stosowne kroki, aby nie przestały się wyświetlać.
Co warto wiedzieć o Google Merchant Center
Narzędzie Google oferuje wiele fajnych rozwiązań, które ułatwiają przedsiębiorcy promowanie jego produktu. O co chodzi? Przede wszystkim, jeśli już wgramy poprawnie tzw. feed produktowy, będziemy mogli go później aktualizować. To jednak temat na odrębny artykuł. Z interesujących opcji, które umożliwia GMC warto wyróżnić opcję dodania kosztów dostawy do wszystkich produktów, które reklamujemy. Kto wie, może taka informacja zachęci potencjalnego klienta do zakupu. Kolejną rzeczą, na którą należy zwracać uwagę to tak zwane reguły. Pomagają nam na wprowadzenie zmian bezpośrednio w narzędziu Google, bez konieczności wprowadzania zmian w naszym e-sklepie. Co to daje? Możemy w prosty sposób sortować produkty, na przykład według ceny. Wtedy zajmiemy się promowaniem tych najdroższych, na których mamy dużą marżę. Ewentualnie możemy pogrupować tematycznie nasze produkty, aby później odpowiednio wyświetlać je kontrahentom.
Korzyści, jakie oferuje Google Merchant Center są wręcz niezliczone. Oczywiście, głównie chodzi o łatwe, a przede wszystkim zoptymalizowane promowanie naszego biznesu. Wyświetlanie produktów za pomocą Google Shopping jest niezwykle intuicyjne, dlatego każdy przedsiębiorca powinien wykorzystać je, aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie.
Jeżeli i Ty chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym – koniecznie skontaktuj się z KoboSystem!