KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Instrukcje i FAQ – Google ogłasza zmiany w SERPach

faq

Instrukcje i FAQ – Google ogłasza zmiany w SERPach

Jak zwykle, gdy sytuacja jakkolwiek się ustabilizuje, Google musi coś zmienić. Aktualnie wprowadzana aktualizacja może wydawać się kosmetyczna, ale dość jasno wskazuje, na czym skupia się teraz wyszukiwarka – na porządkowaniu wyglądu wyników. W tym wypadku postanowiono wziąć się za strony, które mają rozszerzenia typu instrukcje (z uporządkowanych danych HowTo) i FAQ (z uporządkowanych danych FAQPage). Aktualizację ogłoszono 8 sierpnia i jest ona stopniowo wprowadzana właśnie teraz. Można się spodziewać, że w ciągu kilku tygodni obejmie wszystkie witryny. Co trzeba o niej wiedzieć?

Co dokładnie się zmieni?

FAQ (czyli Frequently Asked Questions – Najczęściej Zadawane Pytania) zwyczajnie przestaną się wyświetlać w wynikach. Nie dotyczy to jednak wszystkich stron. Zmiany ominą zatwierdzone witryny rządowe oraz związane z publiczną ochroną zdrowia, czyli te o (przynajmniej teoretycznie) pewnym autorytecie. Zostanie to określone automatycznie.

Instrukcje natomiast pokazywać się będą tylko na komputerach, co z jednej strony ma sens ze względu na wielkość wyświetlaczy urządzeń mobilnych, z drugiej strony będzie mocno niepraktyczne w wypadku zagadnień technicznych. W końcu rzadko naprawia się rurę w piwnicy z laptopem na kolanach. Co ciekawe, indeksowanie w tym wypadku odbywa się na podstawie mobilnej wersji strony i to ona musi mieć odpowiednie rozszerzenia, które będą wyświetlane tylko wariancie stacjonarnym. Nieco to zawiłe, ale nie powinno być problematyczne.

Dlaczego w ogóle zachodzi taka zmiana?

Jednym czynnikiem jest czytelność. Zwiększona ilość rozszerzeń zaczęła być dezorientująca, szczególnie w przypadku obsługi przeglądarki na telefonie. Większym problemem było jednak powszechne używanie sekcji FAQ niezgodnie z przeznaczeniem. Mnóstwo stron zasypywało „pytania i odpowiedzi” spamem, najczęściej czysto reklamowym lub bezczelnymi clickbaitami. W tym bałaganie ginęły te wykorzystujące rozszerzenie prawidłowo. Można więc powiedzieć, że za SEO-wych „spryciarzy” oberwali wszyscy. Nawet jeśli to radykalne rozwiązanie, to nie da się zaprzeczyć, że sprawa zdecydowanie wymagała interwencji.

Zmiany w Search Console

Obie zmiany będą widoczne w raportach Google Search Console. Znajdziesz je w sekcji dotyczącej wyglądu w wyszukiwarce raportu o skuteczności oraz w raportach o ulepszeniach. Google zapewnia, że wyniki związane z Instrukcjami oraz FAQ będą dostępne w Search Console jeszcze przez „jakiś czas”. Niedługo i tak o nich zapomnimy.

W praktyce dla właścicieli stron nie zmieni się wiele

Nie będzie żadnych kar, błędów ani problemów. Co najważniejsze zmiany nie wpłyną też w żaden sposób na pozycje. Tytułowe sekcje zwyczajnie przestaną się wyświetlać i nawet jeśli nic nie zmienisz w kodzie metadanych, Twoja strona będzie pokazywać się, jakby ich nie było. Nie musisz więc nic robić, grunt, żeby wiedzieć, co się dzieje i nie tracić czasu na aktualizacje Instrukcji oraz FAQ. Dla porządku radzimy jednak w wolnej chwili się ich pozbyć dla spokoju przy przyszłych działaniach.

Wnioski

Choć teraz nie ma konieczności podejmowania żadnych akcji, warto zwrócić uwagę na dwa trendy. Po pierwsze Google nie lubi, gdy używa się jego narzędzi niezgodnie z przeznaczeniem i prędzej takowe usunie, niż będzie tolerować kreatywne obchodzenie ograniczeń spamu. Po drugie wyraźnie widać, że na liście priorytetów z relewantnością wyników zaczyna zrównywać się ich czytelność, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Niewykluczone, że za jakiś czas będzie to mieć większy wpływ, na przykład na pozycje lub konieczność przebudowania metadanych. Nie należy panikować, ale warto trzymać rękę na pulsie.

Agencja Interaktywna KoboSystem – zapraszamy do kontaktu.

Related Posts