Osoby zajmujące się na co dzień działaniami związanymi z pozycjonowaniem doskonale zdają sobie sprawę o tym, jak ważna jest “świeżość” na stronie. Roboty bardzo szybko wyszukują witryny, które nie są aktualizowane. Niestety, taka strona nie jest już dla takich algorytmów atrakcyjna, przez co spada niżej w wynikach wyszukiwania. Cykliczne publikacje są ważne tak samo, jak aktualność linków. Należy o nią dbać. Nasuwa się pytanie – jak to zrobić? Podpowiadamy w tym artykule.
Osoby, które zarządzają witryną internetową wyposażoną dodatkowo w blog muszą pamiętać o tym, że po pewnym czasie linki, które umieszczone są w tekstach mogą być nieaktualne. Możemy się z tym spotkać wtedy, gdy na przykład przebudowano witrynę i, niestety nie do końca zrobiono to poprawnie. W takim przypadku możemy doświadczyć przekierowania na stronę widmo (404), a więc linki nie będą działać. Może też zdarzyć się tak, że strona, do której kierowane były łącza nie jest już aktywna, gdyż na przykład ktoś zrezygnował z danej domeny, bądź ewentualnie kupi ją inna osoba, która zbuduje zupełnie inną stronę opartą o ten adres. Wtedy właśnie aktualność linków zostanie zaburzona, a więc przestaną działać. W takim przypadku musimy zareagować. Chociaż w sumie ktoś mógłby powiedzieć: co mnie to interesuje, przecież to nie w moim interesie jest, by link prowadził do aktywnej witryny. Nie do końca. Jeśli zależy nam na tym, by nasza witryna była kojarzona z wysoką jakością należy sprawdzać aktualność linków. A w przypadku pojawienia się jakiegokolwiek problemów szybko je zneutralizować.
Dbanie o aktualność linków nie jest może najważniejsza, ale jednak… ważna
Linki w tekstach, które widnieją na naszej witrynie są ważne, gdyż również one w pewnym stopniu stanowią wartość publikacji. W przypadku tradycyjnych wizytówek, które posiadają kilka podstron sprawa jest bardzo prosta. Sprowadza się do fizycznego monitoringu witryny i wprowadzenia ewentualnych zmian. Co mają jednak zrobić posiadacze dużych portali lub blogów, którzy takich podstron mają kilka tysięcy? W takim przypadku pomagają wtyczki, o ile oczywiście mówimy o popularnych systemach zarządzania treścią (CMS). Jednym z popularnych, o ile nie najpopularniejszych CMS-ów jest WordPress. To na nim “stawia się” wiele internetowych pamiętników czy nawet dużych portali. Dlatego też w tym artykule skupmy się właśnie na nim, gdyż posiada on kilka dodatków ułatwiających dbanie o aktualność linków.
Świeżość w łączach na stronach opartych na WordPressie
Jedną z najprostszych, a zarazem najbardziej intuicyjnych i skutecznych wtyczek jest Broken Link Checker. Doceniają osoby zarządzające stronami opartymi na WordPress. Ma ona przede wszystkim wysoką ocenę od dużej liczby użytkowników. Wtyczkę pobrano już ponad siedemset tysięcy razy. Plugin potrafi oznaczyć nam linki, które nie działają poprzez przekreślenie ich w danym artykule. Oczywiście, takie oznaczenie widoczne jest tylko i wyłącznie dla administratora witryny. Oprócz tego właściciel strony otrzymuje drogą e-mailową raport, który zawiera znalezione, uszkodzone łącza. Wtyczka posiada również funkcję, która pokazuje administratorowi całą listę linków, które należy naprawić.
Jakie działania wykonać, kiedy plugin sprawdzić, że linki są nieaktualne?
Odpowiedź jest bardzo prosta. W przypadku, gdy wtyczka oznajmi nam, że dany link jest nieaktywny mamy dwa rozwiązania. Pierwsza możliwość to usunięcie uszkodzonego łącza. Druga to podmiana linka na taki, który będzie działał. W drugim przypadku sprawdźmy czy witryna, do której prowadziło łącze jest dalej aktualna. Przeszukajmy ją, bo być może trafimy na artykuł, który był docelowym linkiem, jednak adres jest inny. Wystarczy wtedy nowy URL zamienić ze starym i… gotowe. Niektórzy wykorzystują również portal archive.org, który jest swego rodzaju bazą starych portali. Niestety, nie każda strona wczytuje się tam poprawnie, a także nie wszystkie zostały tam umieszczone. Aczkolwiek, warto spróbować. Co ciekawe, wtyczka, o której wspominamy jest w stanie samodzielnie wyszukać uszkodzony link w bazach archive.org i zasugerować nam podmianę na nowy URL prowadzący do archiwum witryn www. Tak czy inaczej, jak już zostało wspomniane, wygląd witryny na archive.org nie jest zbyt atrakcyjny, dlatego też chyba lepszym rozwiązaniem jest znalezienie innego źródła docelowego. Ostatnim pomysłem jest po prostu usunięcie linku, który prowadzi do nikąd. W takim przypadku będziemy mieli pewność, że czytelnicy nie trafią na stronę – widmo.
Aktualność linków – pomysły dla wytrwałych
Jeśli zależy nam na tym, by rzeczywiście link kierował na przykład do innego artykułu, jednak niestety strona, na której się znajdował już nie działa możemy… utworzyć u siebie nową podstronę i kierować łącze właśnie do niej. Aktualność linków zostanie zachowana, a my wzbogacimy naszą witrynę o nowy content. Rzecz jasna mówimy o przygotowaniu autorskiego tekstu, a nie skopiowaniu starej treści, gdyż to jest nie zgodne z prawem i wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Inną, jeszcze trudniejszą metodą na zaktualizowanie linka jest wykupienie domeny i zbudowanie witryny na wzór poprzednika. Jest to spore wyzwanie, gdyż takie domeny nie zawsze są dostępne. Dodatkowo problemem może być to, że zbudowanie takiej strony od nowa może być bardzo czasochłonne, a oprócz tego pochłonie duże środki pieniężne, gdyż, jakby nie patrzeć musimy tak naprawdę utworzyć ją od zera.
Poznaj ofertę KoboSystem – Pozycjonowanie stron internetowych!