Jaki wpływ mają oceny produktów na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe? Każda osoba przed dokonaniem zakupu stara się uzyskać o jakimś produkcie jak najwięcej informacji. Nic w tym dziwnego – w końcu nikt z nas nie chce kupić przysłowiowego kota w worku. Dlatego też przedsiębiorca powinien starać się uzyskać jak najwięcej opinii na temat oferowanego produktu. W czym one pomogą? Podpowiadamy.
Można rzec – kto nigdy nie przeczytał opinii/recenzji produktu przed zakupem niech pierwszy rzuci kamień. Zapewne takich osób będzie niewiele, bo wiem większość z nas woli upewnić się, że to, co kupuje jest czymś dobrym, rzeczą sprawdzoną przez innych konsumentów. Aby zyskać zaufanie klientów musimy – jako przedsiębiorcy – oferować przede wszystkim wysoką jakość produktów czy usług, ale także uzyskać jak największą liczbę ocen / komentarzy / recenzji. Takie treści tworzone przez niezależne od przedsiębiorstwa osoby zdecydowanie wpływają na decyzje zakupowe. Wiele sondaży potwierdza to, że praktycznie większość klientów czyta takie teksty przed zakupem utwierdzając się w tym, że można zaufać takiemu produktowi / usłudze. I chodzi tu praktycznie o każdy rodzaj działalności.
Oceny produktów to podstawa uzyskania zaufania wśród kontrahentów
Jeśli chcemy, aby potencjalni klienci decydowali się na zakup naszych produktów musimy zadbać o dużą ilość niezależnych opinii na ich temat. Mowa między innymi o publikacjach w mediach – ale nie artykułach sponsorowanych, a treściach, które ukazują zarówno zalety, jak i wady danego produktu. Dotyczy to także ocen klientów, którzy już dokonali jego zakupu. Dzięki temu kolejny kontrahent, który być może jest zainteresowany naszą usługą bądź rzeczą, którą sprzedajemy dowie się jak oceniają ją inne osoby.
Praktycznie każda osoba sprawdza oceny w sieci. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw oferujących swoje usługi w Internecie, ale nawet tych, prowadzących swoją działalność w formie tylko i wyłącznie stacjonarnej. W końcu na przykład hotele, restauracje, czy zakłady usługowe również mogą posiadać swoje wizytówki w sieci. Osoba, która planuje skorzystać z usług takiej firmy sprawdza wcześniej to, co sądzą o niej inni klienci. Im tych ocen będzie więcej (aby dowiedzieć się jak zachęcać kontrahentów do pozostawienia komentarza odsyłamy do innego artykułu), tym bardziej wzbudzamy zaufanie. To oczywiste, że dobra reputacja jest magnesem. Takim, który przyciągnie jeszcze więcej osób. Nawet jeśli konkurencja wprowadzi coś nowego to i tak wiele osób będzie dalej “trzymać się” czegoś sprawdzonego, solidnego i jak już zostało wspomniane wcześniej – zaufanego. Potwierdzeniem niech będzie to, że według różnych analiz, statystyk i raportów to właśnie produkty z ocenami są kupowane znacznie częściej niż te, które ich nie posiadają.
Negatywne oceny produktów – co z nimi robić?
Przede wszystkim – nie kasować. To największy błąd jaki przedsiębiorca może zrobić, a jedyne co mu takowy przyniesie to… kryzys. Warto wiedzieć, że brak ocen negatywnych wpływa na zachwianie zaufania, o którym wcześniej już tak mocno pisaliśmy. Praktycznie każdy użytkownik – potencjalny klient, który zobaczy tylko i wyłącznie opinie wychwalające dany produkt lub usługę zastanowi się, czy rzeczywiście jest to coś tak mocno wspaniałe, że każdy tą rzecz wychwala w niebogłosy, czy może… opinie może są sztucznie nabijane? Najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z takim niezadowolonym klientem i spróbowanie zawarcia ugody. Możemy również odpowiedzieć na zarzuty stawiane w komentarzu, o ile uważamy, że nie do końca kontrahent ma rację. Jedno jest pewne – należy zachować spokój i starać się rozwiązać problem.
Oceny gwiazdkowe – czy to ma sens?
Skupmy się teraz na kwestii związanej z pozycjonowaniem. Czy oceny mogą pomóc nam w uzyskaniu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania? Oczywiście! I nie chodzi tu nawet o opinie jako dodatkowa, autorska treść na stronie, bo przecież takową nie będzie ocena gwiazdkowa. Wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania ocen sprawia, że znacznie więcej osób odwiedza taką stronę. Co za tym idzie, generowany jest znacznie większy ruch, czego efektem powinna być lepsza pozycja w wyszukiwarkach. Jak widać, dodanie możliwości oceniania naszego produktu lub usługi daje nam same korzyści. Również te, związane z SEO.
Podsumowując – czy oceny produktów wpływają na decyzje zakupowe?
Odpowiedź może być jednoznaczna – oczywiście! Ba, i to jak! Przede wszystkim chodzi o podejście psychologiczne – człowiek woli produkt sprawdzony, przetestowany przez kogoś innego. Dzięki ocenom produktów budujemy zaufanie wśród kolejnych, potencjalnych kontrahentów, którzy zakupią u nas towar. Dodatkowo oceny gwiazdkowe, o których również mowa w tym artykule mogą pomóc nam w kwestii pozycjonowania naszej witryny firmowej. Jak widać, opinie na temat naszego przedsiębiorstwa / usług, które oferujemy dają nam same plusy. Dlatego też warto umożliwić klientom ich umieszczanie.
Szukasz rozwiązania marketingowego dla swojej firmy? Skontaktuj się ze specjalistami KoboSystem!