Google jest coraz mądrzejsze. Analizuje strony w sposób jeszcze kilka lat temu niewyobrażalnie kompleksowy, określając wartość merytoryczną, zgodność z tematem czy choćby naturalność użytego języka. Pewnych rzeczy jednak dalej nie łapie lub może się pomylić, dlatego daje możliwość wyjścia sobie naprzeciw i przekazania informacji bezpośrednio. To właśnie tagi HTML. Choć ich znaczenie maleje, nadal są niezwykle ważnym elementem pozycjonowania strony, bez których nie można się obejść. Na szczęście obowiązują w nich proste zasady, a ich dodawanie nie jest skomplikowane. W tym artykule przekażemy najważniejsze informacje o ich wpływie na SEO.
Tagi HTML to metadane, czyli dane o danych
Mówiąc w prosty sposób, opisują to, co znajduje się na danym elemencie. Ułatwia to życie crawlerom i użytkownikom. To wyjaśnienie zawartości strony, które pozwala wyszukiwarce szybko i sprawnie przypisać ją do danych kategorii i ocenić spójność. Zresztą już sama obecność tagów HTML świadczy o tym, że witryna jest „zadbana”, a właściciel troszczy się o jakość. W dodatku pozwala kontrolować to, co pokazuje się użytkownikom przeglądającym wyniki wyszukiwania. W związku z tym Google nadal przykłada do nich wagę i bierze je pod uwagę przy przyznawaniu pozycji.
Title tag oraz meta description – podstawowe tagi HTML
Opisz w 50-60 znakach, o czym jest Twoja strona (lub podstrona – tagi HTML należy umieszczać na każdej osobno). To tytuł, który widać w wyszukiwarce. Optymalnie powinien zawierać jasną informację, główne słowo kluczowe oraz brandowe. Uzupełnia go opis meta, czyli nieco dłuższy (150-180 znaków) tekst wyświetlany poniżej. To zdecydowanie najbardziej wpływające na SEO tagi HTML, dlatego należy je stworzyć, zachowując kompromis między zadowoleniem algorytmów, a atrakcyjnym zachęceniem użytkowników do kliknięcia. Przy tym warto wiedzieć, że od niedawna Google może uznać, że Twój title tag jednak mu się nie podoba i zastąpić go swoim. A jeśli ich nie uzupełnisz? Wyszukiwarka automatycznie użyje fragmentu tekstu ze strony, który zazwyczaj wyrwany z kontekstu nie spełnia swojego zadania.
Nagłówki i inne elementy układu tekstu
Nagłówki odpowiedniego rzędu (H1, H2, H3 itd.) to nie tylko uporządkowanie tekstu, ale także tagi HTML, które pozwalają robotom zorientować się w tekście. Umieszczenie w nich kluczowym pytań i słów to dla nich podstawa określenia tematyki i tego, na jakie zapytania użytkowników strona odpowiada. To samo dotyczy stopki (tag footer) czy wyodrębnionej sekcji (section). Dodatkową zaletą tych tagów HTML jest to, że wpływają one także dodatnio na czytelność strony. Co za tym idzie zaangażowanie użytkowników. Są więc dodatkowym czynnikiem napędzającym organiczne SEO.
Bezpośrednie instrukcje dla robotów
Możesz też zostawić bezpośrednie tagi HTML mówiące wyszukiwarce, jak postąpić z danym elementem. Są one ważne dla SEO, bo wpływają na prawidłowe indeksowanie. Klasycznym przykładem jest tag kanoniczny (canonical), który stosuje się w przypadku zdublowanej treści. Google wie wtedy, że należy indeksować tylko tę oznaczoną, a inne są tylko odniesieniami do głównej. Bez tego działania może dojść do kanibalizacji treści lub zmniejszenia wiarygodności strony. Temu ostatniemu zapobiega też tag nofollow, który jest jak znak STOP, mówiący, aby nie podążać za danym linkiem, który nie jest wartościowy dla SEO. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy, aby strona była indeksowana, nieoceniony jest tag noindex. Z pomocą ich i im pokrewnych możemy łatwo kontrolować drogi robotów Google po naszej stronie.
Tagi HTML dotyczące obrazów
No i na koniec grafika. Google coraz lepiej ją rozpoznaje, ale tagi HTML to nadal kluczowy sposób na poinformowanie, że obrazki na Twojej stronie związane są z treścią. Atrybut Alt lub tekst alternatywny, bo o nim mowa, czyli zwyczajne opisanie w kilku słowach tego, co jest na grafice to najlepsze odwzorowanie tego, jak działają metatagi. I jest kluczowy dla wyszukiwań związanych z obrazami, ale i dla autorytetu strony. Nie zapominaj o niczym!