Odwieczne pytanie wszystkich przedsiębiorców, także tych działających w internecie, brzmi: czym zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania właśnie z naszej oferty, a nie z konkurencji rywali rynkowych? Odpowiedzią na to jest między innymi stworzenie skutecznego USP. Czym jest? I jak opracować je w taki sposób, by przynosiło oczekiwane rezultaty?
Czym jest USP?
USP to skrót od angielskiego Unique Selling Proposition. Na język polsku tłumaczy się jako unikalna propozycja sprzedaży albo unikalna cecha oferty. Można zdefiniować to zagadnienie jako zespół charakterystyk, którymi odznacza się produkt lub usługa danego przedsiębiorstwa, a które sprawiają, że wyróżnia się ono na tle konkurencji. Jest to inaczej ujmując pierwsza myśl, jaka powinna przychodzić go głowy klientowi, który zetknie się z naszą firmą.
Po co określać USP?
Dlaczego definiuje się USP? Przede wszystkim po to, by dokładnie określić, co wyróżnia nasze przedsiębiorstwo na tle innych, działających na tym samym rynku. USP informuje potencjalnego klienta, z jaką firmą ma do czynienia oraz czego może oczekiwać od jej produktów lub usług. W oparciu o dobrze opracowane USP można zbudować ponadto skuteczną i spójną kampanię marketingową. To właśnie USP powinno być w niej mocno wyeksponowane.
Jakie USP jest skuteczne?
Wiele przedsiębiorstw, także działających w ramach e-biznesu, zapomina, że nie wystarczy mieć dobrego produktu lub usługi. Muszą one także odpowiadać na potrzeby klienta. Dobrze określone USP powinno być właśnie nastawione na zaprezentowanie tego, w jaki sposób oferta przedsiębiorstwa odpowiada na potrzeby potencjalnego klienta. Powinno dawać informację, dlaczego właśnie u nas klient otrzyma to, czego oczekuje. USP musi opierać się na cechach dla klienta wartościowych i przydatnych..
Ponadto ważne, by cechy naszej oferty były wyróżniające się na tle konkurencji. Należy zastanowić się, w czym nasze przedsiębiorstwo jest inne (oczywiście najlepiej lepsze) od rywali. Czy jest to wyjątkowa niezawodność, kompleksowa obsługa, dłuższy okres gwarancji, bliższa współpraca z klientem czy np. możliwość personalizacji produktów. Powinno to być coś, z czym chcemy, by kojarzono naszą firmę w szczególny sposób.
Jak stworzyć skuteczne USP?
Tworząc USP dla naszego przedsiębiorstwa należy się zastanowić na początku, do kogo przedsiębiorstwo kieruje ono swoje produkty lub usługi. Kto jest jego grupą docelową? Pozwala to w kolejnym kroku na zastanowienie się, jakie potrzeby w zakresie naszej oferty ma ta określona grupa konsumentów i czym się ona charakteryzuje. Osoby młode na przykład charakteryzują się tym, że są mocno zaangażowane w funkcjonowanie w sieci, a osoby pracujące cenią sobie wygodę. Można także wyjść z punktu obaw naszych potencjalnych klientów. Na przykład osoby starsze mogą obawiać się, że kupując przez internet nie mogą tak jak w tradycyjnym sklepie zasięgnąć porady odnośnie produktów czy usług.
Poznając bardziej grupę docelową poprzez jej dogłębne przeanalizowanie ze skupieniem się na jej potrzebach, określamy cechę, którą możemy zagwarantować w swojej ofercie. Dla osób młodych ważna może być możliwość skorzystania z danej usługi przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej, dla osób pracujących np. możliwość dostarczenia produktów w godzinach po pracy. Wychodząc naprzeciw obaw osób starszych możemy zagwarantować im, że nie spotka ich to, czego się boją, na przykład umożliwiając bardziej bezpośredni kontakt ze sprzedającym w sieci poprzez czat na żywo czy wygodną infolinię.
Należy także zderzyć nasze spostrzeżenia z tym, co oferują rywale na rynku, na którym działamy. Łatwiej wtedy znaleźć to, czego na rynku może brakować klientom, a co może dostarczyć nasza firma. Wychodząc od potrzeb naszych klientów i analizując to, co oferują rywale, definiujemy własną unikalną propozycję sprzedaży.
Co zrobić ze zdefiniowanym USP?
Dobrze opracowane USP powinno stać się kluczowym motywem przekazu marketingowego naszego przedsiębiorstwa. Powinniśmy podkreślać go w hasłach reklamowych, w materiałach promocyjnych, w prezentacji oferty na stronie internetowej. Warto opracować wykorzystujące USP chwytliwe hasło promujące czy jednoznacznie wskazującą na unikalną ofertę przedsiębiorstwa grafikę.
USP powinno stać się tym, z czym chcemy, by kojarzono naszą firmę. Tak jak na hasło „Rolex” wszyscy odpowiadają „luksus i niezawodność”, tak odpowiedzią na nazwę naszego przedsiębiorstwa powinny być hasła, zdefiniowane w naszym USP.
Szukasz skutecznej reklamy dla swojej firmy? Sprawdź jak KoboSystem może Ci pomóc i skontaktuj się z nami!