Coraz więcej firm rozwija swoją działalność przenosząc ofertę do internetu. To naturalna kolej rzeczy, gdyż ludzie przyzwyczaili się do zakupów w sieci. Dlatego, jeśli zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy w tym artykule znajdziesz kilka wskazówek i sugestii.
Od czego zacząć? W skrócie od tego, co powinniśmy robić rozwijając biznes, a więc od planowania. Możemy wybrać abonament, czyli stałą, miesięczną opłatę, w skład której wchodzić będzie przede wszystkim obsługa techniczna naszego sklepu, w tym domena, hosting, aktualizacje CMS-a (systemu zarządzania treścią, który pozwala uniknąć potrzeby znajomości języka programowania). Czasami przedsiębiorstwa oferują również wsparcie w postaci działań związanych z pozycjonowaniem i podobnymi usługami. Jak i każde rozwiązanie, tak też i abonament ma swoje wady i zalety.
Plusem jest oczywiście przede wszystkim wygoda użytkowania. Nie interesuje nas nic, ponieważ oprogramowanie cały czas jest rozwijane przez sztab osób odpowiedzialnych za poprawne działanie usługi. Otrzymujemy nie tylko system, hosting, czy domenę, ale często także przykładowe szablony, które pozwalają dostosować wygląd sklepu do naszych preferencji. Niestety, aby nie było zbyt kolorowo pamiętajmy, że w przypadku zaprzestania korzystania z usługi, a więc przestając uiszczania opłat abonamentowym nasz sklep może po prostu przestać… istnieć. Uniknąć tego można wybierając alternatywne rozwiązanie. Mowa o samodzielnym wykupieniu domeny i hostingu, a także wybraniu CMS-a i konfigurowaniu całości samodzielnie (bądź zleceniu tego firmie zajmującej się tego typu usługami). Może to na pierwszy rzut oka wydawać się nieco skomplikowane, ale wystarczy odrobina czasu i zagłębienie się w temat, by uznać, że takie rozwiązanie ma rzeczywiście sens. Poznaliśmy już dwie opcje, które pozwalają nam założyć sklep internetowy. Sprawdźmy teraz, jakie mamy możliwości na naszym rynku.
Sklep na abonament
Zacznijmy od pierwszej możliwości. W tym przypadku wszystko zależy od przedsiębiorstwa, które taką usługę chce nam sprzedać. Zazwyczaj możemy wybierać pakiety, które oferują różne możliwości. Przykłady? Integracja z firmami kurierskimi, czy płatnościami online. Wsparcie w przypadku porównywarek cenowych, blog, czy połączenie z mediami społecznościowymi bądź Allegro. Możliwości jest bardzo dużo. Należy jednak wspomnieć o tym, że najczęściej różnica w kwotach dotyczy na przykład liczby produktów, które możemy jednocześnie posiadać w swojej ofercie, czy transfer i miejsce na nasze pliki. Ile to może kosztować? Ceny startują od kilkudziesięciu złotych, a kończą się nawet na kilkuset miesięcznie. Pamiętajmy, z jednej strony to dobre rozwiązanie, jeśli nie mamy wiedzy na ten temat i przede wszystkim, nie posiadamy dużych środków na to, aby zacząć naszą “przygodę” z e-commerce, z drugiej jednak jesteśmy już na stałe przywiązani do danego miejsca.
Jak zacząć? Przede wszystkim należy zrobić tak zwany research, czyli w skrócie przegląd wszystkich ofert dostępnych na rynku. Wybieramy tą, która najbardziej się nam podoba, rejestrujemy się i rozpoczynamy pracę nad naszym sklepem. Na początku zazwyczaj ustalamy jego nazwę, dane kontaktowe, dodajemy kategorie oraz produkty. Podczas każdego etapu mamy do dyspozycji pomoc techniczną, która zasugeruje co musimy zrobić, aby nasz sklep był skonfigurowany tak, jak należy.
Sklep internetowy, który będzie naszą własnością
Drugą opcją, jaką można wybrać jest korzystanie z systemu zarządzania treścią, który będzie zainstalowany na naszym (bądź wykupionym) hostingu. Ktoś może powiedzieć, że przecież w tym przypadku również musimy wykupić miejsce na serwerze. Oczywiście, jednak kwoty będą nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku pierwszego rozwiązania. CMS-y sklepowe możemy podzielić na darmowe, jak i te, które wymagają uiszczenia opłaty. Ba, możemy nawet zlecić indywidualne przygotowanie systemu dla nas. Pamiętajmy, że będzie to wymagało bardzo dużego nakładu finansowego, a także w pewnym stopniu również zwiąże nas z daną firmą, gdyż ta będzie znała kod źródłowy i w przypadku dalszego rozwoju zajmie się usprawnianiem oprogramowania.
Nawet laicy, a przede wszystkim osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki w e-commerce mogą wybrać CMS-y, które są ogólnodostępne za darmo. Mowa między innymi o WooCommerce, PrestaShop, Magento, czy innych, które możemy pobrać z sieci. Dlaczego warto? Ponieważ zazwyczaj oferują darmowe wsparcie wielu ekspertów. Jak również pozwalają na dostosowanie zarówno layoutu jak i tak zwanych modułów do naszych potrzeb. Krótko mówiąc, wszystko zależy od tego, jakie mamy wymogi. Rzecz jasna w takim przypadku można również wykorzystać płatne wtyczki, które tworzone są przez programistów. Tak czy inaczej, jest to rozwiązanie najtańsze. Jak zacząć? Należy wykupić miejsce na serwerze, a także domenę, czyli adres, z którego będziemy korzystali. Następnie wybieramy jeden z dostępnych CMS-ów i instalujemy go na serwerze. Zazwyczaj dostarczana jest dokumentacja, a w sieci krąży ogromna ilość poradników, które pomagają nam w poznaniu wszystkich tajników obsługi danego oprogramowania.
Co wybrać? Wszystko zależy od naszych potrzeb. Jeśli chcemy posiadać sklep “na już” można wybrać abonament. Osoby, którym zależy na swobodzie wybiorą CMS. Nawet jeśli nie znamy się na jego obsłudze i instalacji, możemy pomóc sobie firmą zewnętrzną KoboSystem, która zoptymalizuje system według naszych wymogów i potrzeb.