Jak skutecznie trafić do klienta w okolicy? Można (i często warto) oczywiście postawić na płatne reklamy, lecz nie mogą one być podstawą. Solidnym fundamentem powinno być właśnie lokalne pozycjonowanie, pozwalające dotrzeć precyzyjnie i niezwykle skutecznie do potencjalnych klientów. Sprawdza się ono szczególnie dobrze w przypadku miejsc wymagających fizycznej wizyty – warsztatów samochodowych, zakładów fryzjerskich czy kosmetycznych, szkół językowych, restauracji itd.
Jeżeli konkurujesz przede wszystkim z firmami w promieniu kilku – kilkunastu kilometrów, to nie znajdziesz lepszego sposobu na wypromowanie swojej strony. Co ważne, dzięki polityce Google masz spore szanse na dobre pozycje, jeżeli zadbasz o wysokiej jakości treści i odpowiedni układ strony. Ale co dokładniej można osiągnąć, stosując promowanie lokalne?
Wyniki wyszukiwania w mapach
Pierwsza i najbardziej widoczna zaleta to obecność naszej firmy na mapach Google. Wiele osób szuka lokalnych usług właśnie tam, kierując się zwyczajnie… wygodą. To jednak nie wszystko. Najpopularniejsza z wyszukiwarek coraz częściej wyświetla wyniki z map w standardowym wyszukiwaniu tekstowym. Co więcej, te wyniki pojawiają się obok sponsorowanych, jest to więc darmowy sposób na wysoką pozycję. Warunkiem jest oczywiście dobre SEO oraz wysoka wiarygodność Twojej strony. Nie obejdzie się także bez profilu na Google Moja firma (jest on zresztą niezwykle ważnym elementem całego pozycjonowania lokalnego).
Near me – Google stawia na usługi blisko użytkowników
Jeżeli wpiszesz w wyszukiwarkę hasło „fryzjer męski”, to wyniki będą się zdecydowanie różnić w zależności od miejsca, w którym się znajdujesz. Dopiero ręczne dopisanie miasta lub dzielnicy to zmieni. Dzieje się tak dlatego, że Google już od kilku lat zmierza w kierunku indywidualnego dopasowania wyników do użytkownika. Dochodzi od tego rozwijany system wyszukiwania głosowego powiązany z hasłem „near me/w mojej okolicy”. Można je w skrócie podsumować hasłem: „wyszukaj restaurację włoską/zegarmistrza/sklep rowerowy/etc. w mojej okolicy”. Celem jest przede wszystkim maksymalna wygoda użytkownika, a skutkiem duża szansa dla małych lokalnych przedsiębiorstw.
Trwałe efekty
W przeciwieństwie do płatnych reklam, pozycjonowanie lokalne to długoterminowa strategia, której efekty zostaną z Tobą na długo i nie wymagają regularnych dostaw pieniędzy. Tworząc treści odnoszące się do miejscowych wydarzeń i miejsc oraz budując sieć linków na portalach lokalnych, tworzymy solidną bazę, która zapewni nam wysoką wiarygodność. Plusy widoczne będą nie tylko w pozycjach, ale też w liczbie i zaangażowaniu użytkowników. Oryginalna zawartość odnosząca się do bliskich miejsc i spraw trafi do mniejszej, ale bardziej zainteresowanej grupy docelowej. To także świetna okazja do budowania wizerunku marki, a przede wszystkim do tworzenia więzi z klientami.
Niższa cena w porównaniu z pozycjonowaniem globalnym
Przebicie się w skali ogólnokrajowej (lub ogólnoświatowej) wymaga zazwyczaj bardzo dużych nakładów pracy (i zazwyczaj sporych kwot). Wynika to z prostego faktu – ilość konkurencji sprawia, że nowym graczom na rynku trudno pokonać strony mające wypracowaną wysoką pozycję. O ile techniki związane z promowaniem lokalnym są bardzo podobne do tych globalnych, to ilość konkurencyjnych stron jest już o wiele mniejsza. Przekłada się to na o wiele większe możliwości dostania się na górę listy, przy o wiele mniejszych wydatkach (lub ich braku).
Pozycjonowanie lokalne idealnie łączy się z techniką długiego ogona, stawiając na dotarcie do mniejszej liczby użytkowników, ale większą trafność. Stawiając na zdecydowanych klientów na końcowych etapach procesu zakupu, oszczędzisz sobie sporo pracy.
Świetny wstęp do budowania pozycji
Jak już wspominaliśmy, pozycjonowanie lokalne ma bardzo wiele wspólnego z globalnym. Z technicznego punktu widzenia różnice wynikają głównie z używania innych fraz kluczowych. Co to oznacza? Jedno nie wyklucza drugiego. Optymalizacja pod kątem lokalnym w żadnym stopniu nie wpływa negatywnie na ogólne wyniki wyszukiwania. Dlatego świetną strategią jest traktowanie pozycjonowania lokalnego jako pierwszego etapu. Kiedy Twoja strona zacznie osiągać dobre wyniki w wyszukiwaniu nastawionym na okolicę, możesz zacząć celować wyżej. Będzie to łatwiejsze dzięki zbudowanej wcześniej wiarygodności i ruchu. Warto też nabyć doświadczenie w mniejszej skali, zanim zainwestuje się czas i środki w duże działania i kampanie.
Pozycjonowanie lokalne to nie tylko tańsza alternatywa dla globalnego. Dla wielu firm powinien być to główny kierunek optymalizacji strony. Pozwala na promowanie małych i średnich firm i sprzyja poprawianiu jakości treści, a poza tym jest zwyczajnie… łatwiejsze. Nas to przekonuje!