Marketing afiliacyjny – co kryje się pod tym tajemniczym pojęciem? Czy to jakaś specyficzna forma promowania swoich produktów lub usług czy to jednak znane już użytkownikom Internetu rozwiązanie? Jakie są przykłady takiego marketingu? A jakie są jego zalety?
Czym jest marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny to promocja własnej działalności w Internecie poprzez delegowanie działań marketingowych na inne podmioty. Zadaniem niezależnych partnerów w marketingu jest sprowadzenie na reklamowaną witrynę internetową użytkowników. Oczywiście w zamian za umówione wynagrodzenie, oferowane za ich efektywność. Głównym założeniem marketingu afiliacyjnego jest to, że partner dysponuje ruchem internetowym, który kierowany powinien być na stronę zlecającego reklamę.
Marketing afiliacyjny – przykłady
Marketing afiliacyjny nie jest modelem specjalnie nowym. Użytkownicy Internetu są już do niego przyzwyczajeni i chyba każdy jest w stanie podać wiele jego przykładów, gdy już wie, co się kryje pod tym pojęciem. Przykładem marketingu afiliacyjnego są na przykład strony internetowe porównujące różnego rodzaju usługi lub produkty. Tak może być w przypadku porównywarek ubezpieczeń (jak www.rankomat.pl) czy ofert kredytowych (jak www.totalmoney.pl). W ramach programu partnerskiego w duchu marketingu afiliacyjnego narzędziem promocji może być także banner czy widżet zlecającego reklamę. Jeśli na stronie, której zlecany jest marketing, oferowany jest newsletter – promocja może także przyjąć formę linku dołączanego do korespondencji do subskrybentów, a wynagrodzenie rozliczane może być za każde kliknięcie w promowany w ten sposób link. Jeszcze inny sposób na bycie partnerem w marketingu afiliacyjnym to wykupywanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce.
Jak następuje rozliczenie z partnerem?
Główne założenie marketingu afiliacyjnego jest takie, że wynagrodzenie oferowane jest za efekt. Tym samym partner notuje przychody wtedy, gdy skutecznie zachęci do kliknięcia w link, widżet czy banner. Wynagrodzenie może przyjmować różne formy. Może to być np. stawka za wykonaną przez użytkownika akcję (kliknięcie, wypełnienie formularza kontaktowego). Bądź, proporcjonalnie do wartości sprzedaży, wygenerowanej przy jego udziale (np. odsetek z wartości transakcji). Fachowe określenia tego typu rozliczeń to Cost per Click (CPC) w odniesieniu do kliknięć czy odsłoń. Cost per Lead (CPL) w odniesieniu do leadów – pozostawienia kontaktu oraz Cost per Acquisition (CPA), czyli prowizja procentowa od sprzedaży.
Jakie są zalety marketingu afiliacyjnego?
Główną zaletą marketingu afiliacyjnego jest swego rodzaju outsourcowanie działań marketingowych poza przedsiębiorstwo, dzięki czemu jego koszty mogą być niższe. Promocją produktów/usług zajmuje się w ramach swojej działalności inny podmiot, który otrzymuje wynagrodzenie wtedy, gdy podeśle do nas klientów. Zatem zapłata następuje tylko za efekt. Także i w interesie zlecającego reklamę, jak i realizującego promocję jest generowanie jak największego ruchu na stronie z bannerem, widżetem czy porównywarką ofert i przekierowań do reklamowanej witryny.
Ponadto podmiot, który zajmuje się marketingiem, żeby być skutecznym i generować zyski – musi być profesjonalnie zarządzany. Tym samym mając przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą ubezpieczeń czy oferujące lokaty bankowe nie trzeba zajmować się dodatkowo marketingiem. Zajmie się tym podmiot, którego wybraliśmy na swojego partnera.
Partner w marketingu afiliacyjnym może mieć często bardzo ważną pozycję na danym rynku. Często jest to znana i popularna wśród klientów witryna, której klienci ufają i oczekują znaleźć na niej satysfakcjonujące wyniki odpowiedzi na swoje pytania. Przykładem takiego serwisu, który uznawany jest za godny zaufania i jest często wykorzystywany przez osoby podróżujące jest www.skyscanner.pl.
Marketing afiliacyjny pozwala na zwiększenie świadomości marki przy relatywnie niewielkim ryzyku, gdzie zyskuje i strona zlecająca reklamę, jak i ją realizująca.
Jeżeli szukasz kompleksowego rozwiązania dla Swojej firmy – zapoznaj się z ofertą Naszej agencji interaktywnej!