W pierwszej części artykułu o najpopularniejszych CMS-ach e-commerce można było dowiedzieć się czym jest system do zarządzania treścią strony. Czytając tekst potwierdziliśmy, że oprogramowanie z ogólnodostępnym kodem wcale nie musi być bardzo podatne na ataki. Warto wiedzieć, że na dwóch CMS-ach, które opisaliśmy (Magento i PrestaShop) świat się nie kończy. Sklepy internetowe mogą korzystać także z innych rozwiązań, które także są nie tylko darmowe, ale także oferują rozbudowaną ilość opcji. Warto poznać kolejne systemy. Być może jeden z nich okaże się być na tyle interesujący, że sklep internetowy będzie oparty właśnie o ten konkretny CMS? Zapraszamy do lektury artykułu.
Wybór CMS-a jest połową sukcesu w przypadku biznesu internetowego
Kiedy podejmujemy decyzję o tym, że chcemy uruchomić sklep internetowy warto poświęcić czas na głęboką analizę tego, który CMS e-commerce wybrać. Należy przede wszystkim rozpisać wszystko to, czego oczekujemy od danego systemu. To ważne, ponieważ migracja na inny CMS może być nie tylko kłopotliwa, ale także kosztowna. Warto sprawdzić, czy oprogramowanie będzie podatne na rozbudowę w przyszłości, a także czy nie będziemy musieli szukać alternatywy, jeśli nasz sklep internetowy będzie dużym miejscem e-handlu. Kolejną rzeczą, o której nie należy zapominać jest oczywiście integracja z zewnętrznymi systemami. Mowa tu między innymi o wspólnych działaniach z platformami płatności, dostaw i tym podobnych. Na szczęście popularne i darmowe oprogramowanie oferuje zazwyczaj dość rozbudowane wsparcie. Tak czy inaczej, warto to sprawdzić przed wyborem CMS-a.
Oto kolejne ciekawe CMS-y, którymi mogą zainteresować się sklepy internetowe. Są to przede wszystkim stabilne i darmowe aplikacje oferujące szereg rozwiązań pozwalających na dalszą rozbudowę.
WooCommerce – dodatek do WordPress’a, najpopularniejszego CMS-a na świecie
WordPress to świetny system zarządzania treścią, który wraz z kolejnymi wydaniami staje się jeszcze bardziej zaawansowanym i rozbudowanym narzędziem do tworzenia stron internetowych. Początkowo służył do blogowania, jednak dziś na WordPress-ie opierają się nawet duże portale. Nic w tym więc dziwnego, że powstała wtyczka – dodatek, który sprawia, że CMS do blogowania staje się świetnym narzędziem do działań e-commerce. Co ciekawe, sklepy internetowe działające w Polsce bardzo chętnie wybierają WooCommerce do prowadzenia biznesu. Według statystyk, zajmuje on drugie miejsce (zaraz po PrestaShop) jeśli chodzi o popularność. Kto powinien wybrać WooCommerce? Przede wszystkim początkujący handlowcy, którzy będą sprzedawać niewielką ilość towaru. Aczkolwiek, niekoniecznie, ponieważ niektóre sklepy działające w oparciu o WooCommerce oferują ogromną wręcz ilość produktów, a CMS świetnie sobie z tym radzi. System ten można pochwalić za łatwość użytkowania, intuicyjność oraz bardzo dużą liczbę darmowych wtyczek.
OpenCart – CMS łatwy w użytkowaniu, a zarazem oferujący duże możliwości
OpenCart sprawdzi się wśród średniozaawansowanych jeśli chodzi o wiedzę techniczną właścicieli sklepów internetowych. Jego atutem jest przede wszystkim niewielki pobór zasobów przez skrypt, a także bardzo duża liczba wtyczek (także tych darmowych), które sprawią, że sklep może stać się dużym centrum e-commerce. Możemy do niego dodawać wręcz nieograniczoną liczbę kategorii, produktów, a także zdjęć. Bez problemu znajdziemy opcję dodawania kodów rabatowych. Za pomocą OpenCart sklepy internetowe mogą także sprzedawać produkty w wersji cyfrowej. Mowa na przykład o książkach, muzyce, filmach, czy grach. Atutem tego CMS-a jest także pełna responsywność. To oznacza, że niezależnie, czy klient korzysta z komputera stacjonarnego, tabletu czy smartfona, sklep będzie wyświetlał się w pełnej funkcjonalności.
Shopify – świetny dla kogoś, kto chce posiadać klasyczny, a przy okazji przejrzysty sklep internetowy
Historia powstania CMS-a Shopify jest bardzo ciekawa. Trzech biznesmenów chciało stworzyć sklep internetowy, za pośrednictwem którego będzie sprzedawany sprzęt do snowboardu. Niestety, panowie po przeglądnięciu i analizie dostępnych CMS-ów e-commerce stwierdzili, że żaden z nich nie spełnia oczekiwań. Wpadli więc na pomysł stworzenia własnego systemu, który będzie idealnie dopasowany do ich potrzeb. Oprogramowanie to spisze się przede wszystkim wśród osób, które niekoniecznie znają się na kwestiach programistycznych. Co ważne, ten CMS nie do końca jest darmowy. To przez to, że działa w formie abonamentu SaaS. W ramach tego otrzymujemy cały czas aktualne oprogramowanie i miejsce na serwerze. Jeśli sklep internetowy, który planujecie otworzyć będzie sprzedawał produkty związane z modą trafiliście w dziesiątkę. Dlaczego? Ponieważ Shopify bardzo dobrze integruje się z mediami społecznościowymi takimi jak Facebook czy Instagram, a to właśnie tam można spotkać najwięcej potencjalnych klientów, którzy chcą kupować produkty modowe.
Przeczytaj również pierwszą część o CMS-ach!