Optymalizacja treści na stronie pod kątem wyszukiwarek to zadanie niełatwe, a nieraz frustrujące. Na bazie suchych danych należy napisać i rozmieścić teksty tak, aby zadowalały algorytmy i roboty, a jednocześnie przecież ostatecznie wszystko to czytają ludzie. Z tego powodu naprawdę skuteczne SEO to domena profesjonalnych agencji interaktywnych oraz wyspecjalizowanych copywriterów współpracujących z innymi specjalistami.
Nie zapominajmy jednak, że silniki wyszukiwarek coraz bardziej cenią naturalne treści, których szukają użytkownicy, a także te produkowane przez nich samych. I właśnie z tego względu opinie klientów są tak ważne. Nie tylko dlatego, że budują zaufanie oraz zachęcają do zakupu. One naprawdę potrafią pchnąć stronę w górę wyników wyszukiwania. Jak to możliwe?
Jak pozyskać opinie?
Trzeba grzecznie (i nienachalnie) poprosić. Samo poproszenie jednak zazwyczaj jest umiarkowanie skuteczne. Oczywiście wiadomość, że opinia jest dla Ciebie ważna i wyrażenie wdzięczności to podstawa, ale nie wystarczy. Należy kusić. Najlepiej konkretnymi zyskami. To zniżka na kolejne zakupy, gratisowy produkt lub punkty w programie lojalnościowym. Najlepiej zrobić to niedługo po dostarczeniu produktu do klienta, gdy nadal jest on pełen zakupowej radości.
Dlaczego to jest tak ważne?
Bez wątpienia pomaga budować relację z klientem oraz zaufanie do marki. Pokazujesz, że zależy Ci na informacji zwrotnej i nie boisz się też negatywnych ocen. Co to ma jednak wspólnego z SEO?
Naturalnie wkomponowane frazy kluczowe
W typowym trybie optymalizacji strony należy przeprowadzić szczegółową analizę popularnych i pożądanych dla Twojego biznesu słów kluczowych. Wymaga to wiedzy i narzędzi. Tymczasem w przypadku opinii klientów one pojawiają się same w odpowiednim kontekście! To SEO w pełni tego słowa organiczne, a aktywność użytkowników jest coraz ważniejsza dla Google. Opinie są także nieocenione w wypadku budowania tzw. długiego ogona – pozycjonowania na specyficzne i złożone frazy. W tym wypadku klienci tworzą potencjał SEO przy pomocy zwrotów, których zwyczajnie nie znalazłoby się innym sposobem. A to prowadzi nas do kolejnego punktu.
Opinie klientów to wspaniałe źródło danych
Narzędzia analityczne to jedno, ale tu masz bezpośrednie informacje o tym, na co zwracają uwagę klienci, jakich nazw używają i jakim językiem się posługują. Nic prostszego niż wykorzystać te dane przy tworzeniu kolejnych treści oraz ofert. Przemawiaj do odbiorców tak, jak oni do Ciebie. W końcu to osoby, które są reprezentantami grupy, która ma największe prawdopodobieństwo dokonania zakupów w Twoim sklepie. Proponujemy stworzenie bazy powtarzających się fraz i uwzględnienie ich w zarówno istniejących, jak i nowych opisach. Przydadzą się także przy tworzeniu kampanii Google Ads, które pośrednio także wpływają na SEO. To długofalowe działania, ale zapewniamy, że przyniosą trwałe efekty.
Opinie często widać jak pierwsze
Zarówno te ze strony w wynikach wyszukiwania (i to łącznie z ilością gwiazdek), jak i panelu Google Moja Firma. A to potrafi przeważyć szalę przy decyzji: „klikać czy nie klikać”. Dodatkowo regularnie uzupełniany profil Google My Bussines wpływa na wyniki wyszukiwania, a opinie (na które należy odpowiedzieć) są jednym z jego kluczowych składników. Widać je także na mapach, z których korzysta coraz więcej osób, szczególnie w wypadku wyszukiwania lokalnego. To ostatnie to jeden z trendów, które promuje Google. Opinie klientów są w tym wypadku kluczowe. Bez wątpienia wszystkie te działania zaliczają się do SEO.
Jak dbać o klientów i co to ma wspólnego z tematem
Musisz pokazać, że chcesz stworzyć z klientami więź, być kimś więcej niż dostawcą. Sprzedawaj nie produkt, a całą usługę. Umożliw klientom dyskusję przy pomocy opinii, a zaczniesz tworzyć dialog, społeczność. Oceny to także komentarze pod artykułami blogowymi czy recenzjami albo w mediach społecznościowych. To przestrzeń do dyskusji oraz wymiany poglądów, a nie tylko sklep. Do czegoś takiego użytkownicy chętniej wracają, nawet jeśli nie zawsze w celu zakupów.
Opinie pozwalają Ci poprawiać jakość swoich usług i tworzyć lepszą przestrzeń dla klientów. Na przykład, jeśli w opiniach pojawiają się narzekania na czasy wysyłki, to należy to poprawić. Z czasem zaczną pojawiać się pozytywne opinie na ten temat, a to podwyższy Twoje wyniki SEO związane z wyszukiwaniami zawierającymi wątek sprawnej wysyłki. Walka o opinie klientów to praca u podstaw SEO, która zawsze się zwraca.