Niewiele mylą się ci, co uważają, że internet to niemal bezdenne źródło zysków. A wiele osób i firm potrafi utrzymać się prawie wyłącznie z przychodów od klientów pozyskanych online. Pozyskiwanie tych klientów nie jest jednak tak proste jak by się mogło wydawać. Jednym z elementów, który wpływa na długoterminowe pozyskiwanie leadów dla przedsiębiorstwa jest jego landing page.
Czym jest landing page?
Jest to inaczej strona docelowa. To specjalna strona internetowa, do której kierowany jest użytkownik prosto po kliknięciu w reklamę. Ma na celu wywołanie u klienta akcji w stronę zostawienia swoich namiarów kontaktowych. Może to być umówienie spotkania, pobranie materiałów firmowych (np. raportów) itp.
Co zawiera landing page?
Landing page zwykle zawiera kilka elementów. Na pewno jest to zachęta do wykonania jakiejś czynności w stronę nawiązania kontaktu z firmą – tzw. Call to Action (CTA). W tym celu znajduje się najczęściej formularz kontaktowy do zbierania e-maili czy numerów telefonów. Aby klient pozostawił namiary do siebie – musi wcześniej zapoznać się z produktem czy usługą, jaką oferuje dane przedsiębiorstwo. Dlatego na landing page znajduje się także możliwie krótki, ale treściwy i atrakcyjny opis oferty. Musi być on zbieżny z reklamą, jaka doprowadziła użytkownika na landing page i odpowiadać na potrzeby, które skłoniły go do kliknięcia w nią. Zwykle landing page cechuje się prostym, ale atrakcyjnym wyglądem – nie ma w jego strukturze podstron, hiperłączy czy menu.
Jakie są podstawowe zasady tworzenia landing page?
Warto jest dobrze rozpocząć, czyli w tworzeniu strony internetowej bardzo ważne jest stworzenie odpowiedniego nagłówka. Przede wszystkim – musi być spójny z reklamą by utwierdzić potencjalnego klienta w przekonaniu, że trafił na właściwą stronę, gdzie może znaleźć usługę lub produkt, jakiej szukał. Co więcej, nagłówek powinien być chwytliwy i kontynuować przyciąganie klienta do oferty.
Poza nagłówkiem mamy dalszą treść – tutaj dobrze sprawdza się stara dobra zasada „krótko, zwięźle i na temat”. I najlepiej jeszcze konkretnie. Potencjalni klienci lepiej odbiorą wiarygodne przykłady, informacje o skonkretyzowanych korzyściach i dane liczbowe niż widziane już setki razy obietnice „doskonałej obsługi” czy „wielu korzyści”.
Jesteśmy wyznawcami kultury obrazkowej – więc równie ważne jak to co napisane jest to, co znajduje się obok tego na grafice. Kolejny raz należy podkreślić konieczność zachowania spójności. Grafika, jaką umieszcza się na stronie www musi być spójna z reklamą i promowanym produktem lub usługą. Jeden z tricków, jakie można wykorzystać, zamieszczając grafikę na landing page to wizerunek osoby ze wzrokiem skierowanym na tekst – użytkownik samoczynnie podąży wzrokiem za osobą ze zdjęcia.
Na koniec trochę o kluczowym elemencie strony internetowej, czyli Call to Action. Przede wszystkim – musi on być widoczny. Po drugie – warto zastanowić się, jakiej konkretnej aktywności oczekuje się od odwiedzającego landing page. Dla jednej firmy będzie to pozostawienie danych kontaktowych, dla innej – skorzystanie z oferowanego e-booka, dla jeszcze innej – umówienie się na spotkanie czy zabukowanie terminu skorzystania z usługi. Decydując się na zbieranie namiarów kontaktowych do potencjalnych klientów, należy zastanowić się, jakie dane rzeczywiście są potrzebne. Zbyt duża liczba pól w formularzu kontaktowym albo zbieranie takich danych jak numer telefonu (czyli bądź co bądź danych wrażliwych) może budzić albo zniechęcenie, albo niepokój co do tego, jak te dane zostaną wykorzystane (na przykład czy ktoś nie będzie wydzwaniał w nieodpowiednich porach czy zbyt nachalnie).
Jakie są korzyści z dobrze skonstruowanej landing page?
Podstawowa korzyść stworzenia dobrej strony internetowej to pozyskiwanie leadów. I to nie doraźne, krótkoterminowe, ale trwałe, które powinno systematycznie przyciągać nowych zainteresowanych produktem lub usługą. To element niezwykle ważny dla skutecznej kampanii marketingowej. Dobrze skonstruowany landing page pozwala zaoszczędzić na nowych elementach marketingu – jednorazowy wydatek może służyć przez długi czas.