Nowoczesna strona internetowa musi dobrze wyglądać, być intuicyjna w obsłudze i zapadać w pamięć. To jednak nie wystarczy, aby odnieść sukces (rozumiany jako dotarcie do możliwie dużej liczby odbiorców i zainteresowanie ich, a w przypadku strony komercyjnej – zarobek). Należy dogadać się z Google, przez które przechodzi zdecydowana większość ruchu internetowego.
Optymalizacja strony www polega na dostosowaniu jej w każdym aspekcie do aktualnego algorytmu wyszukiwarki tak, aby otrzymać jak najwyższą notę w jej systemie oceniania, a co za tym idzie pojawić się na górze listy wyników wyszukiwania. Obejmuje to dostosowanie kodu strony, uzupełnienie metadanych, dobór odpowiednich obrazów czy wreszcie wypełnienie strony treścią pisaną z uwzględnieniem algorytmu i ściśle dobranych słów kluczowych. Wszystkie te działania określamy zbiorczo jako SEO (Search Engine Optimiaztion). Dlaczego warto to robić?
Bo chcemy, żeby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania
Czas na suchar. Jaka jest najlepsza kryjówka świata? Druga strona wyników Google. Mało kto zjeżdża choćby poniżej połowy pierwszej strony, nie mówiąc o robieniu bardziej złożonych porównań między znalezionymi ofertami. Dlatego, jeśli chcesz zdobyć nowych klientów, musisz być na szczycie. Oczywiście może w tym pomóc zapłacenie Google za reklamę, ale nawet wtedy musisz konkurować z innymi płacącymi. A w tym pomaga zoptymalizowana strona www. Wysokie pozycje dodatkowo zwiększają wartość strony i dają możliwości jej monetyzowania – umieszczania na niej reklam, linków lub artykułów sponsorowanych.
Bo optymalizacja strony www pod Google to lepsze doświadczenia użytkownika
Google coraz bardziej stawia na zadowolenie swoich użytkowników. Firma chce, aby znaleźli oni to, czego szukają i żeby strony na wysokich pozycjach były dla nich wygodne w użytkowaniu. A to oznacza, że wymagania wyszukiwarki są coraz bardziej zbieżne z oczekiwaniami ludzi. Optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki to jednocześnie ulepszanie tzw. user experience.
Google wymaga, aby strona działała szybko i niezawodnie – nikt nie lubi czekać kilkunastu sekund na załadowanie się obrazów i menu. A nawet, jeśli wszystko załaduje się szybko, musi być dobrej jakości. To samo dotyczy treści. To już nie są czasy, gdy premiowane były strony wypełnione bełkotem złożonym z samych słów kluczowych. Muszą być one naturalnie osadzone w kontekście, a cały tekst powinien być poprawny językowo, związany z tematyką strony i podzielony odpowiednimi nagłówkami na czytelne sekcje. Przyznasz chyba, że brzmi to sensownie? Optymalizacja strony www zwiększa więc szanse na to, że osoba odwiedzająca Twoją witrynę pozostanie na niej i chętnie będzie ją eksplorować, a po pozytywnych doświadczeniach powróci w przyszłości.
Bo w ten sposób wyprzedzamy konkurencję
Internet to niespokojne miejsce. Wszyscy walczą o najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania oraz zaufanie użytkowników i potencjalnych klientów. Oczywiście dzieje się to nie tylko na firmowej stronie internetowej – polem bitwy są też portale specjalistyczne czy media społecznościowe. Jednak ostatecznie większość dróg prowadzi do Twojej witryny. A optymalizacja strony www pozwala mieć pewność, że pod kątem technicznym oraz merytorycznym klienci nie zawiodą się. To szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, które są często jedyną płaszczyzną kontaktu klienta z danym przedsiębiorcą. Słaby, niejasny opis może doprowadzić do rezygnacji równie dobrze, jak zdjęcia ładujące się wieczność czy brak certyfikatu bezpieczeństwa – nawet blisko finalizacji transakcji użytkownik może się łatwo zniechęcić i wyjść. Dlatego warto zadbać o każdy aspekt i być o krok dalej niż Twoi rywale. Jeśli widzisz jakieś braki w ich witrynach, tym bardziej trzeba uniknąć podobnych problemów na własnej i być o krok do przodu.
Bo optymalizacja strony www się opłaca
Wszystko to, o czym pisaliśmy powyżej, przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie. Wartościowego ruchu, a nie wejść na krótką chwilę oraz odwiedzin botów. A to oznacza więcej konwersji. Nie myśl jednak, że wizytówki i wszelkiego rodzaju strony informacyjne stacjonarnych biznesów nie wymagają optymalizacji. Tu również liczy się jakość i odczucia odwiedzających. Na szczęście w ich wypadku sprawa jest zazwyczaj umiarkowanie skomplikowana, choć nie znaczy to, że da się to zrobić za 300 zł i oczekiwać efektów następnego dnia.
To inwestycja długofalowa, a często kosztowna. Optymalizacja strony www ma sens jedynie, jeśli przeprowadzona jest kompleksowo, profesjonalnie wedle obowiązujących standardów, co oznacza zazwyczaj pomoc profesjonalnej agencji. Zapewniamy jednak, że przyniesie spektakularne efekty na wielu płaszczyznach, choć trzeba na nie poczekać nieraz nawet kilka miesięcy.