To jeden z najbardziej irytujących wskaźników internetowych. Ktoś był już na tak świetnej drodze – rozglądał się po sklepie, wybrał produkty i… w ostatniej chwili się rozmyślił. Co poszło nie tak? Przecież w supermarkecie nikt nie porzuca pełnego kosza tuż przed kasą. O co więc chodzi? Tu właśnie widzimy potężną różnicę między sklepem internetowym a tradycyjną sprzedażą. Przybycie na miejsce to jeszcze nawet nie jest połowa sukcesu – zbyt łatwo przeskoczyć w kilka sekund do konkurencji. Dziś omówimy najpopularniejsze przyczyny porzucania koszyków oraz podamy sposoby zapobiegania im. Ale zacznijmy od podstaw.
Czym są porzucone koszyki?
To sytuacje, gdy klient mimo dodania do koszyka produktu nie decyduje się na zakup. Zazwyczaj określa się go procentowo w stosunku do zrealizowanych transakcji. Czasem stosuje się też rozróżnienie na porzucone koszyki i porzucone kasy, czyli sytuacje, gdy klient rezygnuje z zakupu w przy czynnościach związanych z realizacją płatności i dostawy na samym końcu procesu. W tym artykule potraktuję pojęcie koszyków maksymalnie szeroko.
Twoja oferta nie jest wystarczająco bogata
Ludzie lubią kupować kilka rzeczy naraz, najlepiej pasujących do kompletu. Dotyczy to zarówno wspólnego zastosowania, jak i dedykowanych dodatków oraz akcesoriów. Przykładem jest zakup telefonu oraz etui na niego albo bagażnika rowerowego, sakw i oświetlenia. Porzucone koszyki to często konsekwencja tego, że klient przybył skuszony jednym produktem, ale nie mógł znaleźć kolejnych do swojego „zestawu”. Jeśli trafił go gdzieś indziej, to niestety koszyk w Twoim sklepie został porzucony.
Zbyt skomplikowany proces
Im mniej klikania, tym lepiej. Jeśli dodanie produktu do koszyka, a potem zakup wymaga dodatkowych ustawień, odpowiadania na pytania i przebijania się przez reklamy, to niestety liczba cierpliwych i zdeterminowanych klientów będzie ograniczona. Konieczność wykonania dodatkowych czynności jak rejestracja czy wypełnienie ankiety to także przepis na mocne zmniejszenie ilości zakupów. Ludzi bardzo łatwo zniechęcić. Częstym problemem jest też niepokazywanie się na bieżąco pełnej sumy zakupów. Pamiętaj, że powinna tam być też uwzględniona cena dostawy, co rozwiniemy w następnym akapicie.
Twój sklep nie działa
Popularną przyczyną są problemy techniczne z działaniem sklepu lub niejasno oznaczone elementy ścieżki zakupowej. Nikt nie chce czekać 30 sekund na załadowanie się strony albo zastanawiać się, jaki przycisk kliknąć. Pamiętaj też, że standardem jest dziś zapisywanie koszyka przy opuszczaniu strony. Wiele osób już o tym nie myśli, zakładając, że znajdzie swoje zakupy po powrocie. Rozczarowanie często równa się pożegnaniu.
Porzucone koszyki – dodatkowe koszty
To nie jest tak, że ktoś, kogo by zniechęcił koszt przesyłki, na koniec zakupów powie: „nie no, już tyle naładowałem, to bez różnicy mi te 10 zł”. Nie, taka osoba zwyczajnie zamknie Twoją stronę, bo poczuje się oszukana. To samo dotyczy wszelkich „opłat manipulacyjnych” i kosztów związanych z wysyłką. To irytuje i pachnie cwaniactwem, a więc zniechęca klientów niemal zdecydowanych na zakup. Nie pozwalaj na takie sytuacje. Dbaj też o jasne komunikaty. Jeśli obiecujesz darmową dostawę, to klient widzący przy płatności, że tak, jest darmowa, ale dopiero powyżej 300 zł wścieknie się. Szanuj użytkowników, a możesz spodziewać się tego samego.
Słaba dostawa i płatności
To jedne z najczęstszych przyczyn. Ostatnie kilka lat to rewolucja w tym zakresie, nic więc dziwnego, że klienci są wymagający. Jeśli nie wiesz co to Blik i preferujesz wysyłkę Pocztą Polską, to prawdopodobnie mamy już przyczynę sporej części porzuconych koszyków w Twoim sklepie. Dostawa i opcje płatności powinny być maksymalnie rozbudowane, zapewnione przez różnych dostawców i przystępne cenowo. Tyle w temacie.
Porzucone koszyki – część osób zwyczajnie nie jest zainteresowana zakupem
Co więcej, badania dowodzą, że jest to ponad połowa użytkowników, którzy dodają produkty do koszyka. O co chodzi? Ludzie zwyczajnie przeglądają produkty w sieci, wrzucając je do koszyka sklepu, aby zobaczyć koszty. Na tym etapie możesz tylko liczyć na to, że Twój sklep zostanie zapamiętany. Tak już zwyczajnie jest. Pamiętaj jednak o tym, że nie na wszystko masz wpływ przy zamartwianiu się wynikami. 😊
Potrzebujesz profesjonalnego sklepu internetowego? Skontaktuj się z KoboSystem!