Porzucone koszyki w sklepach internetowych, to problem większości przedsiębiorców. Jak często zostawiasz koszyk sklepowy w supermarkecie, żeby przyjrzeć się memom lub filmom ze śmiesznymi kotami? Pewnie rzadko. A zdarzyło Ci się w taki sposób stracić przedmioty z koszyka w sklepie internetowym? Nie bój się, jesteś w większości! Jak zapobiec takiemu obrotowi spraw? Oto strategie, dzięki którym to się uda.
Czym są porzucone koszyki i czemu zdarzają się tak często?
Porzucone koszyki to niezrealizowane zakupy w sklepach internetowych. Dzieje się tak z różnych powodów. W większości wina leży po stronie projektu sklepu. Zdarza się też, że produkty w wirtualnym koszyku znajdują się w nim, dopóki klient nie otrzyma za nie korzystniejszej ceny.
Jednak towarem najbardziej deficytowym, o który rywalizują sprzedawcy w sieci, jest ludzka uwaga. Coraz częściej internauci przeglądają sieć z postępującym brakiem cierpliwości. Żeby zainteresować odbiorcę, trzeba zainwestować w strategie, które wykorzystają ten krótki odcinek czasu dla korzyści Twojego sklepu. Nie bój się wygrać klienta!
Porzucone koszyki a strategie zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie
Wzbudź zaufanie
Czy portfel klienta będzie bezpieczny? Czy ta strona zasługuje na jego zaufanie? To podstawowe kwestie, na które odpowiedź musi być przekonująca i pewna. Zapewnij sobie przede wszystkim witrynę z odpowiednimi certyfikatami. Ponadto przekonaj użytkownika serwisu, że jego płatności będą odpowiednio chronione. Rozważ pośrednika szybkich przelewów, witryn i usług zapewniających pełne bezpieczeństwo.
Uwzględnij pasek postępu w procesie zakupu
Niech doświadczenie zakupów na Twojej witrynie będzie przyjemnością! W każdym kroku odbiorca powinien wiedzieć, co wykonał do tej pory i jakie decyzje jeszcze przed nim. Wszystko możliwie prosto i przejrzyście. Pamiętaj, w każdym momencie możesz stracić uwagę klienta!
Dodaj do każdego etapu zakupów miniatury wybranych produktów
Koszyk wirtualny powinien przypominać ten rzeczywisty w supermarkecie. Skoro zapewnia on praktycznie pewną sprzedaż, to trzeba takie wrażenie stworzyć. Porzucone koszyki występują rzadziej, kiedy na każdym etapie finalizacji zakupów pojawiają się miniatury zamówionych produktów. Tworzy to barierę realnego zakupu dla odbiorcy.
Ułatwiaj klientowi proces zakupów
Poruszanie między stroną sklepu a koszykiem powinno być niezauważalne i naturalne. Upewnij się, że przechodzenie pomiędzy nimi to płynny proces.
Zaoferuj szeroką gamę metod płatności
Nie ograniczaj się tylko do popularnych pośredników szybkich płatności. Dodaj również:
- możliwość pobrania przy zakupie kurierem;
- wirtualne portfele oferowane przez niektórych dostawców usług finansowych;
- gotówkę przy odbiorze w punkcie;
- przelew tradycyjny;
Pamiętaj o przekonującym wezwaniu do działania
W tym punkcie najważniejszą rolę pełni copywriter, który projektuje treści na stronę. Pamiętaj w zleceniu o CTA (call to action). Mocne wezwanie do działania to podstawa! Oto kilka przykładów:
- Przejdź do zakupu
- Nie przegap okazji
- Nie zwlekaj.
Stwórz możliwości zachowywania koszyków na później
Niektórzy lubią poczekać na swoje “łowy”. Zapewnij im taką możliwość. Z jednej strony rób przeceny produktów. Z drugiej zaproponuj klientowi opcję przechowywania koszyka aż do momentu najkorzystniejszych dla niego cen. To przypieczętuje tylko zaufanie użytkownika do witryny i stworzy szansę kolejnych zakupów.
Porzucone koszyki a założenia konta
Nie zmuszaj klienta do niczego! Możesz zachęcać. Powinieneś udostępnić opcję, która pozwoli użytkownikowi na zakupy jako gość. Możesz natomiast kusić promocjami i przykładowo darmową przesyłką. Twoja konkurencja już to robi.
Przedstaw jasno wszystkie koszty związane z zakupem
Nie kryj niczego przed klientem! Porzucone koszyki najczęściej pojawiają się w związku z ukrytymi kosztami, które wychodzą dopiero w ostatnich krokach zamówienia. Uczciwie dodaj wszystkie opłaty i podatki związane z zakupem jeszcze na etapie tworzenia się zamówienia.
Zidentyfikuj “dziury” w lejku sprzedażowym
Zanalizuj wdrożone rozwiązania. Nie poddawaj się, jeżeli nadal tylko niewielki procent koszyków spełnia się i widzisz pieniądze na koncie. Podstawą w takim przypadku stanowi analiza drogi zakupowej potencjalnego klienta. Dzięki narzędziom analitycznym można rozszyfrować porzucone koszyki. Zidentyfikuj problem i działaj!
Zoptymalizuj czas ładowania się strony
Właściciele sklepów internetowych nie doceniają znaczenia tej strategii. Strona musi rywalizować z największymi w tej dziedzinie. Sklep powinien chodzić sprawnie. Cierpliwość klienta jest ograniczona. Nie strać tej szansy i zapewnij swojej witrynie odpowiednie zasoby. Nie oszczędzaj na tym. Porzucone koszyki same się nie zrealizują!
Podsumowując
Jeśli wdrożysz omówione rozwiązania, to bezsprzecznie zwiększy się szansa na pozyskanie klienta, nawet stałego. Pamiętaj o ścieżce, którą przechodzi Twój odbiorca. Niech będzie prosta, przyjemna i szybka. Czy stosujesz już takie strategie? A może masz doświadczenie w prowadzeniu sklepu internetowego? Jeżeli potrzebujesz Agencji, która profesjonalnie zajmie się kampaniami reklamowymi Google Ads oraz Facebook Ads – skontaktuj się z Nami!