Potrzebujesz pigułki wiedzy na temat pozycjonowania, ale nie wiesz, skąd zacząć? Przedstawiamy słownik widoczności w sieci. Bez znajomości tych pojęć nie masz co myśleć nad dobrą pozycją w wyszukiwarce!
A
Anchor
Z angielskiego oznacza to kotwicę. Oznacza tekst na stronie, który jest odnośnikiem do innych treści czy witryn.
Algorytm
Złożony program komputerowy, którego używają silniki wyszukiwarek internetowych. Dzięki nim strony odnajdują się na danych wynikach wyszukiwania ze względu na ich efektywność i wiarygodność.
B
Backlink
Inaczej inbound link lub po polsku linki przychodzące. Kiedy umieszczamy na witrynie link spoza niej, to stosujemy backlinki.
B2B
Business to business – w seo oznacza to, że cykl kupowania jest dłuższy, usługi i produkty są droższe, a klienci to osoby bardziej decyzyjne.
B2C
Business to consumer – w odróżnieniu od B2B, cykl kupowania jest krótszy, oferowane dobra tańsze a decyzje konsumenta nie wpływają aż tak znacząco na rozwój procesu sprzedaży.
C
CMS
Oznacza Content Management System, czyli system obsługi treści. Aplikacja webowa, która pozwala użytkownikowi na tworzenie, dodawanie i modyfikowanie tekstów oraz grafik.
CTR
Click-through rate – miara jakości wyniku organicznego. Oznacza procent użytkowników, którzy klikają w wynik organiczny.
D
Do-follow
Pojęcie to oznacza zwykły link. W odróżnieniu do atrybutu nofollow, który oznacza odnośnik niedziałający.
Domena
Unikalna nazwa strony. Można ją wykupić u administratora usługi hostowania stron. Dobrze dobrana domena to klucz do udanego pozycjonowania.
E
E-commerce
Proces kupowania i sprzedaży produktów, który dzieje się w przestrzeni internetu.
Efektywność
Bardzo ważna miara w przypadku pozyskiwania danych o SEO. Dzięki efektywności działań online dowiesz się, czy:
● Twoje słowa kluczowe są odpowiednio dobrane.
● Treści na stronę spełniają oczekiwania użytkowników.
● Strona jako całość jest przyjazna algorytmom przeglądarki.
F
Forum
Miejsce wymiany opinii ze społecznością. Powinieneś je stworzyć, aby Twoi klienci mieli miejsce do wyrażania swoich opinii.
Filtr
Element oprogramowania algorytmów wyszukiwarki, który nakłada kary (filtry) na określone przez moderatora treści. Zazwyczaj nakładany czasowo.
G
Google Analytics
Narzędzie webowe od Google, dzięki któremu można z łatwością zmierzyć obłożenie na stronie. Oprogramowanie to jest darmowe i występuje razem z Google Search Engine.
Google Search Console
Kolejne narzędzie, którym można zmierzyć efektywność strony. GSC pozwala na sprawdzenie, jak często dane słowa kluczowe, powiązane z Twoją witryną, były wyszukiwane. Oprócz tego dowiesz się, jak często była wyszukiwana Twoja firma.
H
Host
Serwer, na którym umieszczona jest Twoja domena wraz z zawartością. Usługa ta wykupywana jest w zazwyczaj w pakiecie z nazwą strony.
HTML
Język programowania, w którym napisana jest większość stron w sieci.
HTTPS
Protokół zapewniający odpowiednie szyfrowanie Twojej witrynie, a co za tym idzie, jej bezpieczeństwo.
I
Indeksacja strony
Jeżeli Twoja strona indeksuje, to bardzo dobrze! Oznacza to, że ma szansę znaleźć się w wynikach wyszukiwania, bo algorytm ją “dostrzegł”.
K
Katalogowanie
Proces dodawania odnośników do witryny w katalogach stron.
Keyword
Inaczej słowo kluczowe.
L
Linki wewnętrzne
Jeżeli na Twojej witrynie znajduje się wiele podstron, to odnośniki wewnątrz niej nazywają się linkami wewnętrznymi. Są nimi zarówno te umieszczone w tekście, jak i te w nawigacji strony.
Linki zewnętrzne
Jeżeli natomiast na Twojej domenie znajdują się odnośniki do zewnętrznych stron, to są to linki zewnętrzne. Żeby Twoja strona dobrze pozycjonowała, powinna mieć backlinki na innych stronach, które Google bądź inna wyszukiwarka indeksują.
Landing page
Strona ofertowa. Dzięki tej stronie pozyskasz najwięcej kontaktów (leadów), przekonasz do swojego produktu bądź usługi, albo po prostu nakłonisz internautę do pozostania z Tobą na dłużej.
M
Meta opis
Opis strony, który znajduje się pod linkiem w wyszukiwarce.
Mapa strony
Podstawowy element witryny. Bez przejrzystej mapy strony z licznymi linkami wewnętrznymi nie masz co myśleć o wysokim wyniku w wyszukiwarce!
O
Optymalizacja
Dostosowanie do warunków czy reguł. Optymalizacja strony to inaczej przygotowanie jej pod warunki algorytmów wyszukiwarki.
Organiczny ruch
Ruch na stronie, który generuje się poprzez organiczne (niepłatne) wyniki wyszukiwania.
P
PPC
Pay per click – system rozliczania się z takimi firmami, jak Google czy Facebook, w którym płaci się za określoną liczbę kliknięć w link.
S
SEO
Search Engine Optimization – proces optymalizacji strony pod wyszukiwarkę, który pozwala na lepsze usytuowanie witryny w wyszukiwarce.
SEM
Search Engine Marketing – rodzaj marketingu internetowego, w którym wykupuje się widoczność w wyszukiwarce i na witrynach.
T
Taksonomie
Używane np. w WordPressie, sposób katalogowania treści na stronie.
U
User Agent
Inaczej nazywany botem przeglądarkowym. Składowa część algorytmów wyszukiwarki.
UX
User Experience – Przestrzeń użytkownika na stronie.
W
Wyniki organiczne
Wyniki w wyszukiwarce, które nie zostały zakupione w ramach SEM.
WordPress
Czołowy CMS na rynku.
Z
Zaplecze
Dzięki stronom zapleczowym witryna może wypozycjonować wybrane słowa kluczowe.