Świat internetu rozwija się w bardzo szybkim tempie i ciągle trzeba nadążać za zmianami. W SEO copywritingu również nastąpiła duża zmiana – po aktualizacjach Google oraz algorytmu Pingwin, budowanie profilu linków zapewniających wysokie pozycjonowanie stało się trudną misją.
Teraz linki powinny wyglądać naturalnie i pochodzić z różnych źródeł.
Czym jest profil linków?
To nic innego, jak zbiór linków, które przekierowują czytelnika do konkretnej strony internetowej. Profil linków ocenia się na podstawie pewnych cech, jakie posiadają: analiza źródeł ich pochodzenia, ich typ, rodzaj, ocena stosunku jakości do ilości linków. Dzięki temu algorytm może postrzegać linki jako spam lub jako linki wstawione do pozycjonowania czy właśnie jako linki naturalne, które kierują do pasującej tematycznie strony.
Budowanie profilu linków
Kiedyś dobrą metodą w budowaniu profilu linków był ich przyrost, ale teraz algorytm jest bardzo wrażliwy na tzw. przelinkowanie. Trzeba uważać, aby nie dostać kary od Google za stosowanie black hat SEO lub anchorów zawierających dokładnie pozycjonowaną frazę (tzw. exact match). W przypadku anchorów lepszym rozwiązaniem będzie wstawienie linku z adresem URL, nazwą domeny lub firmy. Dosyć ryzykowne jest również używanie SWL (systemów wymiany linków).
Naturalny profil linkowania podnosi Trust Rank strony i dlatego linki należy pozyskiwać na serwisach i portalach ściśle związanych z treścią i tematem naszej strony. Odbiorca powinien być przekierowany zarówno do strony głównej, jak i do podstron.
Linki Nofollow i Dofollow
Naturalny profil linków zawiera zarówno linki Nofollow, jak i Dofollow. Dobrze jest zatem zadbać o ich różnorodność, ponieważ linki te mają duże znaczenia dla robotów wyszukiwarek.
Linki Dofollow – to linki, w które klika robot i przechodzi do podlinkowanej strony lub podstrony. Dzięki temu takie odnośniki zyskują renomę i popularność.
Linki Nofollow – to linki, w które robot nie klika i dalej czyta tekst.
Rodzaje linków
Podczas pozycjonowania należy brać pod uwagę wszystkie kategorie linków. Istnieją trzy główne rodzaje linków: linki zewnętrzne, wewnętrzne oraz backlinki (linki przychodzące). Linki te dzielimy na różne typy:
» tekstowe – te, które znajdują się w tekście,
» graficzne – znajdujące się pod zdjęciem lub obrazkiem,
» z przekierowań między domenami,
» z ramek – wrzucone w kod przy użyciu iframe.
Skąd pochodzą naturalne linki
Linki naturalne powinny pochodzić z różnych źródeł, ponieważ ich profil musi być zróżnicowany, aby strona odniosła sukces:
» artykuły sponsorowane – czyli linki pochodzące z płatnych i wartościowych portali powiązanych tematycznie z naszą stroną,
» katalogi internetowe – powoli przestają mieć jakiekolwiek znaczenie pod kątem SEO, ale jeżeli zdecydujesz się na nie, to wybieraj tylko te, które mają jakąś wartość,
» gazety internetowe – jest to dobry sposób dla osób prowadzących własny lokalny biznes. W tym przypadku warto postarać się o tekst na stronie internetowej gazety z danego regionu lub pomyśleć o współpracy z gazetą branżową,
» wpisy na stronach zapleczowych i tworzenie dodatkowych landing page’ów,
» komentarze na blogach – komentuj, umieszczając w swoim profilu link do własnej strony www,
» linki partnerskie – poproś swoich partnerów biznesowych o umieszczenie na ich stronach linku do twojej strony,
» social media – może i nie mają wielkiej przydatności względem pozycjonowania, ale pomagają zwiększyć ruch na stronie,
» treści eksperckie – udzielaj się na stronach branżowych. Dobrym pomysłem jest zamieszanie linków do strony w stopce pod wpisem.
Czy istnieje idealny profil linków?
Umieszczanie linków w tekście jest jednym z podstawowych elementów rankingowych mającym wpływ na pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Czas nowego linku, od momentu jego powstania do jego odnalezienia przez boty Google i wliczenia go do rankingu, trwa od 2 do 4 tygodni. Trzeba pamiętać jeszcze o okresie karencji dla nowych domen – aktualnie wyszukiwarki zaczynają im ufać po ok. 1-2 miesiącach.
Nie ma złotego środka na stworzenie idealnego profilu linków. Na wysoką pozycję w wyszukiwarce wpływa również nazwa domeny, czas jej powstania, struktura strony, historia linkowania, ilość słów kluczowych. Jak wiemy, niestety, nie na wszystkie te czynniki mamy wpływ, ale możemy się postarać, aby profil linków był jak najbardziej naturalny i to będzie już połowa (a może i więcej) sukcesu.
Kampania Google Ads czy skuteczne pozycjonowanie – sprawdź jak możemy Ci pomóc!