Media społecznościowe to dziś bez wątpienia oś, wokół której krąży ruch w Internecie. To tu użytkownicy spędzają najwięcej czasu, poznają nowe trendy i dzielą się opiniami. Jakby tego było mało, bardzo wyraźnie opisują swoje zainteresowania i dobrowolnie udostępniają dane. A to sprawia, że można łatwo przypisać ich do wąskich grup docelowych. To oczywiście nie przypadek – właściciele serwisów społecznościowych zdają sobie sprawę z tego, jak duże możliwości reklamowe otwiera taka konstrukcja. Udostępniają więc rozbudowane narzędzia do tworzenia kampanii oraz mierzenia ich wyników.
Reklama e-commerce w social media to podstawowy sposób zwiększenia sprzedaży. Dziś zajmiemy się trzema klasycznymi serwisami. Facebooka i Instagrama chyba nie musimy przedstawiać, natomiast Pinterest może kilka osób zaskoczyć. Ale zaczniemy od gigantów branży.
Król. W naszej części świata to niekwestionowanie najpopularniejszy serwis, który umożliwia dodawanie zdjęć, filmów, tekstów oraz śledzenie aktywności postaci i firm związanych z naszymi zainteresowaniami. Każdy sklep internetowy czy działalność oparta na usługach w Internecie musi być na Facebooku. Podstawą jest prowadzenie interesującego profilu. Opowiedz o działaniu swojej firmy, umieszczaj relacje z prac, a wreszcie pokazuj swoje produkty lub usługi. Angażująco opisując, możesz pokazać je w naturalny sposób. Warto zachęcać do dyskusji i dzielić się wiedzą – takie posty są częściej udostępniane przez użytkowników, co zapewnia Ci „darmową” reklamę. Do tego strona na FB to zazwyczaj pierwsze miejsce, które zobaczy klient po reklamie, dlatego należy uczynić ją zachęcającym miejscem. Reklamy mają wiele form – najpopularniejsze to: sponsorowany post, karuzela, kolekcja oraz reklama video.
Facebook Ads – czołowa reklama w social media
Menadżer reklam na FB to przede wszystkim fenomenalne narzędzie do celowania. W kogo? W potencjalnych klientów. Możemy niezwykle dokładnie określić osoby, które zobaczą naszą kampanię. Na przykład młodzi rodzice z okolic Warszawy zainteresowani sportem. Albo kobiety w wieku między 40 a 60 lat obserwujące strony związane z branżą modową, niebędące w związku. W ten sposób oszczędzamy sporo pieniędzy, bo nie wydajemy ich na osoby, które z definicji nie będą zainteresowane naszą ofertą.
W takcie trwania kampanii i po jej zakończeniu możemy obserwować skuteczność, a także porównywać różne rozwiązania. Koniecznie umieść na swojej stronie piksel Facebooka. To mała rzecz, która jej nie obciąży, a pozwoli monitorować wejścia na stronę pochodzące z poszczególnych reklam, co ma ogromne znaczenie przy ich ocenie.
Nie zapomnij też oznaczać produktów w postach i reklamach – to świetny sposób na skrócenie ścieżki zakupowej klienta.
To miejsce przede wszystkim prezentacji wizualnej oraz galeria-wizytówka Twojej firmy. Odpowiednio dobrane hashtagi pozwolą dotrzeć do nowych klientów o konkretnych zainteresowaniach, materiał musi jednak prezentować wysoki poziom i być związany z ich tematyką. Sam mechanizm tworzenia kampanii reklamowych jest podobny do tego FB (w dużej części można je zaplanować razem), bo od jakiegoś czasu Instagram jest częścią Facebooka.
Tu mamy do wyboru dwa podstawowe modele reklam. Pierwszy bardzo przypomina post (choć jest oczywiście oznaczony jako materiał sponsorowany) i jest umieszczany między treściami użytkowników. Drugi to reklama w Instagram Stories – tę polecamy szczególnie mniejszym firmom, bo to tu użytkownicy spędzają najwięcej czasu. Dobra reklama e-commerce w social media to również regularne umieszczanie stories na profilu.
Pinterest to portal skromniejszy, ale nadal bardzo popularny, szczególnie wśród kobiet. Jest on jednak ciekawy dla reklamodawców z tego względu, że został stworzony z myślą o dzieleniu się inspiracjami. Można więc je pokazywać bez obaw o nachalność. Funkcjonują tu trzy podstawowe typy reklamy: promowanie pina (czyli postu). To materiał graficzny lub video z Twojego profilu, który pokaże się wybranym wedle targetowania użytkownikom. Poza tym istnieje karuzela podobna do tej z Facebooka. Osobna reklama zachęcająca do pobrania aplikacji spodoba się z pewnością wszystkim tym, którzy na niej opierają sprzedaż. Kampania Pinterest to idealna reklama w social media dla firm, które działają w branży modowej, beuty, ogrodowej i wnętrzarskiej lub tworzą produkty na zamówienie. Tu mogą pokazać swoje realizacje i trafić w potrzeby użytkowników będących na dalszym etapie zakupów. Pamiętaj o tagu Pinteresta na swojej stronie, aby śledzić przepływ użytkowników.
Działaj dwojako
Jak wspominaliśmy wcześniej, reklama e-commerce w social media opiera się na dwóch filarach. Jeden to działania organiczne, czyli docieranie do potencjalnych klientów bez płacenia portalom. To regularne prowadzenie ciekawego profilu, który będzie cieszyć się popularnością i zapewniać rozrywkę. Drugi to odpowiednio targetowane kampanie reklamowe oparte na danych i dopasowane do platformy. Łącząc je, możesz liczyć na spektakularne efekty.