Reklamy znajdziemy na każdej stronie internetowej i nie ma co ukrywać, żaden z internautów za nimi nie przepada. Jednym z głównych powodów niechęci do reklam jest najczęściej nieodpowiednio dostosowany komunikat do profilu i potrzeb odbiorcy. W momencie kiedy wyświetlają nam się rzeczy, które ostatnio poszukiwaliśmy to jasne jest to, że na taką reklamę zwrócimy uwagę, zainteresujemy, a nawet przejdziemy na stronę do której kieruje. Dlatego też coraz popularniejszy wśród marketerów jest remarketing. Główną cechą remarketingu jest dopasowanie wyświetlanych spersonalizowanych komunikatów osobom przeglądającym sieć.
Co to jest remarketing?
Każdy użytkownik internetu zna ten moment, kiedy po wizycie w sklepie online przez pewien czas, podczas przeglądania innych stron internetowych, notorycznie zauważa reklamy danego sklepu oraz produktu, który przeglądaliśmy przed kilkoma dniami. To zjawisko nazywamy remarketingiem, za który odpowiedzialny jest system Google Ads. Określane jest to również potocznie “śledzącymi reklamami”. Tak samo działa to w przypadku naszej strony i oferowanych na niej produktów. Osoby, które w przeszłości przeglądały naszą witrynę i nie wybrały oferowanej przez nas usługi bądź przedmiotu, przez kilka następnych dni w ramach reklamy będą ją widzieć.
Remarketing Google Ads to nic innego jak działania, które mają na celu wyświetlanie spersonalizowanych reklam użytkownikowi, który z niewiadomych przyczyn nie zdecydował się na zakup danego przedmiotu, lub po prostu wyraził nim zainteresowanie podczas przeglądania danej strony. Zadaniem remarketingu jest zachęcenie użytkownika do ponownego odwiedzenia witryny, zastanowienia się nad produktem, kupna czy wysłania zapytania do sklepu. Wszystko, aby użytkownik wykonał jakąkolwiek czynność na danej stronie.
Jak więc działa remarketing Google Ads?
Jeśli już wiemy czym jest remarketing Google Ads, to warto byłoby się dowiedzieć jak on działa. Za wszystko odpowiedzialne są pliki cookies, czyli popularne ciasteczka. Na każdej stronie internetowej znajduje się fragment kodu, czyli skrypt, który zapisuje plik cookies w przeglądarce użytkownika. W momencie kiedy użytkownik wchodzi na stronę i przegląda dany produkt, ciasteczka zapisywane są w przeglądarce, w celu ponownego użycia w przyszłości. Dzięki takiemu procesowi jesteśmy w stanie dowiedzieć się czego poszukiwał na naszej stronie potencjalny klient. Zebrane informacje wykorzystuje się później do tworzenia list remarketingowych i reklam, które w efekcie są personalizowane pod kątem tego właśnie użytkownika.
Zalety korzystania z remarketingu
Korzystanie z remarketingu niesie ze sobą kilka zalet. Pomogą one w rozwoju naszej kampanii reklamowej, a co w efekcie przeniesie się na większą popularność naszej strony. Oto co możemy zyskać korzystając z remarketingu:
1. Duży zasięg – dzięki marketingowi docieramy do szerszego grona odbiorców, którzy mogą być zainteresowani oferowanymi przez nas usługami.
2. Spersonalizowane reklamy. Poprzez tworzenie list remarketingowych możemy tworzyć reklamy dla osób, które były zainteresowane danym produktem, jednak po dodaniu do koszyka nie dokończyły zakupu.
3. Tworzenie reklam – dzięki korzystaniu z remarketingu Google Ads mamy darmowy dostęp do galerii reklam, zarówno tekstowych jak i graficznych.
4. Statystyki kampanii. Mamy dostęp do szczegółowych wyników naszych kampanii reklamowych, w których możemy przejrzeć miejsca w jakich najczęściej wyświetlane są reklamy czy jak często strona jest odwiedzana za ich pośrednictwem.
5. Odpowiedni czas wyświetlania reklam. Reklamy będą wyświetlały się osobom, które wcześniej przeglądały usługę na naszej stronie w momencie, gdy ponownie będą poszukiwać o niej informacji w sieci.
Jak rozpocząć działania związane z remarketingiem Google Ads?
Jeśli zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie remarketingu Google Ads, musimy podjąć kilka kroków, które pozwolą nam z niego w pełni korzystać.
Pierwszym krokiem jest uzyskanie kodu remarketingowego Ads, który następnie wklejamy do podstrony naszej witryny internetowej. Wszystko dostępne jest z poziomu konta Ads. W sekcji Zasoby Wspólne, na podstronie Odbiorcy i Lista Remarketingowa znajduje się miejsce, do którego importujemy listy utworzone w Google Analytics. Jeśli korzystamy z tagu remarketingowego Ads będziemy zmuszeni do stworzenia nowych list. Remarketing stworzymy również przy pomocy Google Analytics. Tam przygotowujemy listę marketingową i w sekcji “użytkownicy witryny” dokonujemy konfiguracji remarketingu Ads. W polu Tag Remarketingowy określamy szczegóły tagu i dokańczamy konfigurację. Kod, który musi pojawić się na każdej podstronie naszej witryny znajduje się pod opcją “Wyświetl tag marketingowy Ads”.
Konieczne jest stworzenie list marketingowych. Tworzone są one na podstawie zachowań użytkowników odwiedzających naszą stronę. Docelową grupą mogą być osoby, które dodały produkt do koszyka, ale nie dokonały zakupu. Po utworzeniu list muszą zostać dodane do sekcji kierowania grup reklam w kampaniach.
Musimy pamiętać również o stworzeniu kampanii dla naszych list remarketingowych. Musimy pamiętać o celach jakie chcemy osiągnąć, gdyż reklamy będą wyświetlać się określonej grupie odbiorców, których umieściliśmy na liście.
Remarketing Google Ads to bardzo dobre narzędzie, które pomoże w rozwoju naszej strony. Przed jego wykorzystaniem musimy przemyśleć każdy detal, tak aby nie zaszkodzić sobie, ani swojej witrynie. Musimy zastanowić się nad celem jaki chcemy osiągnąć. Trzeba pamiętać również o tzw. cappingu, czyli ograniczeniu częstotliwości wyświetlania reklam. Jeśli reklamy będą pojawiały się na każdej stronie użytkownika na pewno nie skorzysta z naszej oferty, bo będzie czuł się przytłoczony. Reklamy standardowo wyświetlają się przez 30 dni, jednak czas ten możemy przedłużyć.