Czym jest SEO on-site i SEO off-site? SEO kryje za sobą sporo tajemnic, a ci, którzy je znają potrafią zagwarantować sobie (lub swoim klientom) sukces w internecie. Jednym z zagadnień, nad którym warto się pochylić, zgłębiając zagadnienie SEO jest różnica między SEO in-site a SEO off-site.
Czym jest SEO?
Rozpoczynając rozważania nad różnicą między SEO on-site a SEO off-site warto przypomnieć, co oznacza sam termin SEO, a zatem z angielskiego – search engine optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. To wszystkie działania i procesy, które mają doprowadzić do osiągnięcia przez daną witrynę internetową jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych – w Polsce najczęściej będzie to wyszukiwarka Google. Zakres tych działań jest bardzo szeroki. Obejmuje zarówno działania związane z treścią strony internetowej, jak i jej strukturą, kodem, ale i otoczeniem. Duża rolę w optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarki odgrywają bowiem na przykład związane z nią media społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter.
Clou różnicy między SEO on-site a SEO off-site
Mając pewną znajomość języka angielskiego można dość łatwo się domyślić, z czym może wiązać się różnica między SEO on-site i SEO off-site. To, co jest SEO on-site dzieje się na samej stronie internetowej i dotyczy wszystkiego, co jest z nią związane. Z drugiej – nomen omen – strony mamy działania SEO off-site. Co – jak można się łatwo domyślić – wiąże się ze wszystkimi działaniami wpływającymi na SEO, które nie dzieją się na samej optymalizowanej witrynie i nie dotyczą jej bezpośrednio. Co to jednak właściwie wszystko oznacza? Doskonale obrazuje do szerszy opis obu tych pojęć oraz przykłady, które prezentujemy poniżej.
Czym jest SEO on-site?
To, czym jest SEO on-site jest zdecydowanie łatwiejsze do wyjaśnienia. To wszystkie działania, które możemy wykonać dla lepszej optymalizacji naszej witryny w samym jej obrębie. Będą w ten obszar działań wchodziły takie zagadnienia jak opracowywanie przyjaznych dla robotów Google teksów na stronę, odpowiednio nasyconych słowami kluczowymi. Dbanie o szybkość ładowania witryny, dopracowywanie struktury strony, troska o przyjazność jej adresu, prace nad linkowaniem wewnętrznym itd. Cechą charakterystyczną działań związanych z SEO on-site jest to, że na nie wszystkie mamy stuprocentowy wpływ. Nie mamy wpływu na to, jak nasze działania zostaną odebrane przez roboty Google. Widząc jednak, że nie przynoszą oczekiwanej skuteczności – samodzielnie możemy je szybko modyfikować, by tę skuteczność poprawić. Działania z zakresu SEO on-site są zdecydowanie łatwiejszą stroną SEO niż te z obszaru SEO off-site.
A czym z kolei jest SEO off-site?
SEO off-site jest bardziej skomplikowanych pojęciem – nie tylko do wyjaśnienia, ale także do zastosowania w praktyce. To zagadnienie obejmuje wszystkie te działania, które wpływają na optymalizację danej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, których nie można jednak wykonać w ramach samej witryny. Wśród klasycznych przykładów działań z obszaru SEO off-site wymienia się linkowanie zewnętrzne. W pewnym zakresie można nad nim popracować. Można na przykład postarać się o umieszczenie linków do witryny na wartościowych portalach jak również na blogach branżowych. Również w serwisach społecznościowych, zlecając artykuły sponsorowanie czy działając w SM, jednakże nie do końca możemy mieć na nie wpływ. Inny przykład to wszystkie działania związane z mediami społecznościowymi, związanymi z optymalizowaną witryną internetową, których funkcjonowanie na nią silnie oddziałuje. W obszarze SEO off-site znajdują się ponadto te wszystkie czynniki dziejące się obok danej witryny, bezpośrednio z pozycjonowaniem pozornie niezwiązane, takie jak obsługa klienta czy wizerunek marki.
Działać w ramach SEO on-site czy SEO off-site?
SEO on-site to zdecydowanie punkt wyjścia do budowania swojego sukcesu w sieci. To obszar działania, nad którym powinniśmy mocno pracować, by piąć się z naszą witryną wyżej w wynikach wyszukiwania. A co za tym idzie – także w świadomości internautów. Jak wspomniano, to też jest część działań SEO, na które mamy największy wpływ i najlepiej możemy je monitorować i modyfikować. Dlatego też na nich należy się koniecznie skupić. Należy jednak jednocześnie pamiętać, że działania z obszaru SEO off-site są działaniami mocno wspierającymi nasze starania o jak najlepszą pozycję w sieci. Na koniec dnia połączenie SEO on-site i SEO off-site jest konieczne dla sukcesu danej witryny w gąszczu innych stron internetowych.