Nie jest łatwo zdobyć wiarygodność w Sieci. Szczególnie w przypadku nowych i niewielkich firm, które dopiero budują zaufanie i markę, a nie mają ogromnych zasobów. Klientowi łatwo pomylić je z szemranymi interesami lub zwyczajnie oszustami i nic w tym dziwnego – takich przykrych przykładów nie brakuje. Należy więc chwytać się wszystkiego, aby pokazać, że jesteśmy warci zainteresowania. I to nie tylko ludzi, ale też robotów wyszukiwarek. I to jest właśnie główny cel, w jakim istnieje wizytówka NAP. Powiemy jednak także o jej innych niezaprzeczalnych zaletach.
Co to jest wizytówka NAP i na co to komu?
Pod tą tajemniczą nazwą kryje się bardzo prosta rzecz. Akronim pochodzi od angielskich słów Name Address, Phone number odnoszących się do podstawowych danych kontaktowych. W tym znaczeniu chodzi o prostą wizytówkę umieszczoną na różnych portalach branżowych, mapach i w katalogach. Wizytówki NAP zwiększają Twoje szanse na odnalezienie przez klientów, pomagają w uzyskaniu wyników SEO, a także zwiększają wiarygodność. Same plusy! Do tego nie trzeba się wiele napracować, aby umieścić je w godnych zaufania miejscach.
Realny sposób na zdobywanie klientów
Serwisy takie jak Google Maps, Gumtree, Targeo, Zumi, a nawet wiekowa Panorama Firm nadal często służą jako wyszukiwarki usług oraz sklepów. Co więcej, są to strony wysoko indeksowane o dużym autorytecie, więc przy zwykłym googlowaniu mają sporą szansę pokazać się wysoko. A na pewno większą niż świeża strona internetowa. Dlatego wizytówka NAP to absolutna konieczność od początku działania firmy.
Wizytówka NAP pomaga budować zaufanie
W prosty sposób. Wymienione wyżej serwisy dbają, aby na ich łamach publikowane były tylko zweryfikowane firmy. W końcu tylko wtedy mają sens, prawda? Działa tu też kwestia ilości. Jeśli potencjalny konsument widzi Twoje dane w kilku-kilkunastu niezależnych miejscach, to od razu wie, że taka firma nie wypadła sroce spod ogona. Nierzadko też wizytówka NAP pomaga zbierać opinie, a to niezwykle cenny towar, który w ogromnym stopniu wpływa na decyzje klientów. Szczególnym przykładem jest tu Wizytówka Google Moja Firma, która jest zdecydowanie najważniejszą i najbardziej rozbudowaną.
Konkretne działanie SEO
Wyszukiwarki mają podobne spojrzenie na sytuację jak użytkownicy. Dlatego każda wizytówka NAP jest sprawdzana przez crawlery i uwiarygadnia w ich oczach Twoje dane. A to przekłada się na finalne pozycje w rankingach. Ilość jest ważna, ale zachowaj umiar. Ogranicz się do kilkunastu największych i zaufanych portali. Wrzucanie wizytówek gdziekolwiek przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego, bo obecność o stronach z niskim autorytetem będzie karana. To dokładnie tak, jak z wykupowaniem linków za grosze. A skoro przy linkach jesteśmy…
Linkbuilding
Wiele ze stron i katalogów pozwala na umieszczenie adresu Twojej strony internetowej. Zrób to koniecznie, bo to prosty i co ważne darmowy sposób na pozyskanie wartościowych linków. Wystrzegaj się przy tym literówek – „maszynowe” tworzenie wizytówek temu sprzyja.
Podejdź do wizytówek NAP poważnie
Niby nic tu skomplikowanego, a jednak mnóstwo firm potrafi to schrzanić. Jak? Wprowadzając błędne lub niepełne dane. A wtedy działamy na swoją niekorzyść, bo dezorientujemy ludzi i wyszukiwarki. Sprawdź wszystko dwa razy.
Drugi popularny błąd to kopiowanie opisu działalności. Większość serwisów zapewnia niewielkie pole, w którym możesz opowiedzieć o swojej firmę i jej polu działania. Otóż opis nigdy nie może się powtarzać! Google bardzo tego nie lubi. Wiemy, że wyprodukowanie kilkunastu podobnych, jednakowoż innych tekstów na ten sam temat może być trudne, ale nie przeskoczysz tego. Polecamy rozłożenie tego w czasie na kilka dni, aby uniknąć zmęczenia tematem i powtórzeń.
Pamiętaj o aktualizacjach!
Trywialna rzecz. Numery telefonów, adresy, a nieraz i nazwa firmy lub branża z czasem potrafią się zmienić. Pilnuj porządku w swoich wizytówkach NAP. Nieaktualne informacje będą traktowane jako błąd, nie świadczą też dobrze o Twoim przedsiębiorstwie. Jeśli serwis pozwala na tworzenie wpisów i dodawanie zdjęć (tak jak na przykład Google My Business), dobrze jest publikować coś regularnie. W tym wypadku idealnie sprawdzi się recykling postów z mediów społecznościowych.
Przestrzegaj tych prostych zasad, a niewielkim nakładem pracy zwiększysz organiczny ruch na swojej stronie. Nic trudnego!
Jeżeli szukasz specjalistów, którzy zajmą się skutecznym pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych – skontaktuj się z nami!