Właściciele sklepów internetowych muszą wiedzieć, że nie tylko bogata oferta jest ważna, jeśli chodzi o sukces w biznesie e-commerce. Istnieje jeszcze wiele bardzo ważnych czynników, które mogą wpłynąć na powodzenie, a także możliwość wybicia się przed szereg. Dobrze wszyscy wiemy, że konkurencja jest ogromna i, co ważne “nie śpi”. Dlatego należy cały czas mieć na uwadze stały rozwój. Nie tylko asortymentu, czy działań marketingowych, ale również technicznych kwestii związanych ze stroną sklepu internetowego.
Przedsiębiorca, który chce sprawnie rozwijać swój biznes w sieci musi pamiętać o kilku podstawowych czynnikach, które sprawią, że klienci bardzo chętnie będą wracali do sklepu. Mowa tutaj między innymi o kwestiach takich jak pozycjonowanie (aby to nasza witryna pojawiała się jako pierwsza w wyszukiwarkach), prędkość witryny oraz prosta i intuicyjna jej obsługa. Oczywiście, nie są to wszystkie kwestie, które finalnie decydują o sukcesie e-biznesu. Warto je jednak poznać, aby uniknąć podstawowych błędów, które niestety wielu przedsiębiorców popełnia.
Strona sklepu internetowego musi być… ładna
Wiele osób to wzrokowcy. Lubimy rzeczy ładne, które przyjemnie się ogląda. Dlatego też warto skupić się na ciekawym, nowoczesnym layoucie naszego sklepu internetowego. Każdy z nas ma zapewne ulubione miejsca w sieci, które przede wszystkim cechują się fajnym wyglądem. Oczywiście design, który nie odbiega od aktualnych trendów to podstawa, ale przy okazji warto pamiętać o responsywności witryny. Chodzi o to, aby strona sklepu internetowego wyglądała dobrze zarówno na ekranie smartfona, tabletu, czy monitora. Programiści zajmujący się designem muszą dostosować kod tak, aby był wręcz perfekcyjny, niezależnie od rozdzielczości wyświetlacza, z jakiego korzysta potencjalny klient. Nieczytelne elementy mogą tylko zrazić daną osobę i nie pomoże nawet najciekawszy produkt w najbardziej atrakcyjnej cenie.
Nie tylko ładna, ale również przejrzysta i unikalna
Pozostając przy temacie designu. Strona sklepu internetowego musi cechować się nie tylko responsywnością, ale również detalami, które sprawiają, że potencjalny klient będzie przyjemnie mógł korzystać w pełni z każdego elementu naszej witryny. Mowa tutaj między innymi o ładnie wyglądających czcionkach, ale oczywiście bez przesady – muszą być przyjemne w odbiorze, a więc czytelne. Kolejną rzeczą jest oczywiście unikalna treść każdego opisu produktu, czy kategorii. Ogólnie, aby strona sklepu internetowego pojawiała się wysoko w wyszukiwarkach wręcz nie może korzystać z treści pobranych z innych witryn. Oprócz problemów z pozycjonowaniem możemy mieć również kłopoty z prawem, bowiem każda treść jest chroniona ustawami. Odpowiednio przygotowany tekst, na przykład opis produktu pozwoli potencjalnemu klientowi poznać jego wszystkie zalety. Dzięki temu będzie przygotowany na to, co rzeczywiście dana rzecz jest w stanie oferować. Podsumowując – responsywność, odpowiednie czcionki, przejrzystość witryny i indywidualne treści. To jeden z kluczy do sukcesu w branży e-commerce. Jest ich jednak jeszcze kilka.
Strona sklepu internetowego wczytuje się zbyt długo – to problem, na który należy zwracać uwagę
Niestety, wielu przedsiębiorców, którzy korzystają z publicznie dostępnych systemów zarządzania treścią strony nie zwraca uwagi na to, by CMS był odpowiednio zoptymalizowany. To bardzo ważne, bowiem długo wczytywana witryna nie jest mile widziana zarówno przez algorytmy Google’a, jak i samych użytkowników. Nie lubimy czekać, zawsze chcemy mieć wszystko “na już”. Dotyczy to także czasu uruchomienia się strony. W tym przypadku należy zwracać uwagę na “wagę” zdjęć, czy ilość zainstalowanych wtyczek. Im będzie ich więcej i, co gorsza im gorzej będą zoptymalizowane, tym tak zwany “page speed” będzie gorszy. Niestety, jest to jeden z błędów, który obowiązkowo musi być wyeliminowany.
Klienci to w większości przypadków wzrokowcy. Należy o tym pamiętać
Pozostając przy temacie zdjęć i ogólnie grafiki, która znajduje się na naszej stronie musimy pamiętać o tym, że multimedia muszą nie tylko być zoptymalizowane pod kątem wagi, ale również jakości. Nikt nie chce oglądać zdjęć rozmazanych, za małych i tym podobnych. Jeśli sprzedajemy na przykład odzież warto skorzystać z usług profesjonalnego fotografa i modela/modelki, aby oferowane produkty prezentowały się jak najlepiej. W przeciwnym razie potencjalny klient, lub klientka mogą zniechęcić się do zakupów nawet wtedy, gdy ubrania będą rzeczywiście dobrej jakości.
Nikt nie lubi skomplikowanej obsługi
UX, inaczej user experience, czyli mówiąc wprost – wrażenia użytkownika podczas przeglądania naszej witryny. Jest to temat nawiązujący do designu. Aczkolwiek w tym przypadku bardziej chodzi o intuicyjną obsługę wszystkiego, co znajduje się na łamach naszej strony sklepu internetowego. Im łatwiejsze będzie przemieszczanie się po poszczególnych podstronach, a także prostsze będzie sfinalizowanie transakcji, tym większą mamy szansę, że klient rzeczywiście nie tylko kupi u nas produkt, ale i chętnie do niego wróci.
Częste aktualizacje to również klucz do sukcesu
Ostatnim elementem, który jest niestety zaniedbywany przez przedsiębiorców to kwestia związana z aktualizacjami. Strona sklepu internetowego musi być cały czas aktualizowana. Dotyczy to głównie opisów produktów – musimy przedstawiać klientom wszystkie informacje na temat na przykład zmian. Kiedy zmieni się stan magazynowy, oprogramowanie powinno wyświetlać taką informację na karcie produktowej. Powinniśmy również często, na przykład na łamach bloga publikować poradniki, aktualności, czy inne, ciekawe artykuły. Dzięki temu klienci wiedzą co dzieje się w firmie, a roboty Google’a zostają poinformowane o tym, że witryna jest aktualizowana na bieżąco, a więc warto ją “ustawiać” wysoko w wynikach wyszukiwania.
Szukasz firmy, która zrealizuje dla Ciebie profesjonalny sklep internetowy? Skontaktuj się z naszą Agencją Interaktywną!