Strony internetowe na pierwszy rzut oka nie wydają się wybitnie skomplikowanym obiektem. Ot, trochę obrazków, trochę tekstu, czasem jakaś animacja, czasem formularz i proste menu na wierzchu. Gdy jednak przychodzi moment, że trzeba stworzyć witrynę dla siebie (a częściej dla swojego biznesu), okazuje się, że trzeba podjąć wiele decyzji i nie wiadomo, od czego zacząć. To, co widzi użytkownik, to jedno, ale od drugiej strony sprawy nie wyglądają tak cudownie prosto. Dziś przedstawimy zalety oraz wady statycznej strony internetowej – rozwiązania jeszcze niedawno wydającego się kończyć swój żywot, które jednak nadal ma swoje zastosowanie.
Czym jest strona statyczna, a czym dynamiczna?
Przejdźmy do meritum, startując od tyłu, czyli odwrotności tematu. Jeśli kojarzysz umieszczanie nowych treści na stronie z edytorem, gdzie wgrywasz obrazki, piszesz, dobierając wielkość nagłówków szybkim kliknięciem i możesz łatwo podglądać postępy, to myślisz o stronie dynamicznej. Taka witryna ma w uproszczeniu trzy poziomy: ten, który widzi użytkownik, ten, który widzi programista oraz pośredni umożliwiający administratorowi proste i szybkie zmiany i aktualizacje zawartości. Tak działa choćby popularny WordPress i większość sklepów internetowych.
Strona statyczna ma treści zintegrowane z kodem – nie posiada systemu CMS (Content Management System). Oznacza to, że aby wprowadzić jakiekolwiek zmiany, należy pobrać cały kod strony, wprowadzić je ręcznie i wrzucić nową wersję na serwer. Dodanie obrazka wymagać będzie odpowiedniej komendy i podania ścieżki dostępu. Każdy nowy akapit, zmiana wielkości czcionki itd. to również zabawa kodem.
Prostota ma swoje zalety
Choć przedstawiona wyżej perspektywa może nieco przerażać, to należy zastanowić się, czy rzeczywiście tak często będziesz uzupełniać i zmieniać treści. Jeśli nie, to statyczna strona internetowa odwdzięczy się dużą stabilnością i odpornością na zawirowania Sieci. Jest niezależna od zewnętrznych systemów oraz bezpieczna. Nie trzeba martwić się o aktualizacje interfejsu czy wtyczek. Co więcej, jej minimalizm oznacza, że będzie ładować się szybko. To z pewnością docenią tak użytkownicy, jak i roboty przeglądarek. Prosta budowa oznacza też, że przeniesienie strony na inny serwer nie jest problemem. No i chyba najważniejsze – koszty. Statyczna witryna jest dużo tańsza w utworzeniu niż dynamiczna.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wbrew obiegowej opinii takie strony nie muszą być anachroniczne w wyglądzie i „sztywne” pod kątem dopasowywania się do urządzeń. Nowoczesna strona statyczna wygląda świeżo i atrakcyjnie niezależnie od tego, czy jest wyświetlana na komputerze, czy smartfonie.
Wady statycznej strony internetowej
Oczywiście konieczność babrania się w kodzie nawet w przypadku prostych aktualizacji. Oznacza to, że statyczna strona zwyczajnie nie nadaje się na (nomen omen) dynamicznego bloga, sklep internetowy czy serwis do zarabiania. Nie będzie też obsługiwać bardziej zaawansowanych funkcji ani złożonych podstron. Poważnym problemem będzie też duża rozbudowa, na przykład w przypadku znacznego rozszerzenia działalności firmy. W praktyce oznacza to napisanie dużej części strony od nowa.
Wbrew pozorom obsługa nie jest taka trudna
Setki linijek komend mogą wydać się przytłaczające. Szybko jednak zauważysz, że większość komend związanych z treścią powtarza się i łatwo można je skopiować. W związku z tym zmiana godzin pracy czy wrzucenie galerii z eventu wymaga głównie uważnej analizy i dokładności. Przy okazji nauczysz się podstaw programowania. Możesz też zlecić wprowadzenie zmian osobie odpowiedzialnej za stworzenie strony – nie będą to duże koszty.
W jakich przypadkach strona statyczna będzie najlepsza?
Tam, gdzie nie są konieczne częste dodawanie i zmiany treści. Jeśli prowadzisz stacjonarny biznes i chcesz stworzyć prostą wizytówkę, mówiącą o Twoich usługach, możliwościach i sposobach pracy, to będzie idealny wybór – bezobsługowy, ale jasno pokazujący, że istniejesz. Wrzucenie nowych zdjęć czy aktualizacja cennika raz na kilka miesięcy nie będzie większym problemem. To samo dotyczy strony typu CV, poświęconej jakiemuś wydarzeniu albo stowarzyszeniu.
Jeśli natomiast chcesz prowadzić bloga, sekcję komentarzy i inne elementy angażujące użytkowników, strona dynamiczna to konieczność ze względu na wygodę, czas, ale i koszty, jakie należałoby ponosić na ciągłą edycję przez specjalistę. Także bardziej zaawansowane elementy interaktywne (edytory, kalkulatory, prezentacje 360, wizualizacje itp.) wymagają strony dynamicznej do sprawnego działania.
Sądzimy więc, że podział zastosowań jest bardzo jasny i teraz już nie masz najmniejszych wątpliwości, czy statyczna strona internetowa jest rozwiązaniem dla Ciebie.