Trudno wypromować swoją stronę w Sieci. Trzeba stworzyć wysokiej jakości produkt, który zadowoli odbiorcę i spełni restrykcyjne wymagania algorytmów. Nie wystarczy jednak perfekcyjne techniczne dostosowanie. Trzeba wiedzieć, o czym pisać i na jakie konkretne słowa kluczowe postawić, aby dotrzeć do grupy docelowej, która ma największe szanse na skorzystanie z Twoich usług. Aby się tego dowiedzieć, konieczna jest analiza słów kluczowych konkurencji, która pozwoli Ci podjąć z nią równą grę. Jak robić to tak, aby uzyskać efekty?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, po co to robisz
Szukanie słów, na jakich skupiona jest Twoja konkurencja, określanie ich wartości i planowanie działań nie powinno odbywać się bez przygotowania. Najpierw określ swoje potrzeby i możliwości – kogo chcesz przyciągnąć, co oferujesz, ile możesz wydać na aktualizację lub tworzenie treści oraz ich promowanie. Pozwoli Ci to na skupienie się tylko na tym, co dla Ciebie istotne, co biorąc pod uwagę ilość danych, przełoży się na ogromną oszczędność czasu. Ułatwi to także wyłapywanie kluczowych treści. Pamiętaj także o tym, że analiza słów konkurencji jest nie tylko ilościowa, ale też jakościowa. Niejednokrotnie znajdziesz przykłady źle zoptymalizowanych stron, zmarnowanego potencjału albo źle dobranych fraz. Ucz się na błędach innych i wyciągaj wnioski!
Użyj odpowiednich narzędzi
Jak zwykle powtórzmy – marketing internetowy opiera się przede wszystkim na danych, a nie luźnych spostrzeżeniach i intuicji (choć bywają one pomocne). Na szczęście nie brak skutecznych narzędzi, zarówno tych płatnych, jak i darmowych. Nieocenioną pomocą są przede wszystkim Planer Słów Kluczowych i Google Analytics, pozwalające na sprawdzenie stron, fraz kluczowych oraz ich grup. Polecamy także wszechstronne Ubersuggest. Jeśli masz możliwość wyłożenia większej ilości gotówki i chcesz przeprowadzić bardziej zaawansowane badania oraz kompleksowe zmiany na swojej stronie, warto zainwestować w Ahrefs, ewentualnie Semstorm lub Senuto. Tu otrzymasz dokładniejsze informacje na temat popularności słów kluczowych, powiązanych z nimi fraz, a także ruchu na analizowanych stronach. Pomocne są też zaawansowane filtry i raporty.
Możesz jednak zacząć prosto – wystarczy otworzyć kod źródłowy strony i sprawdzić metadane przy prostej komendzie ctrl+F. Z dużą pewnością w opisach meta będą znajdować się słowa, na jakie pozycjonowana jest dana strona.
Działaj tam, gdzie masz szanse na sukces
Pogódź się z tym (przynajmniej na jakiś czas), że pewnych tematów nie przeskoczysz. Jeśli otwierasz małą księgarnię internetową, to raczej nie masz wielkich szans na konkurowanie z Empikiem o najpopularniejsze frazy związane z Remigiuszem Mrozem. Zwyczajnie szkoda na to czasu i pieniędzy. Lepiej skupić się na mniej popularnych słowach, gdzie walka nie jest zacięta. W ten sposób stworzysz bazę i wyłapiesz osoby skupione na skonkretyzowanych tematach. Pamiętaj też, aby nie traktować konkurencji jako struktur monolitycznych. Mało kto jest Twoim „przeciwnikiem” od A do Z – zapewne wasze wspólne tematy i oferty pokrywają się tylko częściowo. Skup się na tych częściach i nie daj się rozproszyć tej działalności innych, która nie ma dla Ciebie znaczenia.
Analiza słów kluczowych konkurencji musi być robiona regularnie
To nie jest działanie z serii: „odbębnione, z głowy”. Analizę należy wykonywać przynajmniej raz na kilka miesięcy. Zmieniają się trendy, rynki, a także gracze na nich. To samo dotyczy oferty i celów Twojej konkurencji. Regularne sprawdzanie sytuacji pozwala trzymać rękę na pulsie i reagować na zmiany – wypełniać opróżnione nisze, „bronić się” przed zintensyfikowanymi działaniami na Twoje najważniejsze słowa kluczowe (pamiętaj, że Ty też jesteś obiektem analizy innych), a wreszcie porównywać wyniki swojej strony z innymi. Korzystaj z okazji i wykazuj sprytem, a analiza słów kluczowych konkurencji stanie się jednym z Twoich najbardziej przydatnych narzędzi.
Agencja Interaktywna KoboSystem – skuteczne rozwiązania dla firm.