Nowoczesne działania SEO to odpowiednie zbalansowanie elementów ilościowych oraz jakościowych. Niezależnie jednak od wyrafinowania użytych technik, wszystkie one bazują na zastosowaniu podstawowego elementu, jakim są słowa kluczowe. To właśnie te frazy odpowiadają za przypisanie stron do odpowiednich kategorii i wyświetlanie w wynikach Google jako odpowiedź na konkretne zapytania. O słowa kluczowe prowadzone są wojny, a manewry z nimi związane to mniejsze części nierzadko bardzo zaawansowanych strategii.
No i wszystko fajnie, pięknie, ale skąd wziąć słowa kluczowe? Jak mieć pewność, że to właśnie ta, a nie inna fraza jest warta pracy nad nią? Na całe szczęście mamy kilka konkretnych sposobów, a najlepiej łączyć je wszystkie.
W Twojej głowie
Lub w głowach Twoich pracowników. Od tego jest dobrze zacząć. Zastanów się, o jakie rzeczy pytają Twoi klienci najczęściej, jakich sformułowań używają. Stwórz listę, najlepiej w kilku podejściach, aby bez presji wyłapać choćby niepewne poszlaki. Uzupełnij o odmiany, nie ignoruj także błędnych nazw lub skojarzeń. Te słowa kluczowe same w sobie nie staną się elementem strategii SEO, ale są niezwykle ważnym punktem wyjścia do weryfikacji i znalezienia wartościowych fraz za pomocą narzędzi, które przedstawimy dalej. Ale tymczasem jest jeszcze jedno miejsce, gdzie koniecznie trzeba zajrzeć.
Słowa kluczowe u konkurencji
Dlaczego innym idzie dobrze, a mi nie? Być może rzecz leży właśnie w odpowiednio dobranych słowach kluczowych. Niezależnie od wyników należy sprawę koniecznie monitorować, bo to świetne miejsce do czerpania cennych inspiracji. Pokręć się po witrynach, blogach i sklepach firm, z którymi walczysz o klientów. Zwróć uwagę, jakie frazy się powtarzają – z pewnością wychwycisz pewne prawidłowości. To materiał na osobną listę, równie ważną, co pierwsza. Co z nimi zrobić?
W Google
Najprostszą metodą będzie wpisywanie w wyszukiwarkę zgromadzonych do tej pory słów kluczowych. W ten sposób możesz zobaczyć, jakie podpowiedzi będzie wiązać z nimi Google i w jakim kontekście zostaną umieszczone. To z pewnością poszerzy potencjalną listę. Zobaczysz też, jakie strony pokazują się na szczycie list wyników. To Twoja potencjalna konkurencja, ale i wzór, z którego warto brać przykład – w końcu jego skuteczność jest niezaprzeczalna. Problem z tą metodą polega na tym, że jest bardzo czasochłonna, a do tego nie daje danych liczbowych.
Narzędzia Google do słów kluczowych
I tu z pomocą przychodzą narzędzia Google. Słowa kluczowe pomoże Ci znaleźć przede wszystkim… Planer Słów Kluczowych będący elementem Google Ads. Nakarmiony dotychczasowymi zdobyczami podpowie nowe lub pokaże słabość istniejących, określi wartości. Przydaje się także Google Trends – prosta platforma ilustrująca graficznie zainteresowanie danym tematem, a co za tym idzie określenie, czy dana grupa słów jest warta rozwijania i dalszych poszukiwań. Na koniec pozostaje potężne Google Analytics, pozwalające pogrupować frazy kluczowe i podpowiadające dziesiątki nowych związanych z nimi i Twoją branżą.
Przy pomocy zewnętrznych narzędzi analitycznych
Jeśli jednak chcesz uzyskać najlepsze słowa kluczowe, a co ważne zrobić to szybko i sprawnie, potrzebujesz pomocy typowych narzędzi SEO. Są ich dziesiątki, choćby Senuto, Ahrefs czy Semstorm. Analizują one słowa kluczowe na stronie Twojej, konkurencji (którą same wyszukują), podają je posegregowane tematycznie z określoną wartością. Nierzadko zawierają też narzędzia pomocne przy tworzeniu treści, gdzie od razu określane jest, jak często i w jakiej formie dana fraza ma występować. Zdecydowanie jest to inwestycja godna polecenia. Ciekawym uzupełnieniem (lub budżetową alternatywą) są też proste darmowe narzędzia jak choćby Answer The Public. Podpowiadają słowa kluczowe na zasadzie wzajemnych powiązań w zapytaniach użytkowników do wyszukiwarki.
Jak widzisz, sprawa nie jest trudna. Pamiętaj tylko, że sytuacja jest dynamiczna, i należy rzecz śledzić na bieżąco.
KoboSystem – Agencja Interaktywna dla Twojego biznesu!