Tworząc sklep internetowy, trzeba zwrócić uwagę na mnóstwo aspektów. Nawet stosunkowo prosta strona musi być przede wszystkim funkcjonalna w każdych warunkach. Nie wystarczy ciekawa i konkurencyjna oferta. Użytkownik musi poruszać się po niej bez najmniejszego wysiłku i trafiać tam, gdzie chce (lub patrząc z innej perspektywy, tam gdzie Ty chcesz, aby trafił) szybko i sprawnie. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, a intuicja bywa w tym wypadku zwodnicza. Dziś opowiemy o tym, dlaczego UX w sklepie internetowym powinien być wysoko na liście Twoich priorytetów i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego projektowaniu.
Czym właściwie jest UX?
To nieco naciągany skrót od User eXperience, czyli doświadczenie użytkownika. UX jest sztuką projektowania stron internetowych w taki sposób, aby były one przystępne, estetyczne i uporządkowane. Co więcej, chodzi o świadome kierowanie ruchem na stronie. To mieszanina psychologii i sztuki użytkowej. UX w sklepie internetowym skoncentrowany jest przede wszystkim na osiągnięciu maksymalnego współczynnika konwersji i budowaniu pozytywnych skojarzeń z Twoją marką.
UX w sklepie internetowym wpływa zarówno na użytkowników, jak i pozycje
Wszelkie dane oraz badania jednoznacznie wskazują, że User eXperience jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje zakupowe. Mało kto jest wytrwały i szuka konkretnych produktów dokładnie w sklepie. Szybciej jest wbić hasło w Google i znaleźć konkurencyjną ofertę. To samo tyczy się długiego ładowania poszczególnych stron czy irytującego interfejsu. Google o tym wie, a chce dostarczać użytkownikom strony najwyższej jakości. Dlatego UX w sklepie internetowym jest monitorowany przez crawlery i jako jeden z kluczowych czynników rankingowych strony. Dlatego zadbanie o niego pomoże Ci jednocześnie zdobyć więcej potencjalnych klientów oraz utrzymać ich uwagę.
Zadbaj o sprawne poruszanie się na każdym etapie
UX w sklepie internetowym to niewdzięczna sprawa. Możesz zrobić większość rzeczy idealnie, ale jeden błąd może kosztować Cię wyjście klienta i brak przebaczenia. Dlatego należy zwracać uwagę na każdy detal i prześledzić dokładnie ścieżkę zakupową. Podstawa to szybkie i niezawodnie działanie strony. Potem nawigacja. Menu Twojej strony musi być jednoznaczne, a hierarchia zakładek logiczna. Jednym słowem klient nie musi nawet chwilę zastanawiać się nad tym, co ma kliknąć.
Nie wymagaj dużo – podawaj gotowe rozwiązania. Z drugiej strony, nie należy ich wmuszać. Typowym przykładem są filtry. Możliwość zaawansowanego wyszukiwania pozwala użytkownikowi na personalizację działania strony i jest absolutnie koniecznym elementem każdego sklepu. Nie możesz jednak od każdego wymagać, aby przed jakimkolwiek pokazaniem wyników wypełnił piętnaście pól, bo mało kto przez to przebrnie. Pamiętaj też o tym, że podróż przez stronę powinna być krótka. To proste załadowanie koszyka i błyskawiczna płatność bez zbędnych formalności jak konieczność rejestracji. Im mniej kroków typ lepiej. Im więcej opcji płatności i wysyłki, tym większa szansa na sprzedaż.
Pokaż mi, co masz
Odpowiednia prezentacja produktów znacząco zwiększa sprzedaż. UX w sklepie internetowym obejmuje widoczne opisy, opinie i dobre zdjęcia Twojego asortymentu. Dobrym przykładem jest choćby wyświetlanie dodatkowych grafik po najechaniu kursorem na produkt. Wyjdź do klienta i pozwól mu przeglądać ofertę bez konieczności otwierania miliona kart w przeglądarce. Kolejna ważna rzecz – wygląd sklepu, język, jakim piszesz opisy i ogólnie styl powinny być dopasowane do Twojej grupy docelowej. W ten sposób masz znacznie większe szanse przekonania najbardziej skłonnych do zakupu odbiorców. Nie ma sensu próbować zadowolić wszystkich.
UX w sklepie internetowym to podstawa wyników sprzedaży
To kwestia pieniędzy. Dobry UX wrzuca Twoją stronę wyżej w Google i sprawia, że klienci są zadowoleni, a przede wszystkim więcej kupują. Pamiętaj tylko, że wymagania, upodobania i trendy się zmieniają, więc UX w sklepie internetowym wymaga regularnych aktualizacji!