Zaskakująco częstym problemem w marketingu internetowym jest nie brak danych, ale ich nadmiar. Jak z morza informacji o użytkownikach, ich zachowaniach i osiągach stron internetowych wybrać te, które są naprawdę ważne? Na szczęście zagadnienie nie jest nowe, dlatego powstało takie pojęcie jak KPI, a ich wybór jest bez wątpienia niezwykle ważny. Co warto wiedzieć?
Co to jest KPI?
A właśnie, głupio byłoby to pominąć. To skrót od słów Key Performance Indicators, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności. To właśnie te dane, które bezpośrednio wpływają na Twój biznes i które należy bezwzględnie monitorować. Muszą być one przede wszystkim mierzalne – łatwo jest powiedzieć, że interesuje się zaangażowanie użytkowników, ale cała sztuka w tym, żeby potrafić je przybliżyć wartościami liczbowymi. Dlatego unika się tu ogólników.
Należy sprawdzać je regularnie i używając powtarzalnych metod, aby uniknąć pomyłek. KPI, do których dążysz, powinny być też realistyczne i osiągalne – jeśli masz mały biznes, to nie możesz opierać się na planach przebicia światowych korporacji w dwa miesiące. KPI powinno być też możliwie proste i jasne, a ich ilość nie powinna przytłaczać. Celem jest w końcu rozjaśnienie aktualnej sytuacji firmy na jej ścieżce rozwoju. Pamiętaj jednak o elastyczności – czasem plany się zmieniają lub są weryfikowane przez rzeczywistość, a w takich sytuacjach należy też dostosować Kluczowe Wskaźniki. Choć dla każdego przypadku należy je dobrać indywidualnie, warto tu przedstawić najpopularniejsze.
Wskaźniki sprzedaży
Pierwszym i dla wielu najważniejszym KPI w e-commerce są wskaźniki sprzedaży. Obejmują on takie aspekty, jak na przykład całkowity przychód, liczba transakcji, wartość koszyka, czy średnia wartość zamówienia. Śledzenie tych wskaźników pozwala zrozumieć, jak skutecznie Twoja witryna konwertuje odwiedzających w klientów, a także pozwala na identyfikację trendów sprzedażowych i sezonowych. To także podstawa do tego, aby określić czy Twój biznes w ogóle jest opłacalny oraz jakie jego części są najbardziej dochodowe.
Wskaźnik konwersji
Warto go wyróżnić, bo nie zawsze jest związany bezpośrednio z zarobkiem, choć przez niektórych jest on uważany za część wskaźników sprzedaży. Wątpliwości biorą się z tego, że czasem to prawda, gdy konwersją jest sprzedaż produktu. Ogólnie to KPI obejmuje procentowy udział odwiedzających, którzy dokonują konwersji, to jest zakupu, zapisu do newslettera czy rejestracji konta – cokolwiek jest aktualnie Twoim celem. Te wskaźniki pomogą określić, jak skutecznie Twoja strona internetowa zachęca użytkowników do podejmowania pożądanych działań i jak różne akcje na nich wpływają.
Porzucone koszyki
Stopa porzuceń koszyka odnosi się do odsetka użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka, ale z jakiegoś powodu nie dokończyli transakcji. Jest to ważny wskaźnik, który może pokazać potencjalne problemy z procesem zakupowym lub optymalizacją strony. To zazwyczaj materiał do poprawek związanych z UX, ale także z remarketingiem. Analiza i redukcja współczynnika porzuceń koszyków może znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży. Pamiętaj, że nigdy nie uda Ci się osiągnąć zerowej wartości – ludzie czasem zwyczajnie zmieniają zdanie.
Wskaźniki dotyczące ruchu i związane z marketingiem
Ruch na stronie internetowej to kluczowy element w e-commerce. Zawsze musisz wiedzieć, ile osób wchodzi na stronę, skąd przybywają i jak długo na niej pozostają. Dlatego warto mierzyć wskaźniki, takie jak liczba odwiedzin, źródła ruchu, wskaźniki klikalności (CTR) w kampaniach reklamowych czy ilość nowych użytkowników. Pozwoli to na ocenę efektywności działań marketingowych oraz identyfikację najskuteczniejszych źródeł ruchu. Poza tym jest to podstawa do oceny skuteczności innych działań – przykładem jest choćby wskaźnik konwersji względem ruchu.
To tylko najważniejsze przykłady – KPI może być dla Ciebie jednym z podstawowych wskaźników internetowych albo unikalną zależnością między nimi. Grunt, aby dobrać takie ściśle związane z Twoją działalnością i obserwować je dokładnie. Odpowiednie informacje to klucz do sukcesu!