Szukasz sposobu na dotarcie do potencjalnych klientów? I to najlepiej już teraz? Nie ma lepszej opcji niż reklama, a jej ustawienie w Google i na innych platformach jest bajecznie proste. Cały dowcip polega jednak na tym, aby zrobić to skutecznie. W końcu każdy chciałby przebić się przez konkurencję. Dlatego dobra kampania SEM jest przemyślana i zaprojektowana z uwzględnieniem najdrobniejszych szczegółów, aby zoptymalizować budżet. Co więcej, należy ją nieustannie monitorować i w razie potrzeb korygować. Zacznijmy jednak od początku.
Tak właściwie, to co to jest kampania SEM?
SEM to skrót od Search Enginge Marketing – marketing w wyszukiwarkach. Pojawienie się na szczycie listy wyników Google to niełatwe, a nieraz niemal niemożliwe zadanie. Na szczęście można się tam dostać w ramach płatnej reklamy. SEM zajmuje się tworzeniem takich kampanii reklamowych, które docierają do odpowiednich klientów i co najważniejsze przekładają się na realizację Twoich celów. Podstawą wszystkich działań są dane analityczne o użytkownikach i ich działaniach oraz… wynikach poprzednich kampanii. Dlatego im więcej ich prowadzisz, tym są skuteczniejsze. Oczywiście, jeśli wyciągasz prawidłowe wnioski.
Działaj wedle jasno określonej strategii
Aby skutecznie prowadzić kampanię SEM, musisz wiedzieć, po co to robisz. Jakie produkty lub usługi chcesz sprzedać? Czy Twoim celem są nowi, czy powracający odbiorcy i na jakim etapie ścieżki zakupowej się oni znajdują? Takie pytania po pierwsze pomogą Ci dobrać cele kampanii i jej język, a po drugie ocenić później jej skuteczność. Zazwyczaj nie wystarczy jedna – potrzeba różnych środków, aby dotrzeć do różnych ludzi, zyskując jednocześnie nowe dane. No i oczywiście musisz pamiętać o monitorowaniu przepływu użytkowników, chociażby przy pomocy kodu śledzącego Google na Twojej stronie.
Kampania SEM opiera się przede wszystkim na dobrze dobranych słowach kluczowych
Sporządź listę słów kluczowych związanych z rzeczą, którą chcesz sprzedać. Poddaj je wnikliwej analizie przy pomocy Planera słów kluczowych Google lub innego narzędzia, uwzględniając ich popularność i konkurencyjność. Bardzo często okazuje się, że na przebicie się przez niektóre zagadnienia zwyczajnie Cię nie stać i lepiej postawić na kilka kampanii SEM nastawionych na mniej popularne frazy.
Pamiętaj o wykluczeniach!
Czasem niektóre pokrewne frazy zupełnie nie pokrywają się z Twoimi celami. Warto je też uwzględnić, aby nie marnować budżetu na docieranie do nie tych osób, co trzeba. A skoro o ludziach mowa…
Dobierz odpowiednich odbiorców
Siła marketingu internetowego leży w bardzo dokładnym targetowaniu i kampania SEM nie jest tu wyjątkiem. Dokładnie określ, jakie osoby są Twoim celem. To nie tylko dane demograficzne jak wiek, lokalizacja zamieszkania i zainteresowania, ale także informacje o zachowaniach. Jeśli na przykład ktoś kupił już coś w Twoim sklepie, to spora szansa, że zrobi to powtórnie.
Przygotuj landing page
Działania związane z samą reklamą to jedno, ale nie wolno zaniedbywać Twojej strony. Upewnij się, że zakładka, na której wylądują Twoi goście, jest odpowiednio przygotowana i poprowadzi ich ku konwersji. Musi też działać sprawnie i być odporna na obciążenie związane ze zwiększonym reklamą ruchem.
Każda kampania SEM powinna zawierać testy A/B!
To najlepszy sposób optymalizacji Twoich działań reklamowych. Testy A/B to standardowo przygotowane narzędzie, które puszcza w ruch dwie kampanie SEM różniące się jednym i tylko jednym elementem. Dzięki temu można porównać wybrane strategie, obrazy czy inne składowe pod najważniejszym kątem – skuteczności.
Nie zapomnij o SEO!
Typowym błąd to rozbudowana kampania SEM, która ma równoważyć braki SEO. Jeśli Twoja strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod wyszukiwarkę, to trudniej będzie Ci się przebić przez konkurencję – zwyczajnie zapłacisz więcej za reklamy, które będą rzadziej pokazywać się użytkownikom. Co więcej, ci, którzy klikną i dotrą na Twoją witrynę, najprawdopodobniej nie będą nią zachwyceni i szybko zrezygnują. Dlatego pamiętaj, że SEM i SEO zawsze muszą iść w parze – zaniedbanie jednego z nich oznacza straty!