KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Frazy long tail – jak dzięki nim zwiększyć widoczność w sklepie

frazy long tail

Frazy long tail – jak dzięki nim zwiększyć widoczność w sklepie

Założyliśmy sklep internetowy, przygotowaliśmy estetyczną oprawę graficzną, intuicyjny interferj, oferujemy świetne produkty, a ruchu brak. Co poszło nie tak? Najprawdopodobniej klienci nie docierają do Twojego sklepu, gdyż nie pojawia się on na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Ale jak przebić się przez ogromną konkurencję z ugruntowaną pozycją na wszystkich popularnych zapytaniach? Skutecznym, choć pracochłonnym sposobem są frazy long tail.

Słowa kluczowe long tail – co to jest?

W największym skrócie są to długie (3-5 wyrazów), wąsko wyspecjalizowane frazy. Przekładem mogą być: „wygodny rower damski do 3000 zł”, „ile kosztuje dobry telefon” lub „zielone drewniane krzesła do ogrodu”. Ich nazwa pochodzi od miejsca, które zajmują na wykresie zależności kosztów/popularności słów kluczowych względem konwersji. Najbardziej popularne frazy znajdują się na początku. „Smartfony”, „czarna koszulka” to niezwykle częste wyszukiwania, ale też bardzo ogólne. Koszt pozycjonowania na takie frazy jest wysoki, a użytkownik je wpisujący zazwyczaj jest dopiero na wczesnym etapie zakupu i nawet jeżeli odwiedzi naszą stronę, wątpliwe jest, by dokonał zakupu. Złożone frazy znajdują się w długim ogonie wykresu, co oznacza, że trafiają do wąskiej grupy odbiorców realnie zainteresowanych kupnem konkretnego produktu. Generują znacznie mniejszy ruch, ale nieporównywalnie wyższy odsetek konwersji. Co ważne, jest ich bardzo dużo, co znacznie zmniejsza konkurencję.

Gdzie najlepiej się sprawdzą?

Frazy long tail pozwalają na dotarcie do klienta szukającego sprecyzowanych produktów lub usług, ale takich osób jest stosunkowo mało. Dlatego, aby strategia długiego ogona przyniosła skutki, frazy muszą być bardzo zróżnicowane i występować w dużej ilości. Naturalne i merytoryczne umieszczenie ich w opisach produktów, kategorii i artykułach blogowych wymaga czasu i pracy. Dlatego coraz częściej skupiają się na nich duże firmy, które mogą oddelegować do tego zadania kilku pracowników. Jeżeli jednak prowadzisz niewielki sklep, nie musisz się tym martwić – ogon jest naprawdę długi i miejsca starczy w nim dla wszystkich. Frazy long tail są często jedynym sposobem na generowanie ruchu na niewielkich witrynach, dlatego nie można ich zaniedbywać. Czeka Cię jednak sporo pracy, dlatego warto się do niej dobrze przygotować.

Jak tworzyć złożone frazy kluczowe?

Przede wszystkim zastanów się, co chcesz sprzedać i jak określasz te produkty lub usługi. Spytaj o to swoich pracowników i znajomych z branży. Równie ważne są najczęściej zadawane przez klientów pytania dotyczące tego, co sprzedajesz. Używając języka klientów, masz większą szansę do nich trafić. W ten sposób tworzy się listę fraz kluczowych długiego ogona, która posłuży jako baza do pozycjonowania strony.

Warto zacząć od prostych fraz i stopniowo je rozbudowywać. Na początku dobrze jest zdać się na intuicję – pierwsze skojarzenia będą często najlepsze. Przykładowo zaczynając od frazy „rower szosowy”, przechodzimy do: „jaki rower szosowy kupić”, aby dojść do „jaki rower szosowy do 4000 zł kupić w Lublinie”. Każdy z tych etapów będzie skutkować coraz mniejszym ruchem, ale za to wyższym współczynnikiem konwersji.

Aby usprawnić ten proces, warto skorzystać z narzędzi wyszukujących słowa kluczowe. Nie tylko podpowiedzą nam kolejne propozycje, ale zainspirują do Tworzenia własnych. Najpopularniejszym z nich jest bez wątpienia Keyword Planner od Google Ads. Oferuje rozbudowane statystki i pochodzi od producenta wyszukiwarki, która najbardziej nas interesuje, dlatego warto traktować go poważnie. Częściowo oparty na nim jest Ubersuggest. To zdecydowanie bardziej rozbudowane narzędzie, które przedstawia wyniki w formie tabel, a co ważne prognozuje ilość zapytań w przypadku każdej frazy. Dużo przystępniejszy w użyciu jest Answerthepublic. Nie pokazuje statystyk i konkurencyjności słów, ale wyświetla ogromną ilość proponowanych zapytań czytelnie podzielonych na kategorie. Proste i przyjazne dla użytkownika narzędzie.

Poprawne używanie długich fraz kluczowych

Jeżeli już masz listę fraz long tail, których chcesz użyć, czas umieścić je na stronie. Najlepiej zacząć od stron produktowych i opisów kategorii. Przejście bezpośrednio z przeglądarki na stronę poszukiwanego produktu daje największą szansę na jego zakup, jednak niełatwo jest w naturalny sposób wysycić niedługi opis złożonymi frazami. A pamiętajmy, że użytkownicy i wyszukiwarki nie tolerują także sztucznego nadmiaru i nienaturalnej budowy zdań!

Z pomocą przychodzi Content Marketing. Wartościowe wpisy blogowe to świetny sposób nie tylko na to, aby w estetyczny sposób umieścić słowa kluczowe, ale też utrzymać uwagę odbiorcy na dłużej, co z pewnością zostanie „docenione” przez roboty Google. Buduje to także zaufanie klientów, a jednocześnie pozwala na nienachalne linkowanie wewnętrzne.

Konkluzje

Długi ogon pozwala mniejszym graczom skutecznie działać na rynkach SEO, wykorzystując „wolne przestrzenie” i stawiając na specjalizację. Kluczowe jest przede wszystkim mądre ich dobranie, umieszczenie w wysokiej jakości treściach i… ich ilość. Ten ostatni czynnik sprawia, że użycie fraz long tail jest czasochłonne, a do tego trudniej umieścić je w naturalnym języku ze względu na złożoną budowę. Warto jednak się postarać, bo efekty w postaci konwersji będą z pewnością widoczne.

Related Posts