Bierzesz do ręki książkę. Okładka jest wykonana tandetnie, a grafika trąci myszką, ale nie zniechęca Cię to, bo polecił Ci ją znajomy. Na szczęście fabuła jest naprawdę wciągająca, autor pisze intrygująco i oryginalnie. Zaczynasz zapadać się w jego świat i nagle okazuje się, że brakuje jednej strony. A kolejne wypadają, do tego atrament w wielu miejscach jest wyblakły i utrudnia czytanie. Nie brzmi super, prawda? Podobnie ma się rzecz ze stronami internetowymi. Oczywiście najważniejsza jest oryginalna treść, ale bez solidnej podstawy zapewniającej dobre działanie będzie ona bezużyteczna. I to nie tylko z punktu widzenia użytkowników. Google dokładnie sprawdza jakość działania i bezpieczeństwo strony, a wyniki tych testów znacząco wpływają na pozycjonowanie. Z tego powodu hosting i szybkość działania mają kluczowe znaczenie, jeśli chcesz, aby Twoja strona przyciągała użytkowników i osiągała wysokie wyniki. Na co należy zwrócić uwagę? Zacznijmy od podstaw.
Co to jest hosting?
Twoja strona musi zostać gdzieś fizycznie umieszczona. Wykupienie nieprzerwanie działającego serwera, który będzie ją utrzymywać w Sieci to właśnie usługa hostingowa. Jak nietrudno się domyślić, utrzymanie komputera, który cały czas jest podłączony do prądu i Internetu, musi kosztować. Na szczęście nie są to duże kwoty – w zależności od poziomu usługi i dodatków to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie. Można też znaleźć darmowy hosting, ale wiąże się on z wyświetlaniem reklam, spamem i marną szybkością. Do tego dochodzą częste przerwy w działaniu, dlatego nie warto zawracać sobie tym głowy, szczególnie że dobre usługi nie kosztują milionów.
Mniejsze strony internetowe umieszcza się zazwyczaj z wieloma innymi na jednym serwerze. Jednak w przypadku dużych witryn, a przede wszystkim tych o szczególnym znaczeniu (na przykład bankowość, strony rządowe czy korporacyjne) wykupuje się indywidualne urządzenia. Hosting dedykowany zapewnia większe bezpieczeństwo, a przede wszystkim niezawodność. Bardziej popularną usługą jest serwer VPS (Virtual Private Server) – część serwera, ale z oddzieloną od innych, z osobnym oprogramowaniem i konkretnie określonymi parametrami pracy.
Firma zapewniająca hosting powinna dbać nie tylko o aspekt techniczny, ale też o bezpieczeństwo Twoich i użytkowników danych, zarówno w przestrzeni wirtualnej, jak i realnej. To odpowiedzialne zadanie, dlatego warto wybrać mądrze.
Na co zwraca uwagę Google w kwestii hostingu
Przede wszystkim pamiętaj, że SEO i wrażenia użytkowników to nie są dwie oddzielne rzeczy. Algorytm coraz bardziej uwzględnia ich zachowania i przekłada to na pozycje wyświetlania. Pierwszą kwestią, w jakiej hosting ma wpływ na SEO, jest szybkość. Łącze i pojemność wpływają na działanie strony, co jest podstawą oceny. Kilkusekundowe ładowanie danych po kliknięciu oraz czekanie na załadowanie się strony głównej są niedopuszczalne.
Druga rzecz to bezpieczeństwo. Zarówno, jeśli chodzi o wycieki danych (przykład skrajny), ale przede wszystkim o certyfikaty bezpieczeństwa (SSL to must have!). Po pierwsze komunikat „strona jest niebezpieczna”, który wyświetli bez nich wiele przeglądarek, z pewnością nie zachęci użytkowników. Co równie ważne, bardzo, ale to bardzo obniży pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Jeśli masz dzielić z kimś serwer, upewnij się, że inne strony na nim nie są podejrzane. Taki hosting oznacza dzielenie z innymi IP, a Google nie bawi się w półśrodki i dociekanie winnych. Jeśli Twoi „partnerzy” to strony ze skrajnie niskimi ocenami, pornograficzne czy spamujące, to kara dostanie się także Tobie.
Nieprzerwane działanie i odporność na wzmożony ruch. Google co jakiś czas aktualizuje swoje indeksy. Jeśli serwer w takim momencie sobie nie radzi i pokazuje błąd, to mamy murowany spadek. Z tego samego powodu normą powinny być regularne kopie zapasowe.
Strona musi być szybka
Hosting to jedno, ale sama strona również musi być zoptymalizowana i możliwie „lekka”. Wszelkie kombinacje, zbyt duże zdjęcia i nadmiar wtyczek realnie ją spowalniają. A tego roboty nie lubią. Ludzie zresztą też, co przekłada się na ilość wyjść po krótkim czasie, co Google zauważa i jeszcze bardziej obniża w rankingu. Co ważne, dotyczy to także pozycji płatnych! Samo zoptymalizowanie zdjęć i regularne czyszczenie bazy danych pozwala znacząco przyspieszyć witrynę, co przełoży się na SEO. Warto więc stronę na bieżąco aktualizować i optymalizować pod kątem szybkości i jakości działania na różnych urządzeniach. A skoro przy tym jesteśmy.
Pamiętaj o telefonach
Szybkość strony i hosting przystosowany do działania na telefonach, to jeden z kluczowych elementów pozycjonowania, na który crawlery zwracają szczególną uwagę. I nic dziwnego – ponad połowa osób przegląda sieć przy pomocy urządzeń mobilnych. A nikt nie czeka cierpliwie, aż strona łaskawie załaduje się na ekranie, szczególnie jeśli widać, że nikt jej pod inne wymiary nie dopasował. To oczywiście dodatkowy kłopot, bo należy zoptymalizować witrynę pod bardzo zróżnicowane platformy. Bez tego jednak ani rusz.
Hosting i szybkość strony to fundamenty, na których możesz układać kolejne elementy budowli, jaką jest nowoczesna strona. Nie warto na nich oszczędzać, jeśli zależy Ci na wynikach. A koszty nie są powalające.